Gå til innhold

Følg de siste Mac-nyhetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempe bra tiltak. Jeg har lenge vurdert å gå over til Mac, men har ikke hatt penger nok enda.

 

Håper at dere kommer med en test/gjennomgang av OS X, forklarer hva de forskjellige tingene/programmene er, hvilke programmer du kan bruke isteden for "windowsprogrammer", og hva som er forskjellene fra Windows.

 

Håper også at det kommer noen flere tester av Mac.

Lenke til kommentar

Dette var gode nyheter.

 

Har jo tenkt å kjøpe Mac ganske snart selv da jeg har veldig lyst til å prøve "noe nytt" (har PC med Win XP per i dag), og hverken Windows eller vanlig Linux frister noe særlig for min del. En guide/innføring i Mac OS X samt en oversikt over noen av Mac-verdenens alternativer til diverse Windows-programvare høres derfor spennende ut, både for de som vurderer å kjøpe Mac og for fremtidige Mac-ferskinger som meg. :)

 

En ting jeg også er nysgjerrig på er hvilke alternativer man har for å ta en komplett systembackup av OS-partisjonen på Mac, omtrent som man kan gjøre med Ghost fra Symantec på PC-siden. En backup-guide, rett og slett. :yes:

Lenke til kommentar

Ikke dumt, 2 Fast. Ikke dumt.

 

Jeg ser gjerne for meg en innledningsartikkel om Mac for byttere. Det har ikke vært noe særlig sånt på Norsk, så det hadde ikke vært dumt. En liste over programmer man bør ha og den typen ting.

 

Jeg vet at jeg hadde syns det var greit da JEG skiftet at det var noen kamerater av meg som hjalp meg med programmer som erstattet ting som MSN og mIRC etc og som gav meg tips og råd om hvordan jeg kunne bruke systemet mer effektivt. Jeg var heldigvis ikke grønn på mac da jeg begynte, men det var allikevel til stor hjelp.

 

Så, ja. I disse dager der mange driver og skifter til mac i hytt og vær hadde det sikkert vært mange som satt pris på et slags introduksjons"kurs" i mac og OSX.

 

Det ville selvsagt også kunne føre til at Windows brukere får øynene mer opp for hva OSX har å tilby.

 

Govassa: Nyhetene kommer på hovedsiden også.

Endret av Magnulus
Lenke til kommentar
En ting jeg også er nysgjerrig på er hvilke alternativer man har for å ta en komplett systembackup av OS-partisjonen på Mac, omtrent som man kan gjøre med Ghost fra Symantec på PC-siden. En backup-guide, rett og slett.

 

Bruker selv et program som heter superduper!. Den er meget enkel å bruke, til og med lettere enn Ghost, dessuten er den gratis. Jeg har klonet en ren OS X til en ekstern HD, kan også boote fra den. Kloningen tar normalt bare 10 minutter.

 

Anbefaler www.mac1.no for ulike guider og litt mer info om mac og OS X.

Endret av karasjok
Lenke til kommentar
Kjempe bra tiltak. Jeg har lenge vurdert å gå over til Mac, men har ikke hatt penger nok enda.

 

Håper at dere kommer med en test/gjennomgang av OS X, forklarer hva de forskjellige tingene/programmene er, hvilke programmer du kan bruke isteden for "windowsprogrammer", og hva som er forskjellene fra Windows.

 

Håper også at det kommer noen flere tester av Mac.

8413003[/snapback]

agreed!

jeg bruker per i dag linux (opensuse - og det skal sies at jeg er mycket mer fornøyd med det enn windows xp eller vista), men ønsker å gå over til mac (fordi det rett og slett bare virker, og så er det de mest sexy maskinene som lages). jeg sparer nå til en macbook pro, men da jeg aldri noen sinne har så mye som tatt på en mac, hadde det vært veldig greit med noen nybegynner-introer. det hadde også vært fint med noen tester av mac-maskiner.

Lenke til kommentar

Absolutt bra tiltak. Jeg kjøpte min svarte MacBook for en måneds tid siden og satte inn 2GB RAM etter en uke. Angrer ikke i det hele tatt. Det eneste jeg savner er å kunne se nett-tv og å bruke nettradio en sjelden gang. Mac er tydeligvis fryktelig dårlig på nettleser-applets/plugins. Norsk Tippings smartkort-leser fungerer heller ikke fant jeg ut for noen dager siden. NRK Nett-tv fungerer en gang i blant, men min erfaring er at bare de nyeste klippene som er lagt ut avspilles. F.eks bare fra 2005 og oppover i Autofil. TVNorge og TV2 er bare å glemme. Samme med Radio 1 og P4 nettradio.

Lenke til kommentar
NRK Nett-tv fungerer en gang i blant, men min erfaring er at bare de nyeste klippene som er lagt ut avspilles. F.eks bare fra 2005 og oppover i Autofil. TVNorge og TV2 er bare å glemme. Samme med Radio 1 og P4 nettradio.

8419386[/snapback]

 

Har du prøvd Firefox eller Opera? Safari er bra, men ikke best. ^_^

 

Jeg linket til noen sider som har tips til Mac brukere på nettsiden min da jeg fikk meg min iMac: http://magnulus.com/index.php?entry=entry061013-123709

(det er litt linker og sånt i kommentarene også)

Endret av Magnulus
Lenke til kommentar

En ting som hadde vært kult hadde vært en annonse skrevet av en av disse "switcherne", om problemer møtt på og hva en blir imponert over. Har lenge hatt lyst til å gå over til mac, men skulle helst ha prøvd litt først - noe som vel ikke er så lett...

Lenke til kommentar
NRK Nett-tv fungerer en gang i blant, men min erfaring er at bare de nyeste klippene som er lagt ut avspilles. F.eks bare fra 2005 og oppover i Autofil. TVNorge og TV2 er bare å glemme. Samme med Radio 1 og P4 nettradio.

8419386[/snapback]

 

Har du prøvd Firefox eller Opera? Safari er bra, men ikke best. ^_^

 

Jeg linket til noen sider som har tips til Mac brukere på nettsiden min da jeg fikk meg min iMac: http://magnulus.com/index.php?entry=entry061013-123709

(det er litt linker og sånt i kommentarene også)

8419960[/snapback]

 

Å laste ned Opera var det første jeg gjorde når jeg startet opp maskinen :) Har vært avhengig av den nettleseren i flere år nå. Firefox har jeg ikke sansen for. Safari/IE skyr jeg. I de fleste tilfeller vil avspilleren starte, og kanskje til og med laste filmen, men bufring/avspilling skjer aldri. Skal lese litt på Magnulus. www.mac1.no har også hjulpet meg mye i startfasen. Kan absolutt anbefale alle ikke-spillavhengige PC-brukere å vurdere byttet.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...