Gå til innhold

Hjemmeserver kan bli forsinket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt et hett diskusjonstema på beta-tester forumet for Windows home server om operativsystemet skal komme med ferdigbygde servere eller om den også skal selges som retail. Vet ikke helt om det er bekreftet at retail er utelukket. Ikke det jeg har fått forståelse for utifra forumet.

Lenke til kommentar

Jeg har testet Windows Home Server nå i snart en måned, og må si at det er noe jeg kunne tenkt meg å brukt videre.

 

For en vanlig bruker med et nettverk, så gir den deg mange muligheter, som kan gjøre hverdagen bedre.

Det jeg likte best var backup funksjonen, som bare med et tastetrykk (eller også automatisk) tar backup av hele pc'en din og lagrer den på serveren. Dette gjør den mens pc'en kjører som normalt.

 

Så om uhellet er ute, bruker du en medfølgende CD plate, boot fra den, og du kan så legge inn backup'en fra serveren, og vips så er pc'en din som den var på siste backup.

 

Jeg formaterte hele pc'en før jeg prøvde dette, og backup'en den tar er et fullgodt Image av hele pcen.

 

Det finnes selvsagt programmer som Acronis True Image osv som gjør samme jobb, men fordelen er at alt blir lagret på en maskin, og du kan administrere alt derfra. Acronis tar vel ca 7000 kroner for å gi deg tilsvarende mulighet, men gir deg ikke OS osv.

 

Gleder meg uansett til Home server er helt ferdig.

Lenke til kommentar
Hva gir egentlig Microsofts Windows Home Server, som ikke en rekke Linux-distroer allerede gir? Microsoft-logoen og en regning eller er det noe mer?

8225129[/snapback]

 

Funksjonen jeg beskriver over, er vel noe du ikke får i Linux baserte OS?

 

For en familie med et par pc'er og unger som leker med pc'ene, er denne funksjonen gull verdt. Må du reinstallere pc'en, setter du inn recovery cd'en til Home Server, booter fra den, og så i løpet av kort tid (kommer jo ann på nettverket ditt) er pc'en tilbake slik den var dagen før (backup blir tatt automatisk hver dag, og du kan bruke pc'en mens den tar backup).

 

Det må vel være den beste funksjonen jeg kommer på, deling av felles mapper osv, finner du vel overalt i alle server OS.

Lenke til kommentar

Backupfunksjonen er helt klart det største plusset med WHS. Savner fortsatt en del innstillinger på backupfunksjonen men det er fortsatt bare beta 2 og mye kan ennå skje.

 

Det som gjør WHS gull verdt er at den setter opp lokal hjemmeside automatisk. Med litt grunnleggende nettverkskunnskaper får du den fort på internett også.

Hvis du setter opp serveren med f. eks no-ip så kan du sette en adresse på formen "navn".no-ip.com eller lignende, som gjør at selv om ipen din endrer seg så kan du fortsatt komme deg på serveren fra hvor som helst i verden. Da må du likevel kunne port forwarding. Så nå kan jeg hente ned alle filene fra alle pcene i huset fra hvor som helst i verden. Dette er for min del det største plusset

Lenke til kommentar

Windows home server er en stoooooor skuffelse. hadde ikke giddet og betalt for den dritten der. det er jo bare win2003 server der de har deaktivert 99% av alle features. mye bedre og kjøre en linux til dette. Jeg har en 2003 lisens gjennom jobben :)

home server har ca like mange festures som en nas disk.

Lenke til kommentar
Hva gir egentlig Microsofts Windows Home Server, som ikke en rekke Linux-distroer allerede gir? Microsoft-logoen og en regning eller er det noe mer?

8225129[/snapback]

 

Bedre brukervennlighet, større støtte for hardware og trygg lesing/skriving av ntfs pastisjoner tenker jeg.

Lenke til kommentar
Hva gir egentlig Microsofts Windows Home Server, som ikke en rekke Linux-distroer allerede gir? Microsoft-logoen og en regning eller er det noe mer?

8225129[/snapback]

 

Det har jo vært snakk om at man slipper å forholde seg til drev, og at all lagringsplass oppfører seg som en stor "pool", men jeg er usikkert på hvor godt implmentert det er i realiteten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det har jo vært snakk om at man slipper å forholde seg til drev, og at all lagringsplass oppfører seg som en stor "pool", men jeg er usikkert på hvor godt implmentert det er i realiteten.

 

AtW

8225280[/snapback]

 

Det er helt korrekt. Jeg fikk liten plass til backup, så jeg plugga inn en 250 gb usb-harddisk. Jeg får spørmål i WHS-console(som jeg kjører fra min pc) om jeg skal klargjøre den, så gjør jeg det, og da sletter den alt på harddisken. Og jammensanten bruker den ikke den også til backup nå. Svært praktisk. Bare husk å ta vekk alt nyttig fra disken først ;)

Lenke til kommentar

Det har jo vært snakk om at man slipper å forholde seg til drev, og at all lagringsplass oppfører seg som en stor "pool", men jeg er usikkert på hvor godt implmentert det er i realiteten.

 

AtW

8225280[/snapback]

 

Det er helt korrekt. Jeg fikk liten plass til backup, så jeg plugga inn en 250 gb usb-harddisk. Jeg får spørmål i WHS-console(som jeg kjører fra min pc) om jeg skal klargjøre den, så gjør jeg det, og da sletter den alt på harddisken. Og jammensanten bruker den ikke den også til backup nå. Svært praktisk. Bare husk å ta vekk alt nyttig fra disken først ;)

8225338[/snapback]

 

Men hva med når man ikek driver backup, og bare vil lagre ting på home-server-saken, ser all lagringsplass da ut som et digert drev?

 

AtW

Lenke til kommentar

>Bedre brukervennlighet ...

 

Kanskje... (subjektivt, vil jeg tro)

 

> ... større støtte for hardware ...

 

Ja, større enn Vista, mener du? Det spørs vel om WHS kan slå Linux (se slide 5).

 

> ... og trygg lesing/skriving av ntfs pastisjoner tenker jeg.

 

Lesestøtte for NTFS er vel god nok, mens skrivestøtte nærmer seg (det funker jo, men jeg vet ikke hvordan det er med forretningskritiske applikasjoner...) tilsvarende stabilitet.

 

Nå kan man jo spørre om man ønsker/trenger å bruke NTFS-filsystemer i utgangspunktet. Skal man ha en server for å ta backup av Windows-klienter der det er "påbudt" med NTFS, så trenger man neppe særlig mer enn lesestøtte for NTFS på serveren.

 

Jeg vet ikke hva forventet pris på WHS vil bli (noen som har hørt noe?), men hvorfor ikke bare kjøpe f.eks. en NSLU2 til ca 800,- som en kan legge inn en Debian GNU/Linux-basert distro på (helt gratis) og mate med 1-2 feite harddisker via USB eller f.eks. en Bluetooth-dongle (for f.eks. trådløs VoIP hjemme via Asterisk). Jeg tipper man fort oppnår samme funksjonalitet som WHS tilbyr (pluss litt til), men til en mye lavere pris.

Lenke til kommentar

Gitt at man skal kjøpe en tom filserver ja. Vil tro at de fleste filserverene hjemme er satt opp av eldre utstyr som er blitt bytta ut. Skal man kjøpe en filserver så kan man jo sette den sammen av hardware som Linux støtter også så da faller argumentet om dårlig hardware støtte bort.

 

Det du satte opp gir heller ingen pc funksjon på filserveren. En filserver er jo ypperlig til langsomme oppgaver som bare kan gå og summe på en feilserver i kjelleren eller på loftet.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Jeg har testet Windows Home Server nå i snart en måned, og må si at det er noe jeg kunne tenkt meg å brukt videre.

 

<-snip->

Har testet det også og liker hva jeg ser.

 

Spesielt la jeg merke til hvordan recovery funksjonen fungerte hvis du bare ville ha tilbake utvalgte filer.

Du velger ganske enkelt din datamaskin under WHS konsollen, og velger hvilket tidspunkt du vil ha filer fra. Da får du opp valget om å montere den disken du vil ha tilgang til som et virtuelt drev og kan så fritt plukke filer du vil ha.

 

La også merke til hvor lite plass backupene tok på WHS selv om jeg hadde flere PC'er koblet på og hadde brukt den ca en 3 ukers tid. Incremental backups sørger sikkert for det, men også den omtalte optimaliseringen av lagringsplass ved å "legge sammen" like filer selv fra andre PC'er.

 

Selvsagt er jeg interessert i å vite om det finnes lignende løsninger, og mer nå når lanseringen kanskje blir utsatt.

Lenke til kommentar
Selvsagt er jeg interessert i å vite om det finnes lignende løsninger, og mer nå når lanseringen kanskje blir utsatt.

8225544[/snapback]

 

Tror Acronis True Image Server har noe av de samme funksjonene, men det koster....1000 euro.

 

http://eu.acronis.com/enterprise/products/ATIESWin/

8225670[/snapback]

1000 euro var litt mye ja ;)

Men sett at jeg kunne skaffet den, så er jeg redd den sikter mer inn på store bedrifter, og funksjonaliteten og bruken er der etter.

Fant et annet produkt som kanskje ligner WHS mer:

 

Acronis True Image 10 Home

http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Lenke til kommentar
Men hva med når man ikek driver backup, og bare vil lagre ting på home-server-saken, ser all lagringsplass da ut som et digert drev?

 

AtW

8225397[/snapback]

 

Som du kan se av vedlegget mitt, så har jeg litt over 300 gb lagringsplass på serveren totalt. Skjønner ikke helt hvordan dette fungerer, men det må være en slags pool, fordi på min datamaskin ser jeg bare to partisjoner.

SYS: 10 gB

DATA: 65 gB

 

På data-partisjonen finner du Shares og liknende. Her er det også en mappe for backupfiler (det vises ikke klart at det er for backup, men navnet på filene som ligger her tilsier det) á 4,1 gB. TIlsammen er de ca 190 gB, som vist på bildet. Så siden man ikke har plass til 190 gb på ca 65 gb, så må det være en slags pool.

 

Merk at USB-harddisken ikke vises i min datamaskin. Så jeg finner ikke egentlig den eksterne hdd-en

 

*edit*

post-71715-1174735689_thumb.jpg

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar
1000 euro var litt mye ja ;)

Men sett at jeg kunne skaffet den, så er jeg redd den sikter mer inn på store bedrifter, og funksjonaliteten og bruken er der etter.

Fant et annet produkt som kanskje ligner WHS mer:

 

Acronis True Image 10 Home

http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

8225730[/snapback]

 

Jeg bruker Acronis True Image Home 10, og det gir deg ikke de samme mulighetene som True Image Server.

 

Du spurte om et program som kunne være likt Windows Home Server med tanke på backup, og da må du nok over på True Image Server.

Der kan du ha en Backup server som du lagrer backup images på, og så kan du velge å legge inn hele images eller bare enkelt filer/kataloger. Alt kan du gjøre remote, også fra Linux baserte pc'er.

 

Ser at du får det for 1000 dollar om du går til acronis.com og ikke eu siden. "sparer" deg for 2500 kroner ca... men fortsatt...DYRT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...