Gå til innhold

Ny teknikk gir kjøligere prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det her kan jo bli veldig bra for AMD. Håper nesten at Intel ikkje får tilgang.

8239872[/snapback]

 

Hvorfor i allverden håper du Intel ikke får tilgang?

8239933[/snapback]

 

vel har vel egentlig eit lite håp om det for pr dags dato så er det intel som ligger framfor. visst kun AMD får det der, så blir det litt omveksling. men tekonologisk sett så er jo det seff best at Intel også får =)

Lenke til kommentar
Teknologi er vel strengt tatt ikke noe man gir bort i hytt og pine? Vil tro at IBM vokter strengt om hemmeligheten. Men skulle ikke AMD og IBM avslutte samarbeidet? I så fall blir denne hemmeligheten forbeholdt IBM før noen nevner en pris..

8240040[/snapback]

 

syns det er merklig at med all den kunnskapen, teknologien som IBM har, at dei ikkje er med å lage prosessorer etc som en kan køyre Windows på.

 

vil no tru Intel må betale dyrt for å få tilgang til den teknologien. IBM har vel tatt opp patent slik at ingen knabber =)

Lenke til kommentar
Teknologi er vel strengt tatt ikke noe man gir bort i hytt og pine? Vil tro at IBM vokter strengt om hemmeligheten. Men skulle ikke AMD og IBM avslutte samarbeidet? I så fall blir denne hemmeligheten forbeholdt IBM før noen nevner en pris..

8240040[/snapback]

 

syns det er merklig at med all den kunnskapen, teknologien som IBM har, at dei ikkje er med å lage prosessorer etc som en kan køyre Windows på.

 

vil no tru Intel må betale dyrt for å få tilgang til den teknologien. IBM har vel tatt opp patent slik at ingen knabber =)

8240067[/snapback]

De synes vel x86-arkitekturen er utdatert? Eller kanskje de ikke er interessert i å konkurrere med Intel og AMD på denne fronten? Det hadde vel vært enklere for IBM om de fikk Microsoft til å lage en versjon av Windows som fungerte med prosessorene deres.
Lenke til kommentar

Slik jeg leser nyheten så føler jeg det er viktig å spesifisere at prosessorene i seg selv ikke vil utvikle mindre varme, de vil bare være i stand til å føre varmen generert innad raskere til utsiden slik at det kan kjøles ned, med andre ord vil nok temperaturen i kjernen gå ned, men man må fjerne like mye effekt gjennom kjøleren..

Lenke til kommentar
Slik jeg leser nyheten så føler jeg det er viktig å spesifisere at prosessorene i seg selv ikke vil utvikle mindre varme, de vil bare være i stand til å føre varmen generert innad raskere til utsiden slik at det kan kjøles ned, med andre ord vil nok temperaturen i kjernen gå ned, men man må fjerne like mye effekt gjennom kjøleren..

8240702[/snapback]

Det er sånn jeg også oppfattet artikkelen. Rettere sagt oppfatter jeg det som en metode for å spre kjølepastaer mer effektivt. Dvs. et tynnere lag enn det som er i dag. I dag begrenses tykkelsen på sjiktet av kraften som skal til for å presse ut kjølepastaen på sidene. Dersom det finnes mikrokanaler i materialet som kan fange opp kjølepastaen så strømmer det heller dit. Jo tynnere sjikt med kjølepasta jo bedre. Kobber leder varme flere titalls ganger bedre enn kjølepasta så det er om å gjøre å redusere tykkelsen på sjiktet så mye som mulig.

 

Dette er den samme grunnen til at kjøleblokker som har litt ruhet i overflaten faktisk ofte er mer effektiv enn de uten ruheten. Kjølepastaen får en vei å strømme bort når det settes trykk på.

Lenke til kommentar

Det aller beste er uansett at det er stor konkurranse mellom AMD/Intel og evt. andre mikroprosessorprodusenter (langt ord) På den måten vil prisene bli presset nedopver, utvalget bli større, ikke noe monopol og utviklingen vil gå lynraskt (den siste kan være både negativ og positiv da. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...