Gå til innhold

Tyan med ny personlig super-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo en personlige superdatamaskin, men hva skal en privatperson med 40 prosessorekjerner, og 60GB minne?

 

Kansje litt dumt spørsmål, men er litt nyskjerrig hva man bruker så kraftige maskiner til.

8219801[/snapback]

Den passer perfekt til "High Performance Computing" vil jeg tro, kjøring av værmodeller osv. Et ganskelite marked, men ganske lukrativt :)
Lenke til kommentar
Hvordan er grafikkytelsen på denne pcen?

hvor kult hadde det ikke vært om Overklokk eller Sturla hadde fått labbene sine på en sånn en. og går det ann å kjøre XP på den?

8221589[/snapback]

Det er en cluster server, derfor krever den OS som er tilpasset dette (enten Linux eller Windows Server 2003 i cluster utg. som nevnt i artikkelen). Win XP er et singel bruker desktop OS. Av samme grunn er også grafikkytelsen uinterressant (og sikkert ikke mye å skryte av), da den ikke vil egne seg for (eller fungere fungere med) spill (foruten muligens sjakk?!). Cluster servere er laget for tallknusing etc.

Endret av Mori
Lenke til kommentar
Kansje et veldig dumt spørsmål, men hva er tallknusing, og hva brukes det til?

8222926[/snapback]

Tallknusing kan jo være mye (utregning av pi f.eks.), men det jeg tenkte på var programmer som kjører avanserte algoritmer for å simulere diverse hendelser, f.eks. ble det i USA for ikke så veldig lenge siden bygget en supercomputer (som jeg ikke husker navnet på) for å simulere atomspregninger.

Lenke til kommentar

Kompilering av store programmeringsprosjekter (når man programmerer så kan man jo få lyst å rekompilere hele dritten, det tar tid).

Driver man med 3d modellering, animering og rendring, så kan det kanskje være greit å jobbe med detaljerte modeller, som gjerne har dødsmasse polygoner og er lite effektiviserte, animere alt sammen, slenge på noen effekter som gjerne skal "gjøre" noe på alt sammen ... for så å kunne sjekke ut resultatet FØR man setter seg ned å optimalisere dritten .... tja

 

testing .... ja you name it

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...