Gå til innhold

Ny toppmodell fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at jeg ville kjøpt denne rett av hylla uansett, og etter som jeg forstår er det bare klokkefrekvensen som er forskjellig fra de andre kenstfield cpu'ene, så da ville jeg nok kjøpt den billigste og overklokket. I skrivende stund er dette uaktuelt, og jeg venter på Barcelona, kanskje den vil kutte prisen på firekjerner?

Lenke til kommentar
Er den "limt" sammen av flere wafer-utsnitt, eller er det "ekte" firekjerne (ett wafer-utsnitt) denne CPU'en er basert på?

8347628[/snapback]

Det er en helt ekte firekjerne Multi Prosessor Unit, limt sammen av to tokjerne brikker på en PCB.

 

Den er altså verken "ekte" (oxymoron) eller "limt", men både ekte og limt helt uten hermetegn!

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
som dessverre forblir et sikleobjekt for de aller fleste.

 

Ja mildt sagt:-(

 

En spiller investerer vel ikke i en quad cpu alikevel? siden dual core cpuer sliter med spill eller rettere sagt at de fleste spill ikke støtter det så sliter vel quad cpu enda mer med spill...

8347474[/snapback]

 

... joa :shrug:

Lenke til kommentar

Den blir da ikke "ekte" firekjerne om den er satt i sammen av to dobbelkjerner.

 

For meg er det uvesentlig om den er sammensatt av to dobbelkjerner eller om det er én firekjerne om jeg skal kjøpe cpu. Det er ytelse/pris som teller for meg. Og den kan hete AMD, Intel eller noe annet for meg. Men kom ikke her og si at to dobbeltkjerner på én sokkel blir firekjerne.

 

Tviler på at jeg ville kjøpt denne rett av hylla uansett, og etter som jeg forstår er det bare klokkefrekvensen som er forskjellig fra de andre kenstfield cpu'ene, så da ville jeg nok kjøpt den billigste og overklokket. I skrivende stund er dette uaktuelt, og jeg venter på Barcelona, kanskje den vil  kutte prisen på firekjerner?

8347547[/snapback]

CPUene i en serie er som regel samme kjerne bortsett fra at de høyeste har bedre kvalitet. Du kan selvsagt overklokke en god del, men den dyrere modellen vil likevel være ennå bedre egnet og ha bedre termiske egenskaper.
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har påstått at ekte firekjerner er så mye bedre enn to dobbelkjerner.

 

En ekte firekjerne vil nok ha noen små ytelsesfordeler, for eksempel med kommunikasjon mellom kjernene, og noen har påstått termiske egenskaper.

 

Intel har helt klart laget en cpu med to dobbelkjerner for å lage en "enkel" løsning for å få en cpu med mer kraft. Intel har også kommet med planer om at de skal komme med ekte firekjerner, i år vil jeg tro. Så dette er tydligvis en "mellomløsning" som de første doble kjernene til Intel.

Lenke til kommentar

130W :wow: Dette er jo rene prescott-tilstander. Er det bare meg som synes #kjerne-kappløpet begynner å trekke like mye i feil retning som GHz-kappløpet gjorde for 3-5 år siden?

 

Dette er vel som å ha to separate X6800-prosessorer på en sokkel.

8348023[/snapback]

Ytelsemessig er det nok ganske identisk med to stk X6800 på hver sin sokkel. (En kombinasjon som ikke lar seg gjøre i praksis med dagens maskinvare)

Lenke til kommentar
130W :wow: Dette er jo rene prescott-tilstander. Er det bare meg som synes #kjerne-kappløpet begynner å trekke like mye i feil retning som GHz-kappløpet gjorde for 3-5 år siden?

8348810[/snapback]

Forskjellen her er jo at ytelse per watt er det samme som for en dual core på 65W for de som kan utnytte disse godt. For de som ikke kan utnytte firekjerne prosessorer så er det jo ikke noe vits i å punge ut for den heller.

 

Men det er klart dette er ingen gunstig utvikling som kan fortsette mye lengre. Vi trenger ikke en stor haug general purpose "fete" (kraftige general purpose) kjerner i våre desktop maskiner. De eneste som trenger slikt er vel databaseservere++ ellers er det nok mer behov for mer spesialiserte kjerner og ofte tynnere kjerner på lengre sikt, riktignok i kombinasjon med noen få "fete" kjerner.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Scortech: to ord: Alan Wake

 

:dribble:

8347533[/snapback]

 

Kjøpe quad cpu kun fordi et spill som Alan wake støtter det...hehe

tror ikke det....Ikke engang verd det om 2-3 spill støtter det....må nok

vente noen år før det skjer..

8348764[/snapback]

 

 

om du har råd til en slik, har du også råd til å kjøpe den "bare for 3-4 spill støtter det" :p

 

Kan jo uansett kjøre folding@home på kjernene ellers :p

Lenke til kommentar
som dessverre forblir et sikleobjekt for de aller fleste.

 

Ja mildt sagt:-(

 

En spiller investerer vel ikke i en quad cpu alikevel? siden dual core cpuer sliter med spill eller rettere sagt at de fleste spill ikke støtter det så sliter vel quad cpu enda mer med spill...

8347474[/snapback]

 

Dette var nytt for meg! Mener du at det ikke er noe "sjakktrekk" å kjøpe en Dual Core til en spill pc? Hadde tenkt meg en Dual Core E6600 som neste skritt i oppgraderingen. Har pr i dag en 820 D. Om det ikke er lurt vil jeg gjerne ha innspill til ha som kan være lurt istedenfor....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...