Gå til innhold

Intel økte, AMD tapte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som bekymrer her er dette:

 

Konkurrenten AMD var lenge på offensiven, men nå sliter de. Tapene i første kvartal ble enda høyere enn analytikerne hadde ventet, og endte på 611 millioner dollar, skriver Reuters. I samme kvartal i fjor hadde selskapet et overskudd på 184,5 millioner dollar.

 

Det siste året har AMDs aksjer falt 55 prosent, mens Intel har gått opp 11 prosent, melder Reuters.

 

http://www.dagensit.no/finans/article1073972.ece

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...t7b4&refer=home

Lenke til kommentar

Er nok overgangen fra A64 som det-beste-igjen-for-penga-merket til core2 duo. En slik endring i markedsandelen kan nok fint forklares i det at man nå, på dette forumet, anbefaler Core2 Duo for alle som vil ha ny PC i stedet for alternativet fra AMD.

 

Tapet i markedsandel ville nok ha vært mye større hadde det ikke vært for AMDs ferske samarbeid med dell.

Lenke til kommentar
Det vil være veldig dårlig for markedet om Intel greier å skvise ut AMD, selv om det er lite trolig. Vi får håpe for markedets del at Barcelona og K10 igjen gjør rent bord slik som innføringen av K8 gjorde.

8451099[/snapback]

 

 

Intel har nok aldrig hatt intresse av at amd ble skviset ut, det som kan bli det store spørsmålet er hvor lenge aksjonærene er villige til å tilføre kapital uten å få noe igjen :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Er nok overgangen fra A64 som det-beste-igjen-for-penga-merket til core2 duo. En slik endring i markedsandelen kan nok fint forklares i det at man nå, på dette forumet, anbefaler Core2 Duo for alle som vil ha ny PC i stedet for alternativet fra AMD.

 

Tapet i markedsandel ville nok ha vært mye større hadde det ikke vært for AMDs ferske samarbeid med dell.

8451109[/snapback]

 

Det skjønner jeg ikke: X2 er jo mest igjen for penga for tiden. (Nå vet jeg ikke hvordan Intel sine varslede prisfall blir...)

 

Core 2 Duo er kun best for de som enten skal ha den beste ytelsen (uansett pris) eller for de som skal klokke. Vil tro at de fleste faller utenfor disse to kategoriene. Dermed er det (i mine øyne) merkelig at Intel har spist såpass store andeler fra AMD.

Lenke til kommentar
Selv om mange benekter det, så tilbyr mange av cpuene til AMD litt mer for pengene enn tilsvarende fra Intel. For eksempel X2 6000+. Men ytelsetronen har Intel uten tvil.

8451288[/snapback]

Etter Intels priskutt koster 6000+ og E6600 omtrent det samme, og det er små ytelsesforskjeller mellom 6000+ og E6600.

Men om man spiller mye, driver mye med media eller foto kommer man da bedre ut av det med E6600. Den særdeles enkle overklokkingen gjør også E6600 til et bedre valg.

Lenke til kommentar
Er nok overgangen fra A64 som det-beste-igjen-for-penga-merket til core2 duo. En slik endring i markedsandelen kan nok fint forklares i det at man nå, på dette forumet, anbefaler Core2 Duo for alle som vil ha ny PC i stedet for alternativet fra AMD.

 

Tapet i markedsandel ville nok ha vært mye større hadde det ikke vært for AMDs ferske samarbeid med dell.

8451109[/snapback]

 

Det skjønner jeg ikke: X2 er jo mest igjen for penga for tiden. (Nå vet jeg ikke hvordan Intel sine varslede prisfall blir...)

 

Core 2 Duo er kun best for de som enten skal ha den beste ytelsen (uansett pris) eller for de som skal klokke. Vil tro at de fleste faller utenfor disse to kategoriene. Dermed er det (i mine øyne) merkelig at Intel har spist såpass store andeler fra AMD.

8451398[/snapback]

 

AMD holder seg fremdeles høyt oppe på pris vs ytelse ja, men det er ikke det inntrykket man sitter igjen med etter å ha lest svarene i "Jeg vil ha ny PC"-forumet her. Der er det stort sett bare C2D som anbefales kjøpt, og jeg regner med at den samme trenden er gjeldende for resten av hardware-miljøet også. C2D-CPUene er vel jevnt over klokkevennlige også, som jo også drar en del mennesker til å kjøpe det.

 

AMDs stadige prisreduksjoner vil nok hjelpe dem på kort sikt, ved å gi dem litt tilbake i markedet før den nye storlanseringen til sommeren. De ble delvis tatt på senga av Intels C2D og sliter nok litt med etterskjelvene fremdeles.

 

Uansett vinner intel mye PR ved å ha den absolutte topp-cpu-en på (desktop-)markedet. Denne delen av markedsføringen er gull verdt, og det er noe man ser over alt i markedsføringsverdenen. Ferrari investerer ikke i Formel 1 for å tjene premiepenger, på samme måte som Subaru ikke akkurat håver inn på WRC-sirkuset.

Lenke til kommentar
Mon tro hvor mye Core 2-serien har skylda for dette :)

Men har enda ikke sett 4-kjernede Core 2-CPUer utenom QX, og den koster jo flesk..?

8451006[/snapback]

Core2-prosessorene har nok en god del å si for at Intel nå gjør det bra. Ytelse på Core2-prosessorene er virkelig bra. Mitt Core2-system med E6300 yter over dobbelt så bra som en P4 630 3.0 GHz, noe som må sies å være ganske imponerende. Kjøpte prosessor og minne nå siden minneprisene er på et bunnivå, samt at Intel nå har gjort et betydelig priskutt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
of topic: har en litt eldre CPU liggendes her, men har aldri hørt om merket før. noen som kjenner til merket?

heter bare "It's ST"

er en eldre 486DX2-80Mhz

8450919[/snapback]

 

Dette er en SGS-Thompson. Hadde 40 Mhz FSB og multiplier på 2.

 

Disse prosessorene var vel egentlig samme prosessor som Cyrix, og SGS-Thompson ble til slutt kjøpt opp av Cyrix, om jeg ikke husker feil.

8451710[/snapback]

 

Javisst kan den være det, en klenodium.

Vi går over til en ny tråd om "forhistoriske saker" ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=753851

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...