Gå til innhold

Fra Windows til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikkje behovet for dette når folk som liker ASP vil alltid bruke Windows platformen. Når ein først tar steget over til Linux så kan ein heller begynne å kikke på meir moderne og frie alternativer som f.eks. Ruby on Rails

 

Kanskje den dagen eg får meg jobb å blir tvunge til å programmere på Windows platform så er dette eit greit alternativ istadenfor å kjøre virtualisering?

Lenke til kommentar
Kan de begynne med spill også ?

8298973[/snapback]

Det blir nok bedre hvis spillprodusentene følger iD Software sitt eksempel og tar i bruk OpenGL istedenfor Direct3D og konstruerer spillene slik iD Software gjør.

8299032[/snapback]

 

det skjer ikke før det er et ordentlig marked for det. det finnes emuer for å emulere directx i linux det har sine ulemper, men det fungerer helt greit.

 

folk som vuderer å bytte fra windows til linux av et slag. blir som å bytte fra bil til motorsykkel. biler har sine sterke og sine svake sider. samme gjelder en motorsykkel.

Lenke til kommentar
folk som vuderer å bytte fra windows til linux av et slag. blir som å bytte fra bil til motorsykkel. biler har sine sterke og sine svake sider. samme gjelder en motorsykkel.

8299204[/snapback]

windows har da ingen sterke sider.

8301030[/snapback]

 

Tuller du eller ? Det er da INGEN som slår windows i feil og mangler. SPESIELLT ikke dersom man regner med det som er blitt forespeilet før produktet er blitt langsert!

Lenke til kommentar

muligens en litt teit måte å legge meg ut på :p..

 

uansett. gleder meg som en unge til å instalere linux på servern som ligger å venter på at jeg skal betale for den på posten.

er ikke noe som er mer digg en en linux som funker "out of the box" =)

 

sååå digg å slippe driver maset

Lenke til kommentar

Hmm, hadde vært fint om folk kunne holdt seg for gode til å dra inn hvilket av OS'ene som er best i denne diskusjonen, det er jo ikke det det handler om.

 

Det blir fort bare å kaste stein i glasshus, da de fleste som snakker dritt om Windows faktisk ikke klarer seg uten.

Lenke til kommentar
Supert med initiativ for å få mer programvare over til Linux. Jeg har egentlig mer troen på slike prosjekt enn for eksempel Wine, selv om Wine etter hvert blir bedre og bedre.

8302383[/snapback]

Flott og flott.

 

Det Novell driver på med stiller eg meg generelt sett veldig skeptisk til (og då spesielt med tanke på avtalen mellom Novell og Microsoft). Å bruke Mono til å portere Windows program er vel på mange måtar ikkje så lurt. Vi har mange frie alternativ til det meste innen ASP.NET så den samla nytteverdien i dette prosjektet ser eg ikkje.

 

Det finnes mykje anna som heller burde bli portert.

Lenke til kommentar
Supert med initiativ for å få mer programvare over til Linux. Jeg har egentlig mer troen på slike prosjekt enn for eksempel Wine, selv om Wine etter hvert blir bedre og bedre.

8302383[/snapback]

Flott og flott.

 

Det Novell driver på med stiller eg meg generelt sett veldig skeptisk til (og då spesielt med tanke på avtalen mellom Novell og Microsoft). Å bruke Mono til å portere Windows program er vel på mange måtar ikkje så lurt. Vi har mange frie alternativ til det meste innen ASP.NET så den samla nytteverdien i dette prosjektet ser eg ikkje.

 

Det finnes mykje anna som heller burde bli portert.

8303245[/snapback]

 

Ville satt pris på om du kunne komme med ett eneste godt eksempel på at det ikke er lurt å bruke mono til å porte en web applikasjon fra Windows til Linux.

 

ASP.NET er slett ikke så ille, og dersom man har en applikajon som er godt testet og som er populær i markedet vil det jo være helt glitrende å kunne porte denne til Linux. Skrive applikajonen på nytt er jo ikke nødvendigvis økonomisk genialt.

 

Gitt et softwarehus som har høy kompetanse på ASP.NET, men som har lyst til å produsere noe for Linux, ville jeg gjette på at de programmerene vil være mer effektive samt produsere høyere kvalitet (færre bugs) dersom de kunne fortsette å skrive i ASP.NET, istedet for php/perl/ruby on rails/.......osv (I tillegg kjører det jo da på både Windows og Linux)

Lenke til kommentar

Patentar, _BOFH_

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Novell#Agreement_with_Microsoft

http://en.wikipedia.org/wiki/Mono_(softwar...oft.27s_patents

 

Sjå også på Google etter: Novell, Mono, Microsoft, Gnome-fork

 

Mye av opplegget rundt GPL3 er å hindre at avtaler som den mellom Novell og Microsoft.

 

Når det kjem til sjølve kodinga og sånn er det ikkje noko gale med å bruke Mono. Er det som er rundt mono og novell som er problemet.

 

Edit: PHP, Perl, Django og delvis Ruby-on-rails kjører på så å seie alle plattformer :)

Endret av meron
Lenke til kommentar

Er jo enig med deg i det, men det er jo forsåvidt to forskjellige diskusjoner, eller?

 

Mitt poeng var bare at, dersom man ser bort fra Novell og de greiene der, så er Mono, og porting av ASP.NET applikasjoner til Linux et godt initiativ :D

 

Må også presisere at for de som har en stor applikajon basert på ASP.NET hjelper det fint lite at "PHP, Perl, Django og delvis Ruby-on-rails kjører på så å seie alle plattformer"

Lenke til kommentar

_BOFH_: Problemet er at dette vil skape en avhengighet av Mono, og videre indirekte av Microsoft. Som i eksemplene du forteller om, ASP.NET-utviklerne som lever i en Microsoft-styrt verden vil heller "tvinge deg" til å bruke Mono (og Microsoft-patentert teknologi) fremfor å innse at med ASP.NET-applikasjoner når man ikke ut til alle ikke-Windows-brukerne og derfor velger å utvikle i et annet språk.

 

Mono is a free implementation of Microsoft's language C#. Microsoft has declared itself our enemy and we know that Microsoft is getting patents on some features of C#. So I think it's dangerous to use C#, and it may be dangerous to use Mono. There's nothing wrong with Mono. Mono is a free implementation of a language that users use. It's good to provide free implementations. We should have free implementations of every language. But, depending on it is dangerous, and we better not do that.

 

Mono bidrar mest for å gjøre det bekvemt for (late) Microsoft-eide utviklere, har jeg inntrykk av. En god .NET-implementasjon i Mono vil jeg si heller gagner Microsoft og tilhengere av deres teknologi-skisma fremfor alle ikke-Windows-brukere som liksom er så sultne på å få kjøre .NET-applikasjoner. Mono styrker Microsofts makt i rollen som premisslegger for teknologien og svekker samtidig plattformuavhengige alternativer som f.eks. Java.

 

Så fort skillet mellom Mono og MS' .NET-stack (++) blir tilnærmet usynlig, så tror jeg mange vil la seg lokke inn i fella og gjøre seg avhengige av teknologien. Hvis man virkelig ønsker å utvikle plattformuavhengig, hvorfor da ikke bruke et ekte, fritt plattformuavhengig rammeverk/språk ? *skeptisk*

Endret av kommers
Lenke til kommentar
angående spill og linux. siden linux for mer og mer robust støtte for virtualisering så hadde det være morsomt om en hadde en slags mini-directx/windows som kunne kjøre inni en av disse virtualiseringsystemene.

 

enden på visa, vi gjør hele pcen om til en "konsoll" ;)

8305190[/snapback]

 

vert innom en lignene tanke. om spillutviklerne lagde f.eks et spill som kan kjøres rett på x86 eller lignene . eneste problemet er alle driverne de måtte tatt med!

 

uansett forblir en konsoll det ultimate å lage spill til, for det er en fast maskinvare og det er vanskligere å kopiere spill til de. dette er nok det spillutviklerne liker best.

 

 

 

det og finne et programspråk som er helt fritt til å begynne med skulle vell ikke by på for store problemer? må vell vere et som kan kjøres på alle desktop systemer?

Lenke til kommentar

Porter mer til Linux, bare jeg får portert steam skikkelig, så skal jeg migrere tilbake igjen, eller som brodern (som er dårligere på data enn meg) så fint sa det, hvorfor kan ikke installasjonen av windows være like genialt enkel som installasjonen av Linux, du legger inn plata og så er alt ferdig etterpå uten krøll... Mer portering ftw.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...