Gå til innhold

Apollo gir deg Internett på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes artikkelen var lite pedagogisk opplagt for å være en artikkel som skal kunne forståes av enhver. Skjønner fremdeles ikke helt hva dette Apollo går ut på basert på artikkelteksten.

 

Er dette en Ajax-applikasjon som kjøres som et OS via nettleseren?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Greia er at man kan laste ned websider og se disse i ett program? Men websidene må være skrevet spesifikt for Apollo? Hva er poenget med dette?

 

En betaversjon av Apollo skal komme i løpet av sommeren, mens versjon 1.0 skal være klar i årets siste halvdel. Alphaversjonen ligger altså ute til nedlasting og testing nå, både for Mac OS og Windows. En Linux-versjon skal visstnok ikke være langt unna.

Dette kunne kanskje vært skrevet en smule mer ryddig..

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Adobe har lansert en alphaversjon av Apollo, som selskapet selv mener kan ta opp kampen med både Java og .Net.

 

Screenplay lar deg notere og tegne hvor som helst i skjermbildet

 

Adobe Systems har nylig lansert en alphaversjon av Apollo. Et program som skal ta nettet ned på skrivebordet ditt, uten å gå via en nettleser.

 

Webapplikasjoner kommer mer og mer, og Adobe vil være med på moroa. Apollo er motoren, mens egne applikasjoner skrevet til Apollo drives på egenhånd på maskinen din.

 

En betaversjon av Apollo skal komme i løpet av sommeren, mens versjon 1.0 skal være klar i årets siste halvdel. Alphaversjonen ligger altså ute til nedlasting og testing nå, både for Mac OS og Windows. En Linux-versjon skal visstnok ikke være langt unna.

 

Av eksempelprogrammer du kan teste Apollo med finnes det blant annet en RSS-leser, et program kalt "Screenplay", som lar deg notere og tegne rett på skrivebordet og "Pixel Perfect", som lar deg måle størrelser på det du måtte ønske.

Noen ting er uklart for meg: Hva er egentlig Apollo? Denne saken som skal ta opp kampen med .net og java? Må jo ha noe med programmering å gjøre da? Et nytt programeringsspråk? Eller er det et alternativ til java- og flash-applikasjoner som kan kjøre på en nettside?? Altså nok et format de ulike nettleserne skal støtte? Nei, jeg forstår ikke koblingen opp mot Java/.net...

 

Videre: Apollo skal bringe nettet ned på maskinen, uten omveien om en nettleser? Jaha? Det dere egentlig sier er at Apollo inneholder sin egen nettleser. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så trenger man en nettleser (et program) for å surfe på nett .... Flott med konkurranse mellom nettleserne da, alltid gøy med friskt blod! Men hva annet enn nettleser er Apollon? Jeg ser det blir nevn rss, men alle de store nettleserne kan jo idag lese rss. rss-håndtering regnes vel om ikke lenge for en nødvendig feature for nettlesere?

 

Fint hvis forumgjengere og/eller hw kan opplyse meg mer om dette produktet. Det sentrale spørsmålet står nemlig ubesvart: Hva er dette for et program? Hva kan det brukes til, og hvorfor skal folk kjøpe produktet?

Lenke til kommentar
sååå.. For å bare få en litt mer lettfattelig tilnærming.. Blir dette litt som en offline AJAX side? Det minner meg mye om hva Google driver på med på sine sider..

8208344[/snapback]

 

Nei, det er det ikke. AJAX er asynkront, og det er ikke Apollon. Når det kommer til stykke, behøver ikke Java og AJAX ha å så mye med hverandre å gjøre, foruten Javascript, som ikke er Java. AJAX er kun en samling av gamle kjenninger i skjønn forening via XML. For er det en ting som vokser innenfor nettapplikasjoner og programmering generelt, så er det XML. Fremtiden ligger i dette formatet.

 

Apollon virker spennende, men hva som er vitsen kan man jo spørre seg. Men så var det få kloke sjeler som engang i tiden sa at "verden trenger kun 5 datamaskiner" og "internett er kun en døgnflue", så man skal aldri avskrive en teknologi.

Lenke til kommentar

Lurer i grunn litt på hvor store resursser som trengs for å utvikle et sånn desktop-miljø til siden sin. Dersom det ikke er uhyre lett eller veldig praktisk og bra så ser jeg neppe fordelen ved å gjøre det. Hva er hensikten med å ha to versioner av samme sida, det er litt det jeg føler det er. Hvorfor ikke lage det desktopmiljøet fra grunnen av og bruke det som websida? Dersom det da er bedre..

Lenke til kommentar

Apollo gir innehavere av store nettsted som f.eks. Ebay mulighet til å lage applikasjoner som gjør det enklere å lage og overvåke auksjoner. Man bruker styrken av en desktop-applikasjon med sin tilgang til lokale ressurser (Harddisk osv) sammen med nettets distribusjon for å sy det sammen til en helhetlig opplevelse. Apollo er ikke en erstatning for eksisterende websider, ei heller er det en ny browser.

Lenke til kommentar
sååå.. For å bare få en litt mer lettfattelig tilnærming.. Blir dette litt som en offline AJAX side? Det minner meg mye om hva Google driver på med på sine sider..

8208344[/snapback]

 

Nei, det er det ikke. AJAX er asynkront, og det er ikke Apollon. Når det kommer til stykke, behøver ikke Java og AJAX ha å så mye med hverandre å gjøre, foruten Javascript, som ikke er Java. AJAX er kun en samling av gamle kjenninger i skjønn forening via XML. For er det en ting som vokser innenfor nettapplikasjoner og programmering generelt, så er det XML. Fremtiden ligger i dette formatet.

8208427[/snapback]

AJAX trenger ikke engang å ha så mye å gjøre med XML, for den del. AJAX må være ett av tidenes verste akronym, faktisk ;)
Lenke til kommentar
sååå.. For å bare få en litt mer lettfattelig tilnærming.. Blir dette litt som en offline AJAX side? Det minner meg mye om hva Google driver på med på sine sider..

8208344[/snapback]

 

Nei, det er det ikke. AJAX er asynkront, og det er ikke Apollon. Når det kommer til stykke, behøver ikke Java og AJAX ha å så mye med hverandre å gjøre, foruten Javascript, som ikke er Java. AJAX er kun en samling av gamle kjenninger i skjønn forening via XML. For er det en ting som vokser innenfor nettapplikasjoner og programmering generelt, så er det XML. Fremtiden ligger i dette formatet.

8208427[/snapback]

AJAX trenger ikke engang å ha så mye å gjøre med XML, for den del. AJAX må være ett av tidenes verste akronym, faktisk ;)

8209193[/snapback]

 

Hehe, ja når du sier det så ;) Jeg var litt trøtt ved det innlegget, men det jeg mente å få frem er at XML, Javascript og PHP stort sett utgjør AJAX applikasjoner. Eller, det blir jo litt feil det også, det KAN gjøre det. Men at AJAX er en plattform med bare kjente språk er det ikke å komme bortifra. ;)

Lenke til kommentar

Jeg syns dette så veldig fint ut. Det er en god idé å ha det man trenger lokalt, slik at man kommunisere med nettet til slutt, etter å skrevet og lagt til alle bilder til f.eks. Ebay-auksjoner. Man gjør all jobben lokalt i et responsitivt miljø på skrivebordet, for å deretter trykke «SEND» når alt er ferdig satt opp.

 

Altså denne presentasjonen jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...