Gå til innhold

Test: Super-3G sparker fra seg!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at det blir oppgradert etter antall brukere, er slikt med de fleste nett. Selv vanlig bredbåndsnett. Tror ikke det blir noen fare.

Eneste jeg kan se for meg er ved spesielle folksamlinger da det kan gå litt tregt, men ellers har jeg troen på at telenor og netcom vil levere det de har lovet.

Lenke til kommentar

håper du har rett rakib, men noe sier meg at dem kommer til å teste smertegrensen til brukerne. altså at dem kommer til å vente så lenge som "mulig" før dem gjør nødvendige oppgraderinger.

 

nyttårsaften hadde jo en tendens til å få mobilnettene til å knele. og driver ikke telenor bla å flytter på utstyr mellom fjellet og skjærgården etter sesongen?

 

de kommer nok til å legge seg på en tjenestekvalitet dem kan slippe unna med...

Lenke til kommentar

Hmm, er dette egentlig imponerende i det hele tatt?

 

Hastigheten skal vel være teoretisk 3 mbit/s, men NetCom sa i en tidligere amobil artikkel at nå som det er så lite pågang kan man forvente seg opptill 7 mbit/sec.

 

Og dere får 1,2 på et nett som skal takle det dobbelte, men ikke har noe pågang.

 

Dette var ganske skuffende synes nå jeg.

 

Noen som har tall på målinger gjort i utland med velutviklede HSDPA-nett?

Lenke til kommentar
Det var bra tall på nedlasting ja! Og dette er bare pilottesting, så forhåpentlig vis kan det bli enda mer stabilt.  :)

En ting som var litt rart var at Edge hadde i denne testen raskere opplasting enn 3g. Kanskje det var noe i nettet som gjorde det.

8472524[/snapback]

Synes ikke det var så rart, EDGE skal ha symmetrisk hastighet opp/ned, mens 3G har mye raskere ned enn opp. Så EDGE skal faktisk ha raskere opphastighet enn 3G.

 

En annen ting: Tilbys Super 3G eller Turbo 3G som Netom kaller det til andre operatører i Netcoms nett? Jeg har Chess og Nokia N80ie, kan jeg da surfe med den på Super 3G?

Lenke til kommentar
Hmm, er dette egentlig imponerende i det hele tatt?

 

Hastigheten skal vel være teoretisk 3 mbit/s, men NetCom sa i en tidligere amobil artikkel at nå som det er så lite pågang kan man forvente seg opptill 7 mbit/sec.

 

Og dere får 1,2 på et nett som skal takle det dobbelte, men ikke har noe pågang.

 

Dette var ganske skuffende synes nå jeg.

 

Noen som har tall på målinger gjort i utland med velutviklede HSDPA-nett?

8475537[/snapback]

Mbit, ikke mbit :)

Og til slutt litt flisespikking: mbits per sekund = millibit per sekund. Mbit(s) per sekund = Megabit per sekund
Lenke til kommentar
Hmm, er dette egentlig imponerende i det hele tatt?

 

Hastigheten skal vel være teoretisk 3 mbit/s, men NetCom sa i en tidligere amobil artikkel at nå som det er så lite pågang kan man forvente seg opptill 7 mbit/sec.

 

Og dere får 1,2 på et nett som skal takle det dobbelte, men ikke har noe pågang.

 

Dette var ganske skuffende synes nå jeg.

 

Noen som har tall på målinger gjort i utland med velutviklede HSDPA-nett?

8475537[/snapback]

 

Nå må du huske at dette er et pilotprogram, og at det ikke er ferdig utviklet. Netcom er nybegynnere på dette.

 

Er det samme som om jeg sier at du skal hoppe utfor Holmekollen og lande etter 100 meter. I teorien kan du klare det, men ikke i praksis, før du har øvd og finpusset teknikken.

 

Det jeg prøver å si er at dette er nytt for NetCom, og skihopp er nytt for deg (i praksis går jeg utifra), og alt kreves trening og finpuss. Og alle vet at når det kommer til båndbredde, så er det ustabilt pga. f.eks forstyrrelser osv. Hadde det vært snakk om Super 3G gjennom kabel, så er jeg enig, da hadde dette vært elendig. Men det er ikke tilfellet.

Lenke til kommentar
Regner med at det blir oppgradert etter antall brukere, er slikt med de fleste nett. Selv vanlig bredbåndsnett. Tror ikke det blir noen fare. Eneste jeg kan se for meg er ved spesielle folksamlinger da det kan gå litt tregt, men ellers har jeg troen på at telenor og netcom vil levere det de har lovet.

8474271[/snapback]

Selv super-3G-senderne har nok et tak på maksimal hastighet. Og oppgradering er nok ikke så lett uten å skifte teknologi. For 2 år siden ville sikkert folk sagt det samme som du sier nå om 3G, men du ser jo at allerede nå har det kommet en etterfølger: super-3G. Dvs. at super-3G kommer til å bli tregere jo flere som tar det i bruk.

 

Det kommer sikkert noe nytt om et par år. "hyper-3G" eller noe sånt som er ennå bedre og som få bruker og dermed har fantastisk båndbredde i forhold til super-3G som "alle" bruker da.

Lenke til kommentar

Hvorfor nevner man hastigheter i bit og ikke bytes? Er det for å få mer imponerende tall, eller hva er grunnen til dette?

 

Hadd jo vært greit om man ble enig på nettsidene her om man nevner nedlastningshatsigheter i enten bit eller byte. (Det er jo hipp som happ hvilken, men det hadde vel vært greit å velge en standard som kunne brukes over hele HW-nettverket?).

 

Litt kjedelig å måtte dele på 8 eller omvendt for å få noe man er vant til.

Lenke til kommentar
Nå må du huske at dette er et pilotprogram, og at det ikke er ferdig utviklet. Netcom er nybegynnere på dette.

 

Det jeg prøver å si er at dette er nytt for NetCom, og skihopp er nytt for deg (i praksis går jeg utifra), og alt kreves trening og finpuss. Og alle vet at når det kommer til båndbredde, så er det ustabilt pga. f.eks forstyrrelser osv. Hadde det vært snakk om Super 3G gjennom kabel, så er jeg enig, da hadde dette vært elendig. Men det er ikke tilfellet.

8479215[/snapback]

Ja, vet det er pilotprogram, men poenget er at NetCom sa i amobils tidligere artikkel at man i pilotperioden kunne forvente _høyere_ hastigheter enn når det blir utbredt, ikke omvendt.

 

Får i hvert fall håpe dette virkelig blir bedre, for jeg hadde forventet meg bredbånd over mobilen.

 

Som skrevet i forige post, om noen har lenke til en lignende fartsmåling i et etablert HSDPA-nett hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...