Gå til innhold

Test: Nokia N800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk min internet tablet rett før påske og er svært fornøyd med den. Den surfer svært bra, leser stort sett alle sider og viser de fleste videoformat. Videre er den oppe på mitt trådløse nettverk innen 2 sekunder etter at den er klar for nettverkstrafikk. Nå slipper jeg å ta med min bærbare pc i sofaen siden N800 surfer like bra som en "stor" bærbar. De ytterst få fysiske butikker som selger den ligger på ca 3700 kr uten binding, jeg kjøpte den for 335euro direkte fra Nokia (se egen link på Nokia sine sider) og dette er ca 2700 kr inkl frakt og levert på døren. Vedr minnekort så er det plass til 2x2Gb. Løp og kjøp så kan du ha den slengende rundt i heimen og så slipper du å dra på en bærbar. Kan anbefales!

Lenke til kommentar

Virker ikke så dum, og den ser ikke så verst ut heller, men det hadde vært greit om de hadde puttet inn noe slik at du kunne ringe og slikt.

 

Ellers vil jeg si at det er nok så bortkastede penger å bare ha noe du bare kan surfe på internett med og andre ting. Ellers var det en bra test av "surfebrettet". :)

Endret av kornelen
Lenke til kommentar
jeg kjøpte den for 335euro direkte fra Nokia (se egen link på Nokia sine sider) og dette er ca 2700 kr inkl frakt og levert på døren.

8333644[/snapback]

Det er fordi du ikke har fått regningen fra møkkafirmaet TNT, hvor du må betale 700kr moms og 400kr i gebyr for at de la ut momsen for deg.

 

Jeg har et 4GB kort i min, og det ser ut til å fungere OK..

 

Ellers så kan ikke jeg si meg helt enig i at nettleseren er så bra... Årsaken er at det IKKE er noen form for mulighet til å blokkere reklame slik som i alle andre Opera-utgaver, og dermed blir de fleste store nettsider ubrukelige, pga flash-reklamer som dekker hele skjermen, og gjør navigering svært treg og hakkete.

Hadde det vært mulig å bruke reklamefilteret jeg har på PC'en hadde det fungert knallbra å surfe med den.

 

Men det kunne kanskje nevnes at den kjører linux, og dermed har ekstremt mange muligheter. Finnes allerede massevis av software, og kommer stadig mer. F.eks er det et GPS program som er rimelig "revolusjonerende" - det laster ned satelittbilder fra Google - slik at du faktisk får ekte foto av veien du kjører på. Med mindre du har 3G-tilkobling, må jo da kartene lastes ned på forhånd (noe som er lagt til rette for).

 

Ellers har dere glemt å nevne at den faktisk har FM-Radio også - men programmet må av en eller annen grunn lastes ned.

 

Dessuten er det til og med mulig å installere KDE: http://penguinbait.com/snapshot1-356.png

 

Er også en Remote desktop klient som fungerer veldig bra - er du hjemme kan du da bare koble deg opp til PC'en din og bruke all softwaren du har der - fungerer overaskende kjapt og greit siden skjermen har så høy oppløsning - kun litt problematisk å skrive inn tekst.

 

For to uker siden kom det ny firmware til N800, som blant annet fikser en del video-problemer. Var det denne dere hadde installert da dere testet?

 

En siste ting - dere skriver i både preview'en og testen at den automatisk registrerer om du bruker penn eller finger, og viser det store tastaturet ved bruk av finger... Det har jeg aldri opplevd, får bare det store tastaturet dersom jeg trykker på "OK"-knappen. :hmm:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Ta med deg hele internett nøyaktig dit du vil. Vi har testet Nokias surfebrett.

 

Les mer

8327146[/snapback]

Til Lurifaksen; min n800 endrer tastatur automatisk utfra om jeg bruker en finger eller pekepinn. Har du tuklet med noen settinger? Videre sier faktisk testen at OS er "Internet tablet OS 2007 edition, basert på Linux", du finner det som faktapunkt 5 i grå ramme på høyre side i rammen. Jeg opplever heller ikke den flash reklamen du opplever, jeg surfer på de fleste sider med normalt innhold og opplever sjelden å miste kontrollen over nettleseren.

 

Til Spiffers: Dersom du ser i faktapunkt 3 ovenfra i testen ser du den kjører WiFi samt blåtann. Dermed kan du kjøre blåtann oppkobling mot din 3G telefon og selvfølgelig WiFi mot alle trådløse nettverk du kan koble deg på. Og dette er ikke en PDA!

 

Igjen er dette en bra maskin men som alle andre dingser ikke er perfekt og ikke løser alle verdensproblemer. Løp fremdeles og kjøp.

Lenke til kommentar
Til Lurifaksen; min n800 endrer tastatur automatisk utfra om jeg bruker en finger eller pekepinn. Har du tuklet med noen settinger?

8352761[/snapback]

Ah! Jeg har litt negl sikkert derfor det ikke har fungert. Når jeg trykker med mye større flate kommer det store tastaturet opp.

 

Ja, de nevnte linux, men de nevnte jo ingen av mulighetene det gav. Jeg vil påstå at FM-Radio og GPS-mulighet er to vesentlige funksjoner som ikke er nevnt - i tillegg til en haug med andre små fiffige programmer.

 

Ang reklamebanner så trenger du ikke gå lenger enn til www.amobil.no for å finne en som dekker hele skjerm-høyden. Ikke nok med at de gjør nettsiden treg - men når du scroller nedover og kommer til en flash banner går det ikke an å scrolle mer - du må trykke på siden av banneren for å scrolle forbi.

 

En annen ting som er skikkelig irriterende er den idiotiske plasseringen av knappene oppå. For det første går alle knappene i ett, slik at det er vanskelig å vite hvilken du trykker på uten å se, men det viktigste er at de er plassert på en tåpelig plass. Hvorfor i all verden ble de ikke plassert på høyresiden, slik at du har et perfekt grep med begge hender og tilgang til alle knappene enkelt? Dessuten ville den fått en fantastisk potensiale som spillmaskin.. Super nintendo emulator er på vei, men blir ubrukelig pga det ikke er knapper til høyre.

 

Vegggen: Husk på at skjermen er stor, og at oppløsningen er veldig høy. Slikt koster penger.

 

spiffers: Du kan ikke kalle en PDA for en konkurrent. De aller fleste PDA'er har ALT for lav oppløsning (320x240), og elendig nettleser. Dessuten har de veldig små skjermer.

 

Ang 3G/mobil så ser jeg ikke helt behovet for det på en slik - den er for stor til å bli brukt som daglig mobil. Det betyr at du likevel kommer til å ha en mobil med deg, og da kan du jo like godt bruke mobilens internett-kobling.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Til Spiffers: Dersom du ser i faktapunkt 3 ovenfra i testen ser du den kjører WiFi samt blåtann. Dermed kan du kjøre blåtann oppkobling mot din 3G telefon og selvfølgelig WiFi mot alle trådløse nettverk du kan koble deg på. Og dette er ikke en PDA!

8352761[/snapback]

 

Og PDAer har også WiFi og blåtann. Dette er ingen nyhet, den gjør ikke noe som andre PDAer ikke gjør. Hvis den hadde integrert 3G ville produktet være likt de andre. Ser fortsatt ikke noen som helst nytteverdi i denne saken...

Lenke til kommentar
Ta med deg hele internett nøyaktig dit du vil. Vi har testet Nokias surfebrett.

 

Les mer

8327146[/snapback]

 

Vær grei folkens, hvorfor så skarp i tonen når vi heller kan diskutere hva som er bra med N800. Siden få kjører N800 er det mer av interesse for oss som er seriøst interessert i denne dingsen å diskutere erfaringer, dele info om ny programvare i forhold til hva som fungerer / ikke fungerer osv. Det er ikke av interesse å diskutere n800 mot pda / mobiler og andre dingser. Vi har N800 med dens teknologi å forholde oss til. Og til dere som ikke liker N800, bruk en fin vårdag på noe annet enn å irritere / motargumentere og la oss andre kose oss med dingsen vi har. Det blir sikkert noen som skal motargumentere dette innlegget også, la da vær med det!

 

Når det er sagt, er det noen som har erfaring med GPS hw/ws til N800?

Lenke til kommentar
Det er ikke av interesse å diskutere n800 mot pda / mobiler og andre dingser. Vi har N800 med dens teknologi å forholde oss til.

8359061[/snapback]

 

Tråden er vel til for å diskutere produktet. Og når jeg så mener at dette produktet ikke er et hår bedre enn allerede eksisterende produkter, og etterlyser funksjoner som konkurrentene leverer, så er det høyst relevant for denne tråden.

Lenke til kommentar
Hei Spiffers. Du har enda ikke forstått at denne tråden ikke er laget for å teste/diskutere din pda men for å diskutere N800. Dette er ikke en sammenlikningstest mellom N800 og HP sin PDA. Ha en fin dag i solen!

8359358[/snapback]

 

For det første er det ikke sol, for det andre er det nettopp N800 jeg prøver å diskutere, men du har tydeligvis ikke forstått det :p Blandt annet har jeg etterlyst funksjoner, samt påpekt at N800 i sin nåværende form ikke er noen nyhet, eller noe innovativt for den saks skyld.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

For WiFi oppkobling for konstant surfing vil jeg anslå den til ca 3 timer. Nokia selv sier 3,5 timer men det er nok litt optimistisk anslått. Ta da med i betraktningen at skjermen er 4,2 tommer og hele er aktiv hele tiden.

 

For annen bruk har jeg ikke noe særlig erfaring så det må noen andre svare på.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...