Gå til innhold

64 GB SSD fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
størrelsen er ok for OS nå i allefall. nå gjenstår det bare at access tiden går ned, og prisen.

8257128[/snapback]

 

Hva mener du med at du venter til access tiden går ned? Den burde vel være lav nok fra før? Med en aksesstid som ligger på en brøkdel av hva en vanlig magnetplate-harddisk klarer, burde det tilfredsstille de fleste...

 

Hva pris angår, derimot... Den kan godt synke litt (fort!)...

Lenke til kommentar

kan noen si hva som er gjennomsnittlig effektforbruk for harddisker?

har prøvd å finne det ut men det står ingensteder..

edit: sånn ca? bare gi meg et tall..

hvor mye forbruker en hvilkensomhelst harddisk?

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
nå gjenstår det bare at access tiden går ned

8257128[/snapback]

Aksesstiden er vel lav nok den? Ligger jo på rundt 0,1 ms på flash.

 

Er det kanskje bedre overføringshastighet du tenker på? :hmm:

8257302[/snapback]

Nei, tenkte på access tiden. mente å huske at den lå på ca det samme som WD raptor på tidligere movellen av denne? Kunne ikke finne noen access tid som var oppgitt for denne på noen av sidene det var linket til?

 

Eller var det kanskje en annen SSD som hadde såpass høy access tid, ikke så lett å huske alltid, hehe.

 

om den er på 0.1ms er dette selvfølgelig helt perfekt ja. Da begynner vi å nerme oss i-ram igjen. :)

Lenke til kommentar

For stasjonære pcer er det vel unødvendig med 64GB SSD. 16 - 32 GB skal være nok til 2-4 operativsystemer inne.

 

kan noen si hva som er gjennomsnittlig effektforbruk for harddisker?

har prøvd å finne det ut men det står ingensteder..

edit: sånn ca? bare gi meg et tall..

hvor mye forbruker en hvilkensomhelst harddisk?

8257477[/snapback]

Det var vel en harddisk for bærbare som var på 1,7 W, noe som var relativt lite om jeg ikke husker feil.
Lenke til kommentar

VikinGz: De hadde sikkert klart å fått mer kapasitet inn i 1,8". Men jeg ser ikke vitsen. Hensikten med disse er ikke å tilby størst mulig lagringskapasitet, men å tilby høy ytelse, lav vekt, null støy, god sikkerhet og god batteritid.

 

Jannis-15: Aksesstiden er jo 200 ganger raskere enn vanlige 1,8" harddisker. Ser ikke noe umiddelbart behov for å senke den yttligere.

 

Anderssb: Transferrate er i hvert fall ikke noe vits å senke. Der er høyere bedre.

 

efikkan: Lav overføringshastighet? 64MB/s les og 45 MB/s skriv er uhørt raskt til å være 1,8". Til sammenligning klarer hitachis toppmodell C4K60 opp mot 30 MB/s ved lesing på starten av disken. (Skriving og andre steder på disken går tregere)

 

The Jackal: Jepp, selv med vanlig aksesstid ville den nok knust de fleste 1,8" harddisker i ytelse. Når aksesstiden i tillegg er ca 200 ganger så rask så er det klart at den kjører skjorta av både 1,8" og en hvilken som helst 3,5" harddisk, inkludert Raptor 150GB og 15k SCSI-disker.

 

megaloman: Effektforbruk på vanlige 1,8" harddisker til bærbare er i underkant av 1W ved vanlig bruk og opp mot 2W når den spinner opp. (Hitachis toppmdell har maks 1,4W ved spinup og maks 1,1W ved lesing eller skriving og 0,4 ved aktiv idle og 0,2W ved low power idle)

 

Mozze: Jepp SSD blir så morro at jeg holder på å bli fjollete jeg også. :p Vet at jeg kommer til å kaste meg på et kjøp så snart de blir tilgjengelige, selv om jeg sikkert vil betaler "alt for mye" og modellene som kommer et år senere blir ennå raskere.

 

Fangs78: Flashbrikker har en markedspris på ca 10 dollar/GB nå. Dvs. at du kan begrense prisestimatet for 64GB per mars 2007 nedad til ca 4.000 kr. Hva påslaget i butikken blir eller fra produsenten blir kan vi bare gjette på. Prisnedgangen kan også gjettes på. De siste årene har prisene halvert seg ca hver tovte måned på flash. Vi kan jo håpe at den trenden fortsetter.

Lenke til kommentar
Et utgangspunkt for prisanslag er også å se på hva 32GB-utgaven selges for i dag. Jeg vet ikke om butikker som selger den i Norge, men et kjapt Google-søk indikerer en pris (USA/UK) på omtrent 4.000 kr.

8258359[/snapback]

Hvis det blir tilfellet, så kjøper jeg definitivt en med en gang. Synes ikke det var så avskrekkende.

Lenke til kommentar

Sett i forhold til en harddisk som har mye høyere aksesstid, vil ikke denne komme mye kjappere opp i maks overføringshastighet og at dette vil gjelde for hele lagringsområdet?

 

Det begynner utvilsomt å se bra ut, ettersom fler starter å produsere disse vil det nok bli sterk konkurranse om å presse prisene ned og kapasiteten/hastigheten opp. I fysisk større disker vil jeg tro at det går an å kjøre dobbelt antall brikker i et slags raid 0 oppsett, eventuelt firedobbelt og dermed øke overføringshastigheten ytterligere.

 

RAM vil vel fortsatt ha enda lavere aksesstid igjen samt mye høyere overføringshastighet enn denne med NAND. Om det er tilfellet kan en vel i teorien si at denne disken fortsatt en betydelig flaskehals i forhold til RAM/BUS/CPU/GPU ol. Uansett vil denne disken være en betydelig mindre flaskehals (større blir vel mer korrekt :tease: ) enn ordinære disker.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Ah, denne skal jeg ha til laptopen når den kommer ned i pris (under 2000 kr.).

 

kjaks: Flashbasert lagring er ennå ungt. Har forstått det slik at man kan paralellkjøre mange små minnebrikker for å oppnå høy overføringshastighet. Uansett er vel S-ATA-grensesnittet som blir flaskehalsen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...