Gå til innhold

TEST: Windows Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

min neste pc kan godt hende blir kjørende med vista, men ikke den jeg har i dag. Min bærbare derimot kjører vista pr. dags dato, men det er mye som ikker er som det skal enda (speedstep funker f.eks. ikke).

 

Altså: bugs, kompitablitetsproblemer og krav til maskinvare er grunnen til at jeg venter.

Lenke til kommentar

Jaja grei test det. Har brukt Vista i snart 2mnder eller no. Og er "greit" fornøyd. Regner ikke med at alle programmer som er skrevet for et annet operativsystem skal fungere i mitt nye, så det er egentlig et "ikkeproblem". Men er det noe som irriterer meg noe helt vannvittig er det nVidia sin kompabilitet med Vista. Jeg skulle oppdatere driveren i går, og fulgte nvidia sin install-guide til punkt å prikke, det endte med at skjermen min ble svart(under automatisk avinstall av gammel driver). Og måtte skru direkte av PCen for å få installert inn den nye driveren. Dette er rett og slett lattis av nVidia å ikke ha satt seg bedre inn i hvordan Vista fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor mange sier ditten og datten om stabilitetsproblemer, kompatibilitet og bugs. Og det er grunnen til å vente.. Jeg har brukt Vista i en god stund og har aldri blitt plaget mer av dette eller mindre enn det jeg ble av Windows XP.

 

I min mening, hvis du har bra nok pc, så burde du oppgradere med en gang på den enkle grunn av at det er et endel bedre OS enn det XP er.

 

Det var bare min mening...

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Stabilitet

Vi opplevde ikke én eneste blåskjerm under vår test, noe som tyder på at Microsoft har lykkes godt med betatesting og oppdateringer etter lansering i januar.

 

Kjøpte vista da det kom ut i tillegg har jeg kjørt Betatestversjonen lenge og har ikke opplevd værken blåskjerm eller andre problemer, det er det første os fra MS jeg kan si det om og jeg har hatt samtllige :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Helt grei test, kommer nok til å plukke med meg Windows Vista Ultimate når jeg er i USA i sommer, håper mange av kompatibilitetsproblemene og barnesykdommene er løst innen den tid.

Lenke til kommentar

Korleis går det an å klage på sprett-opp vindauga med sikkerhetsadvarslar. Det skjer jo minst like ofte i andre sikrare OS slik som Linux. Men då er det jo sjølvsagt nødvendig og sjarmerande.

 

Uansett. Har kjørt Vista ei stund no og syns det er heilt greitt. Har ikkje merka dårleg kompabilitet, men då igjen kom eg frå XP x64, som ikkje var frykteleg kompatibel i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Jaja grei test det. Har brukt Vista i snart 2mnder eller no. Og er "greit" fornøyd. Regner ikke med at alle programmer som er skrevet for et annet operativsystem skal fungere i mitt nye, så det er egentlig et "ikkeproblem". Men er det noe som irriterer meg noe helt vannvittig er det nVidia sin kompabilitet med Vista. Jeg skulle oppdatere driveren i går, og fulgte nvidia sin install-guide til punkt å prikke, det endte med at skjermen min ble svart(under automatisk avinstall av gammel driver). Og måtte skru direkte av PCen for å få installert inn den nye driveren. Dette er rett og slett lattis av nVidia å ikke ha satt seg bedre inn i hvordan Vista fungerer.

8468738[/snapback]

 

Å skylde driverproblemene på hardware produsenten, når microsoft har gjort det relativt umulig å lage godkjente drivere til vista, er rent idioti. Les her om du vil vite mer..

Lenke til kommentar

Har selv også testet ut vista, dog ikke på min egen maskin, men på en bærbar jeg satt opp for en venn av meg.

 

Mitt første inntrykk er at microsoft her har forstått at den vanlige bruker er en idiot, alt er utformet som ytterst brukervennlig og idiotsikkert.

 

På den andre siden irreterer jeg meg selv grønn da brukervennlighet tar så forferdelig lang tid. Irriterer meg også med alle de unødvendige funksjonene, men men det er jo det vanlige brukere vil ha.

 

Et av problemene jeg selv opplevde var at windows mail ikke ville importere .pst filen med all mail fra outlook 2000. Office 2000 ser også ut til å ikke virke helt perfekt på vista, men noe annet hadde jeg jo egentlig ikke ventet da office 2000 begynner å bli ganske gammelt. Men akkurat problemen med å overføre mail fra .pst filer plaget meg litt.

 

For han som skal ha den bærbare maskinen er vista midt i blinken, men etter at jeg fikk prøve vista ut selv er jeg bare sikrere på at jeg personligt kommer til å beholde Xp, iallefall en stund til.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Kan ikke si at denne testen gjorde at jeg ble fristet til å bruke Vista. Det virker som at det er alt for mange irriterende popups, noe jeg finner forstyrrende. Det virker som at man ikke kan ha full kontroll om man ønsker det. Og når det kommer til brukergrensesnitt, virker Beryl/Compiz ganske pent, og man trenger ikke bekymre seg over at det krever masse systemressurser.

Lenke til kommentar
Litt OT:

 

Det er nok med home basic for å få DX10 til spill .. ikke sant..

..

 

Har ikke bruk for resten av OS-et  ;)

8468791[/snapback]

 

Vel, ifølge denne hw.no-artikkelen er det kanskje muligheter for DX10 både på Linux og Windows XP. Kjøp deg i så fall heller noe fornuftig ;)

 

Hvis Ubuntu hadde fått DX10-støtte (samt at Wine kunne brukes om det er noen "must"-have programmer for Win32 API) ser jeg faktisk ikke hvorfor Windows på noen måte kunne være interessant...

Personlig klarer jeg meg uten DX-spill og Win32 API.. :)

Lenke til kommentar
Kan ikke si at denne testen gjorde at jeg ble fristet til å bruke Vista. Det virker som at det er alt for mange irriterende popups, noe jeg finner forstyrrende. Det virker som at man ikke kan ha full kontroll om man ønsker det. Og når det kommer til brukergrensesnitt, virker Beryl/Compiz ganske pent, og man trenger ikke bekymre seg over at det krever masse systemressurser.

8469014[/snapback]

 

De popupsen kan men enkelt slå av, man kan også justere hvor "irriterende" den skal være.

Dvs, hva den reagerer på.

 

Men nå er det vel ingen som mistenker deg for idet hele tatt vurdere å bruke noe ifra Microsoft da :innocent:

Lenke til kommentar
,25/04-2007 : 15:24]Jaja grei test det. Har brukt Vista i snart 2mnder eller no. Og er "greit" fornøyd. Regner ikke med at alle programmer som er skrevet for et annet operativsystem skal fungere i mitt nye, så det er egentlig et "ikkeproblem". Men er det noe som irriterer meg noe helt vannvittig er det nVidia sin kompabilitet med Vista. Jeg skulle oppdatere driveren i går, og fulgte nvidia sin install-guide til punkt å prikke, det endte med at skjermen min ble svart(under automatisk avinstall av gammel driver). Og måtte skru direkte av PCen for å få installert inn den nye driveren. Dette er rett og slett lattis av nVidia å ikke ha satt seg bedre inn i hvordan Vista fungerer.

8468738[/snapback]

 

Å skylde driverproblemene på hardware produsenten, når microsoft har gjort det relativt umulig å lage godkjente drivere til vista, er rent idioti. Les her om du vil vite mer..

8468911[/snapback]

 

 

ATI har da klart det??=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...