Gå til innhold

Mac Pro med inntil åtte kjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om det er noen Mac programer som støtter 8-kjerner idag? (tenker spesielt på Final Cut pro/express)

 

Final Cut extreem kommer vel til å gjøre det uansett, eller?

8324177[/snapback]

 

Hei!

Mener at alle Apple programmer som kjører på OS X støtter 8 kjerner, de er alle bygd for å utnytte mulighetene til multi-prosessering, som Apple har hatt siden G5 dagene.

 

Gleder meg til å se tester bla. med Photoshop CS3 på åtte kjerner, og Final Cut Pro (sikkert syk fart på rendring av video/effekter)

 

Arcade

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noen Mac programer som støtter 8-kjerner idag? (tenker spesielt på Final Cut pro/express)

 

Final Cut extreem kommer vel til å gjøre det uansett, eller?

8324177[/snapback]

 

Hei!

Mener at alle Apple programmer som kjører på OS X støtter 8 kjerner, de er alle bygd for å utnytte mulighetene til multi-prosessering, som Apple har hatt siden G5 dagene.

 

Gleder meg til å se tester bla. med Photoshop CS3 på åtte kjerner, og Final Cut Pro (sikkert syk fart på rendring av video/effekter)

 

Arcade

8324288[/snapback]

Vet du om filterne som kommer med Photoshop støtter multithreading? Jeg har hatt inntrykk av at de fleste filtere er singlethreaded.

Lenke til kommentar
Apple kan lansere 256 kjerner for min del. Ikke skal jeg betale 10k ekstra i forhold til en pc for at maskinen min skal matche ipoden

8324304[/snapback]

 

Nå er vel neppe markedsgruppen som Apple møter med sin MacPro, mennesker som vil ha en maskin som matcher iPoden sin. Disse velger nok heller en iMac, Macbook eller lignende. Dette er en maskin beregnet for folk som har behov for noe helt spesielt, i grafisk bransje, eller til videoredigering i media. Denne maskinen er ganske enkelt ikke beregnet på hjemmemarkedet, tilsvarende spesialmaskiner fra Dell koster like mye. Desuten betyr det nok 10.000 kroner fra eller til ganske lite penger, når man kjøper inn en maskin en proff skal sitte å jobbe foran de neste 2 årene. Da er det nok heller viktigste og finne det som fungerer best, og som støtter den softwaren som denne proffen foretrekker.

Lenke til kommentar

Specifications

* Two 3.0GHz Quad-Core Intel Xeon

* 8GB (8 x 1GB)

* 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

* 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

* 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

* 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

* NVIDIA Quadro FX 4500 512MB, Stereo 3D (2 x dual-link DVI)

* One 16x SuperDrive

* Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme

* Apple Wireless Keyboard and Apple wireless Mighty Mouse - Norwegian

* Mac OS X - U.S. English

 

NOK 77,210.00 ink mva

 

 

DELL

92,717.00 ex mva

115.896,25 ink mva

2,66 quadcore intel.

2 stk 750GB disker

Ikke bluetooth tast/mus

 

Apple kommer klart best ut når det gjelder pris/ytelse, og så kan man jo kjøre xp på macen hvis man er M$ fan ;)

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Den prisen til Apple er faktisk ikke så verst. Jeg sjekket hva det ville koste meg å bygge noe tilsvarende fra deler og her er resultatet:

 

24.000,00 * Two 3.0GHz Quad-Core Intel Xeon

7.920,00 * 8GB (8 x 1GB)

2.375,00 * 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

2.375,00 * 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

2.375,00 * 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

2.375,00 * 750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s

17.595,00 * NVIDIA Quadro FX 4500 512MB, Stereo 3D (2 x dual-link DVI)

399,00 * One 16x SuperDrive

1.150,00 * Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme

1.190,00 * Apple Wireless Keyboard and Apple wireless Mighty Mouse - Norwegian

4.595,00 * Mac OS X - U.S. English

------------

66.349,00

 

4.995,00 * Hovedkort for 2x771

2.229,00 * Kasse miditower

1.898,00 * Strømforsyning 1000W

4.000,00 * Vannkjøling

------------

79.471,00

=======

 

Prisene er fra Komplett.no og inkl. MVA. Siden prosessoren ikke er i salg ennå, har jeg estimert den til å koste kr. 12,000. Vannkjøling er noe jeg selv ville ha valgt her og har estimert dette til 4000 kroner tilsammen for pumpe, radiator, vifter, slanger, vanntank, m.m. Apple OS X er ikke i løssalg hos Komplett så jeg har valgt Vista Ultimate her istedet. Samme gjelder for Apples tastatur/mus (Logitech MX 5000 laser, trådløst) og Bluetooth + Airport Extreme (en USB-pinne med Class 1 Bluetooth, og et Draft 802.11n PCI-kort). Istedet for SuperDrive valgte jeg en annen DVD-brenner med alt.

 

Men nå må jeg si at jeg personlig ikke ville valgt en slik maskin. Dette var bare for å vise at Apple ikke kommer dårlig ut prismessig.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

En fordel med Apple maskinen, er at alle komponentene er samstemte. RAM, disker osv er håndplukket for å fungere godt sammen. Ved selvbygg hender det ofte at et spesielt hovedkort ikke liker rammen man kjøper eller at det dukker opp snodige og uforklarlige feil. Et eksempel er at jeg har tre identiske arbeidsstasjoner utstyrt med 2x Opteron 270, hvor RAM og disker osv er helt like, men på den ene har aldri onboard raidkontrolleren fungert i raid 5. Slike ting skal ikke forekomme hos Apple.

Lenke til kommentar
En fordel med Apple maskinen, er at alle komponentene er samstemte. RAM, disker osv er håndplukket for å fungere godt sammen. Ved selvbygg hender det ofte at et spesielt hovedkort ikke liker rammen man kjøper eller at det dukker opp snodige og uforklarlige feil. Et eksempel er at jeg har tre identiske arbeidsstasjoner utstyrt med 2x Opteron 270, hvor RAM og disker osv er helt like, men på den ene har aldri onboard raidkontrolleren fungert i raid 5. Slike ting skal ikke forekomme hos Apple.

8343938[/snapback]

 

Greit nok at de ikke skal forekomme hos apple, men jeg har da sett det og skje i løpet av mitt liv. Kan hende at det skjer ikke fult så ofte, men SÅ enorm forskjell er det ikke. Det motsatte argumentet er jo eks at de fleste x86 ikke apple selv om jeg ikke har fått hende i nok for å si at det er en trend men jeg har såfall det intrykket at de maskinene fra HP/Dell+++++ (ikke så mye IBM da, de har jeg ikke hatt noen problemer med) har vel så mange hvis ikke flere problemer enn hvis du tar og har litt peil på data og setter sammen en maskin selv.

 

Over til den CPU`en så ble jeg ufattelig overasket, er ikke 3Ghz relativt høyt klokket? Har ikke sett noen andre Xeon maskiner så langt med det. Klø i hode. Prisen på Mac Pro har alltid vært svært gunstige spess rett etter de blir sluppet, men grunnet de har så lang "levetid" så vil jo konkurentene som oftest ta de igjen når levetiden til modellen går mot slutten.

 

Alt i alt en grei oppdatering fra Apple, de som holder på med CS3 blir vel glad. Ellers så er alle apple sine programmer fra Textedit til Final cut pro flere trået ( damn det høres rart ut på norsk).

 

demeyfint: Det er da bra at du er et fyrtårn av fornuft i et hav av FUD, hvis bare det var flere som deg. Så hadde forumer blomstret av fornuft :)

Lenke til kommentar
Prosessoren er eksklusiv for Apple.

8333498[/snapback]

Det tviler jeg sterkt på. Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før den kommer i "løssalg" og til andre produsenter som f.eks HP, Dell og Supermicro.

 

Angående pris så koster 2,67GHz-utgaven fra 9350 kr nå. Jeg regner med 3,0GHz-utgaven ikke blir dyrere, men overtar prisen til 2,67GHz-utgaven når den lanseres.

Lenke til kommentar
Alt i alt en grei oppdatering fra Apple, de som holder på med CS3 blir vel glad. Ellers så er alle apple sine programmer fra Textedit til Final cut pro flere trået ( damn det høres rart ut på norsk)

 

WTF? Er TextEdit flertrådet? En så enkel aplikasjon?

Lenke til kommentar
Alt i alt en grei oppdatering fra Apple, de som holder på med CS3 blir vel glad. Ellers så er alle apple sine programmer fra Textedit til Final cut pro flere trået ( damn det høres rart ut på norsk)

 

WTF? Er TextEdit flertrådet? En så enkel aplikasjon?

8349253[/snapback]

 

Alle apple programmer er det. Kan se for meg hvorfor hehe. En dag og så hadde sikkert Steve Jobs et program som gikk alt for sakte og så var det bare på en CPU/kjerne der bruken var på topp. Løper i harnisk til program laben,

Steve: I want multithreaded programs

Programer: What do you want multithreaded? Final cut pro??

Steve : EVERYTHING (skriker sikkert på samme måte som han bad assen i Leon, skjelver litt på en litt forstyrretmåte)

 

Fanen så fucked up fantasier jeg har altså.

 

Simen1: Grunnen til at CPUen er "eksklusiv" apple har bare med at:

1) Antalle prosessere som Intel klarer å lage, sikkert noen yealds problemer i begynnelsen og i stede for å gi den til alle og bli retmessig anklaget for en paperlanch gir de den bare til Apple intill de får opp yealdsen.

2) Kjølingen, hvis du har sett i en powermac/ mac pro så er de nesten unike. De er enorme og med min ikke så alt for fantastiske varmesprednings kunskaper så vil jeg tro at de er insant effektive samt stillegående. De kan kjølebedre og mer enn noen annen boxed vifte jeg har sett (da mener jeg ikke syke tilfeller som en boxed Power 5+ vifte, altså for generic x86 prossesere)

3) The mac effect, de vil nok få mer presseopmerksomhet med en 3Ghz prossesor på en mac enn på noe annet. Første mac solgt til vanlige folk til 3ghz, bla bla bla ++ litt røyk og speil.

Lenke til kommentar
Steve: I want multithreaded programs

Programer: What do you want multithreaded? Final cut pro??

Steve : EVERYTHING (skriker sikkert på samme måte som han bad assen i Leon, skjelver litt på en litt forstyrretmåte)

 

Fanen så fucked up fantasier jeg har altså.

 

Lookie, lookie! I can run TextEdit lag free!

 

Men masknien er svær, så jeg lurer på om jeg skal bestille denne som jobbmaskin nå jeg begynner på jobb til høsten :p

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noen Mac programer som støtter 8-kjerner idag? (tenker spesielt på Final Cut pro/express)

 

Final Cut extreem kommer vel til å gjøre det uansett, eller?

8324177[/snapback]

 

Hei!

Mener at alle Apple programmer som kjører på OS X støtter 8 kjerner, de er alle bygd for å utnytte mulighetene til multi-prosessering, som Apple har hatt siden G5 dagene.

 

Gleder meg til å se tester bla. med Photoshop CS3 på åtte kjerner, og Final Cut Pro (sikkert syk fart på rendring av video/effekter)

 

Arcade

8324288[/snapback]

Stemmer nok ikke helt dette.

 

the biggest problem is that OS 10.4 (Tiger) does not know how to deal with so many cores. Perhaps 10.5 (Leopard) will. the problem is that the OS does not know that it should keep a thread on the SAME core instead of swapping it around to any one of the 8 cores.

http://www.barefeats.com/octopro1.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...