Gå til innhold

Flash-konkurrent avduket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette et tillegg til nettleseren som installeres helt operativsystemuavhengig, eller vil det være en applikasjon som må installeres i operativsystemet, og derfor ikke er helt operativsystemuavhengig? Sistnevnte er typisk Microsoft.

 

(mao., om dette blir en standard som slår igjennom håper jeg på en helt åpen standard med støtte i både Windows, Mac, Linux/BSD ++)

Lenke til kommentar
ikkje linux støtte...typisk Microsoft.., dei er mest redde for linux, meir enn mac...håper alle forsette å bruke flash!

8403068[/snapback]

Leser du egentlig artiklene før du velger å kommentere dem?

Silverlight skal i utgangspunktet være uavhengig av operativsystemer og nettlesere, og installeres som et tilleggsprogram for nettleseren.
Lenke til kommentar
Akkurat det samme sa de om Internett explorer. Ser jo hva som skjedde der.

 

Jeg tviler på at de vil implementere utviklingsverktøyet til Silverlight i selve operativsystemet på samme måte de har gjort med IE. Før Microsoft la inn MSN som en del av Xp var ICQ kanskje det mest populære IM-programmet men nå bruker "alle" en ms-løsning. De finner sikkert ut en løsning som gjør at de får enda mer monopol enn de allerede har.

Lenke til kommentar
Microsoft er 10 år for sent ute hvis de virkelig ville hatt en reell sjans mot Flash.

8403227[/snapback]

Akkurat det samme sa de om Internett explorer. Ser jo hva som skjedde der.

8403238[/snapback]

 

Nå er jo IE med i selve operativsystemet, så folk vet ikke at det finnes andre alternativer/gidder ikke skifte. Det å sende med noe developmenttool "gratis" med operativsystemet tror jeg heller ikke MS kommer til å gjøre, siden brukergruppen av dette vil være såpass liten. Derimot vil nok støtten ligge med i OSet. Derimot vil nok ikke de fleste som bruker flash gå over til silverlight, enkelt og greit fordi de kan flash og derfor ikke har behov for silverlight.

 

EDIT: Litt sen gitt.

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
Leser du egentlig artiklene før du velger å kommentere dem?
Silverlight skal i utgangspunktet være uavhengig av operativsystemer og nettlesere, og installeres som et tilleggsprogram for nettleseren.

8403145[/snapback]

Poenget er vel at på Silverlight siden er det kun tilgjengelig installasjonsintruksjoner for Mac OSX og Windows, ettersom det finnes til OSX er nok ingen hinder for Linux støtte. Uttrykket: "i utgangspunktet" gir inntrykk av at forfatter vet noe vi ikke vet, det er etter min mening som å si at de sier det, men vi tror det ikke helt før vi får se det :) Jeg tror vel ikke MS frykter Linux mer enn OSX, det har de liten grunn til, men poenget er vel at med OSX og Windows støtte når de en stor del av hjemmebrukerne.. og hvertfall den delen som synes det er stas med flash.

 

Ett annet problem er vel også at de forskjellige Linux distroene har hatt litt forskjellige "auto" innstallasjonsrutiner, noe jeg mener å ha lest nylig skulle endres på, men ikke desto mindre en grunn til at MS kan være litt tilbakeholden... og særlig dersom man ikke har kapasitet til brukerstøtte.

 

Edit: Nå har jeg ikke noe særlig til over for verken Flash, java eller noe av det andre dillet jeg føler forsøpler maskinen min og vil neppe legge inn dette frivillig.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Edit: Nå har jeg ikke noe særlig til over for verken Flash, java eller noe av det andre dillet jeg føler forsøpler maskinen min og vil neppe legge inn dette frivillig.

8403265[/snapback]

Enig. Det er synd at man må ha flash og java installert for å se en del web-innhold. Jeg vet ikke så mye om det, men Ajax m.m. kan vel gi tilsvarende og kanskje bedre funksjonalitet enn Java og Flash. I tillegg er det åpne standarder, slik det bør være på weben.

Lenke til kommentar
ikkje linux støtte...typisk Microsoft.., dei er mest redde for linux, meir enn mac...håper alle forsette å bruke flash!

8403068[/snapback]

Leser du egentlig artiklene før du velger å kommentere dem?

Silverlight skal i utgangspunktet være uavhengig av operativsystemer og nettlesere, og installeres som et tilleggsprogram for nettleseren.

8403145[/snapback]

Jeg tror det ikke før jeg får se det. Skulle ikke forundre meg om det plutselig dukker opp inkompatibiliteter eller manglende funksjonalitet dersom man prøver det på noe annet enn MS OS. Kan ikke se for meg at det skal være plattformuavhengig. F.eks java-basert.

 

Så langt har jeg ikke sett mye virkning av lovnadene fra i fjor. Lovnadene høres jo nesten ut som en blåkopi av argumenter for å bruke åpen kildekode. Lovnaden om plattformuavhengighet til Silverlight føyer seg inn i rekken.

Lenke til kommentar

Problemet er at enten vi vil eller ikke vil nok Silverlight bli tvunget på oss hvis Microsoft bestemmer seg. De kan kutte ut Flash Player totalt i Internet Explorer og ha Silverlight Default installert i nettleserne.

 

Men jeg lurer på hvordan det blir å utvikle for akkurat dette, jeg er nå rimelig vant med Flash. Som webutvikler er jeg positiv til alt nytt, men jeg mener Flash er noe av det beste som har skjedd det her markedet på lenge. Så håper ikke Microsoft blokkerer det ut i framtiden, det vil bli krise for mange.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

fydda! skal MS også få Trondheimsveien også? nei, flash er så populært og vanlig at dette kan MS glemme! og enda flere standarder er bare helt på jordet! feil jorde til og med!!

 

RattleBattle: få deg Firefox, den gir deg melding og lar deg innstallere flash-plugin på noen sekunder uten å måtte besøke adobe's sider, den bare laster plugin'et ned direkte og installerer det med en egen installer...du finner ut av det

Lenke til kommentar
ikkje linux støtte...typisk Microsoft.., dei er mest redde for linux, meir enn mac...håper alle forsette å bruke flash!

8403068[/snapback]

Leser du egentlig artiklene før du velger å kommentere dem?

Silverlight skal i utgangspunktet være uavhengig av operativsystemer og nettlesere, og installeres som et tilleggsprogram for nettleseren.

8403145[/snapback]

Jeg tror det ikke før jeg får se det. Skulle ikke forundre meg om det plutselig dukker opp inkompatibiliteter eller manglende funksjonalitet dersom man prøver det på noe annet enn MS OS. Kan ikke se for meg at det skal være plattformuavhengig. F.eks java-basert.

 

Så langt har jeg ikke sett mye virkning av lovnadene fra i fjor. Lovnadene høres jo nesten ut som en blåkopi av argumenter for å bruke åpen kildekode. Lovnaden om plattformuavhengighet til Silverlight føyer seg inn i rekken.

8403416[/snapback]

Mine tanker også; selv om de skulle slippe de for alle plattformer nå, kommer det garantert en "oppdatering" som gjør at det fungerer bedre eller kun 100% med Windows og IE....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...