Gå til innhold

Kombinerer Cell og stormaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kansje noen kan komme med en litt annen forklaring ?

8475986[/snapback]

 

Først og fremst, det er snakk om servere for "massively multiplayer online games". En av de største utfordringene med servere i MMOG er skaleringen for å ta i mot stadig flere samtidige brukere på samme server/spillverden.

 

IBM mener altså at Cell-prosessorens enorme kapasitet på flyttallsberegninger kan brukes til å avlaste CPU(ene) i servere som kjører MMOG software. På samme måte som grafikk-kort avlaster CPU'en på klient-siden.

Lenke til kommentar

Det var ikke så lett å forstå artikkelen nei. Men etter å ha lest kilden ble det litt klarere:

 

  • Cell er navnet på prosessoren som blant annet Playstation 3 bruker. Denne består av 9 prosessorkjerner (1 stor og 8 små). Den egner seg spesielt bra til en del spesifikke operasjoner. De fleste forbinder Cell kun med playstation 3.
     
     
  • IBM har i lang tid laget superdatamaskiner med den samme prosessoren. Superdatamaskiner er maskiner laget for enorme beregninger (HPC-servere).
     
     
  • Firmaet Hoplon Infotainment har nå et samarbeid med IBM om å bruke superdatamaskiner basert på Cell. Hoplon vil bruke maskinene til spillservere. De mener Cell er utmerket til å aksellerere spillserver-ytelsen. Dette mener de vil gi en langt mer oppdatert og interaktiv spilling når det er svært mange spillere.
     
     
  • Den store spillserveren er for tiden koblet sammen med standard ethernet nettverkskabler, men vil etter hvert trolig kobles sammen på en annen måte. Dvs. med PCI-express eksterne kabler.

Lenke til kommentar
De fleste forbinder Cell kun med playstation 3.

 

Jeg trodde IBM og Co (STI) lagde den til PS3 orginalt, og så har flere bruksområder

fulgt etter. (?)

Bare slik jeg har forstått det, har ingen peiling på om det er noe i det...

 

Ellers var artikkelen fin den, men jeg skjønte ikke helt hva maskinen skulle brukes

til før helt til slutten. Men en fin måte å få folk til å lese ferdig artikkelen kanskje? (jk :p)

Lenke til kommentar
De fleste forbinder Cell kun med playstation 3.

 

Jeg trodde IBM og Co (STI) lagde den til PS3 orginalt, og så har flere bruksområder

fulgt etter. (?)

Bare slik jeg har forstått det, har ingen peiling på om det er noe i det...

Kan vel si PS3 er hovedproduktet, men det har hele tiden vært klart at den også skal brukes i stormaskiner/servere og annen forbrukerelktronikk (TV-er etc.).

Lenke til kommentar

en av tingene med cell var vel at selve grunndesignet var veldig fleksibelt. altså at ibm kunne i ettertid bytte ut noen av småkjernene med andre, spesielt tilpasset forskjellige arbeidsoppgaver.

 

dette, i kombo med en mulighet for å koble flere cell-brikker sammen via forskjellige dataforbindelser, ble omtalt på måter som ga en ideer om en tv og video som samarbeidet om å (de)kode filmer osv. altså at alle cell-utstyrte enhetene ble en stor enhet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...