Gå til innhold

"Hobbyelektrikeren" - Post dine bilder her


Anbefalte innlegg

Ikke akkuratt elekroarbeid, men ganske amatørmessig klamring av fiberrør. Ser tilfeller av dette over alt

Ikkje berre amatørmessig klamring, men grusomt grelle fargar på desse røyrene.

Legger ut et nydelig styreskap for en kritisk prosess for firmaet det gjelder.

De får faktisk produksjonsstans om noe galt skulle skje her.

Det er sikkert eit resultat av mangelfulle teikningar, eventuelt fråvær av desse og feilsøking. Når du ikkje veit korleis det heng saman må du slite og dra i ledningane for å finne ut kvar den går frå og til.

 

Hadde utvilsomt fått ein bemerkning på teknisk tilstand sikkerhetsrapporten i mi bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kongetråd dette.

Mye gruvekkende "snadder".

 

Synd det ikke er lov med Kamera Offshore.

Har sett noen gruvekkende ting der på plattformer/FPSO,skip osv.

Som garantert hadde vakt oppsikt her.

Det må ses for å virkelig skjønne hvor ille det kan være av og til.

Men kan jo for gøy nevne noe av det jeg evt andre jeg har vært ute med har sett.

 

 

Kan jo begynne med feks hovedkabler fra en gigantisk batteribank,liggende avmantlet på kabelbane av stål.

Med spenning på.

Potenisell kortslutningsstrøm på ca 10kA....

(Tror ikke sted skal nevnes, den episoden vakte litt oppsikt...)

 

 

 

Eller hva med når jeg krøp på en kabelbane for å følge en kabel gjennom en brattberg.

Og det plutselig begynte å gnistre rundt meg når jeg nærmet meg brattbergen.

 

Fant meg selv omringet av en håndfull kabler som var kappet, med spenning 230v på, liggende løst oppå kabelbane rett før brattberg.

 

 

Eller sikringsskap på båt-440v tror jeg faktisk også det var, montert isolert fra jord(Jordleder ikke koblet til, og ingen utjevningsforbindelse) og en fase tilkoblet jordskinne. Noe som i praksis gjør metallinnmaten i skapet til faseleder.

 

En kar skulle fjerne en kabel.

Han begynte med jordlederen, men så var han borti rekkverket rett ved siden av skapet...

Var sånn feilen ble oppdaget.

 

 

Men ikke bare det som er åpenbart som er ille. De skjulte feilene er ofte de værste.

 

Ta båten jeg var på for en stund siden.

 

En floodlight skulle byttes ut. Helt bakerst på båten. Forsynt fra styrhuset. Kabelen var antakelig ca 100-110m.

 

La ut sikring.

 

Spenningstestet. var fortsatt spenning på = feilmerking.

Kortsluttet ledere, for å finne rett sikring.

Ingen sikringer legger ut...

Kabel begynner å bli god og varm. Og intet skjer.

Kabelfinner kobles til.

Kabel lokaliseres i styrhuset.

En 2*1,5+J tilkoblet en 16A C Karakteristikk.

 

Floodlighten = 500w.

 

 

 

 

Lurer på hvor mange andre kabler som også var installert uten å ta høyde for kabellengder,kortslutning osv.

 

Ser ikke så ille ut, men det er ABSOLUTT ikke bra.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

har også sett mye rart.

 

hva med f.eks de instikk Wagoene, (oransje, lilla, gule de der)

som er brukt sammen med PMH kabel?

(Skulle jo egentlig ikke vært mulig og trykket den mangetrådete kabelen inn i en slik wago, og det var det vel egentlig ikke. for var kanskje bare en eller to kordeler som var inni klemme. resten var bare most rundt.

utrolig at det funket så lenge som det gjorde! (dette var i forbindelse med et downlights anlegg, hvor det var brukt en PLS kabel, som er mangetrådet)

 

synd jeg ikke tok bilde av det, hehe

Lenke til kommentar
Ring eltilsynet snarest om du leier dette eller skaff elektriker i går helst om dette er ditt ansvar.

Eltilsynet finner du ved å ringe det lokale kraftlaget eller e-verket der du bor.

Den er ikke bare ubehagelig om du kommer i kontakt med men direkte lifsfarlig.

 

I tillegg ser jeg at det er 425A sikring dette dreietr seg om og skulle du være så uheldig å kortslutte her kan du forvente deg en str smell og at du selv ligger i den andre enden av rommet med store brannskader.

Dette er ikke til å spøke med.

 

 

Er energimontør, dette er en del av hverdagen min når jeg skal inn i en transformatorstasjon.

Har tilogmed sett tilsvarende avstander til åpen HS samleskinne 22KV

 

Dette er selvfølgelig ikke hjemme hos meg selv

 

Nå er utgangspunktet en trafokiosk definert som en stor "koblingsboks", samme gjelder i store deler av trafostasjon. Dermed er det i utgangspunktet bare kvalifiseret personell med adgangstillatelse som har adgang. Det vil dermed ikke ha samme krav til kapsling som ellers i vanlige hjem.

 

Nå har det heldigvis blitt bedre med årene, og blitt satt fokus på dette, spessielt med HS-cellene. Arbeider selv i Everk, og synes ikke det er noe gøy selv når anleggene er helt åpne, litt greit med litt barriere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Veit ikkje heilt...

 

Er jo ingen fare direkte dette her, er jo langt oppi ei mast, men såg lite proffisjonelt ut syntes eg...

 

Eller er slikt vanlig?

 

img066747958c1cut6.th.jpg

 

Det er kanskje ikke så mange nye linjer som dukker opp i dag, men mange gamle står slik som på bilde.

 

Uansett så er det utenfor rekkevidde, det finnes ikke noen som er så høye. I tilleg er det skiltet med høyspenning på stolpe slik at man skal ikke gå opp i dette kråkereiret... :p

Lenke til kommentar
Bæh... Akkurat som om man trenger yrkesfag for å skru litt......

 

Som akademiker skulle jeg lært meg det der på et halvt år.

 

Her er det bare å skru i vei!

 

Ikke si det. Bare vent til du får besøk av det lokale elverk. bkk osv.

Min far fikk en pen liste jeg måtte igjennom. Og min far er rørlegger og har jobbet mye med elektrikere. Han trodde han kunne litt.

 

Men for å si det på en annen måte da. Gjør du rørlegger arbeidet ditt selv?

Jeg tør ikke gjøre det alene. Selv hvor mange ganger jeg har jobbet med rørleggerer. :thumbup:

 

Men skal pent innrømme at å ha en elektriker hjemme er dyrt. Men rørleggere er enda verre på pris. Og jeg har ennå ikke hørt om brann eller dødsfall pga dårlig rørlegger arbeid.

Endret av L..
Lenke til kommentar

syns egentlig det er rart selv.

vanlige folk har jo heller ikke riktig verktøy, som oftest står det at "bruk en kniv til og avisolere lederne med", og da kan det jo fort gå med en kordell eller to.

 

Drar man til for mye, kan jo også flere kordeler ryke.

 

mye som vanlige folk i gata ikke har peiling på, innen elektro, så det at dem får lov til og lage lampett ledninger selv, og spikre dette på veggen, er egentlig sykt! :(

Lenke til kommentar

Eg har heller aldri forstått akkurat det der.

 

Ein elektrikar må montere stikkontakten, men skøyteledningen huseigaren plugger i stikkontakten og deretter plugger ein oljeovn og x antal elektriske dippedutter, nei den kan han fint montere sjølv. Desse paddene er i tillegg ofte eit veldig utsatt punkt sidan du får kjøpt dei over alt (Biltema, Clas Ohlson), og det er ikkje alle som har 1.5mm²-kabel, i allefall ikkje 2.5mm².

 

Burde vore krav med fagbrev på alt som har med montering av elektisk utstyr å gjere.

Lenke til kommentar
Burde vore krav med fagbrev på alt som har med montering av elektisk utstyr å gjere.

 

Ja det hadde gjort seg... så overbetalt mange med såkalt fagbrev er i dag så er det vel mer samfunnsøkonomisk å la noen hus brenne ned enn å betale tusenvis av kroner for at en sopp med "fagbrev" skal skal sette opp paddene mine ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Zeph:

 

Prinsipielt kan det nok være at det hadde vært det beste, men praktisk særdeles vanskelig å håndtere. Trolig ville et påbud om elektriker på alt ikke bli respektert, dvs. 95 % hadde koblet skøyteledningene selv. Ikke minst fordi behov for å reparere en skøyteledning ofte er relativt akutt. Effekten kan jo faktisk være at man da heller bruker en skada ledning, i stedet for at flertallet hadde gjort en reparasjon som var helt grei.

 

Faktisk er vel problemet vel så mye holdninger, at man ikke har holdninger som gjør at man lar være å gjøre noe man egentlig ikke vet hvordan man skal gjøre.

 

Jeg drev som lysmann på en av de høyere utdanningsinstitusjonene på 80-tallet. Skulle vi f.eks ringe etter elektriker hver gang vi måte skifte støpsel eller ledning på en av de ca 400 lyskasterene vi hadde (f.eks. klokken 19.00 på lørdag kveld, 1 time før forestilling), hadde det blitt fullt kaos. Heldigvis forsto det lokale e-verk (skolen hadde eget) problemet, kurset oss heller i hvordan gjøre ting skikkelig og ga oss en klar og begrenset tillatelse til hva vi kunne gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ein skøyteledning eller ei padde kostar 10-50 kroner, det er ikkje noko problem å ha eit par ekstra i reserve i tilfelle ein skulle bli skada. Då kan du heller kaste den som er skada i staden for å prøve å fikse den. Ser ikkje kvifor det skulle være noko problem.

 

Om du er kursa i jobben er det ein heilt anna sak, eg tar utgangspunkt i folk med null kompetanse innan faget.

Lenke til kommentar

hehe, artige bilder. Om dagen jobber jeg med rehabilitering av et kjøpesenter der de har bestemt seg for at i fellesarealene - som vanligvis er føringsgater for både rørleggere og elektrikere - skal de ha gipshimling. Det vil da si at ALT av kabler, rør, etc. må måles ut og monteres på forhånd. Og selvsagt er polakkene raske med å skru opp gipsen før vi får trekt noe som helst, men jeg lurer på hva de tenkte når de kledde inn disse:

 

post-99734-1213440677_thumb.jpg

 

post-99734-1213440687_thumb.jpg

 

Jeg har ikke lyst til å dra på jobb på mandag :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...