Gå til innhold

Britisk fotogigant i trøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jessops, Storbritannias klart største fotokjede sliter økonomisk.

 

Les mer

8331594[/snapback]

 

Man trenger faktisk ikke å gjøre annet enn å snu seg rundt for å forstå at det samme skjer i Norge og, fusjoner og oppkjøp preger den norske foto industrien.

 

Fotosentralen ble kjøpt opp av MTU.

 

Interfoto AS overtar Lars Farnes AS.

 

De store kjedene tar over for de små med bedre tilgjengelighet og lavere priser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enkelte større kjeder vokser seg større og større som en ballong... så kommer en knekk, og plutselig er de borte.

 

Dette kan fort skje i Norge. Kanskje ikke med gamle, veletablerte kjeder, men man kan ta utgangspunkt i norske kjedeer som på kort tid har vokst seg veldig store (nevner ikke navn, da dette kan gjelde en hvilken som helst kjede). For et par år siden, var det kjempesalg av digitale kompaktkamera. Alle skulle ha et. Nå faller salget av disse ganske dramatisk, ettersom markedet begynner å bli mettet. Nå er det digitale speilreflekskamera som gjelder, og mange tjener rått på disse. Hva når markedet begynner å bli mettet også her? Hva skal de store, nyere kjedene med milliongjeld etter stor ekspandering tjene inn det de trenger for å betale regninger og lån da?

 

En av disse kjedene satser nesten utelukkende på speilrefleks og noe tilbehør. Digitale kompaktkamera finnes omtrent ikke i deres sortiment. Andre tjenester man kan tjene penger på, som fremkalling, overspilling og lignende tilbys ikke. Her er man nødt til å tenke litt mer langsiktig, for ellers kan ballongen fort sprekke. Mange har nok vært litt for grådige, litt for optimistiske, og ekspandert fortere enn man har mulighet til å klare å takle om fallet på deres felt begynner å falle. Som sagt... med den farten digitale speilreflekskamera selges i dag, vil markedet om en viss tid bli mer eller mindre mettet. Og inntjeningen pr. enhet solgt vil falle da det kommer billigere og billigere modeller til de gruppene som ikke enda har gått over til speilrefleks.

 

I slike tilfeller har faktisk mindre kjeder og butikker en stor sjanse til å overleve kampen. Grunnen er mindre kostnader til lokaler, ansatte og så videre, samtidig som man tilbyr tjenester som ikke koster firmaet noe som helst annet enn lønnen til den ansatte som må utføre de. Det er slike tjenester mange veletablerte firma overlever på, både i fotobransjen og andre bransjer.

 

Av mer veletablerte kjeder, som Elkjøp og Japan Photo, er faren for kollaps veldig liten. Elkjøp ettersom de har et stort felt, og selger mye forskjellige produkter. Japan Photo fordi de er støttet opp av et enormt europeisk selskap. Eneste jeg undrer meg over, er at Japan Photo tør å ekspandere så enormt som de gjør i Norge for tiden, i et marked som jeg tror helt klart vil få en nedgangstid om ikke så alt for lenge. Men de satser vel på å utkonkurrere alt som er av andre butikker og kjeder, så de blir enerådende ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...