Gå til innhold

GeForce 8600 i kulissene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har støvsugd Cebit på jakt etter flere GeForce 8600-kort. Først bak låste dører ble det napp.

Altså det høres ut som om dere har tatt innbrudd da :p

 

128 bit minnebuss ja. vil vel ikke si at det er noe å skryte av.

Er skuffende og det har vært vist i lengre tid nå... men må jo få korte dårligere og billigere enn 8800gts 320mb

Viss ikke er det ikke noe poeng i det hele tatt...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget med et slikt kort? Vil ikke bare ytelsen/fps gå drastisk ned med et middelmådig kort med DX10 støtte? Mener ihvertfall det var slik og at det samme skjedde når DX9 kom. Mitt ti4600 gruset andre "bedre" kort på fps fordi det kjørte i DX8.

 

Rotete inlegg men dere skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig poenget med et slikt kort?

8193458[/snapback]

Poenget er vel bedre ytelse per watt og krone forutsatt at man belaster kortet med den samme grafikken (les: Dx9). Når det kommer spill som også kan kjøres i Dx10-modus så har de sikkert lagt inn flere og mer avanserte teksturer, shadere osv som trekker ned ytelsen. Man jo ikke kjøre i Dx10-modus selv om spillet støtter det.

 

Personlig ser jeg etter et kort med passiv kjøling og best mulig ytelse, (mye bedre ytelse enn den integrerte grafikken jeg har nå.) 8500GT ser ut til å bli det eneste valget med passiv kjøling så ytelsen jeg får begrenser seg oppad til det. Men jeg er litt skeptisk til ytelsen ennå. Håper AMD's passivt kjølte billigvarianter av R600 viser seg å bli et hakk bedre. Dx10-kort skal vist gjøre det lettere for Wine å kjøre windows-spill og annet i Linux enn Dx9-kort så jeg vil helst ha med det på mitt neste skjermkort.

 

Om mitt neste kort blir et 8500GT eller AMDs svar på det vet jeg ikke, men jeg skal i hvert fall vente å se på alternativet før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Men plutselig ble vi tatt med bak lukkede dører.

Høres ikke ut som de dørene var særlig lukket...dette er nok et rent PR-jippo. Om disse kortene ikke skulle vises fram, hva hadde de på messa å gjøre? Uansett side av døren...

:hmm:

8193500[/snapback]

 

Kanskje for at de ikke ville at evt. konkurrenter skulle se de og kopiere løsninger spesifikke for kortene?

 

Vet ikke jeg altså - bare tipper!

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Men plutselig ble vi tatt med bak lukkede dører.

Høres ikke ut som de dørene var særlig lukket...dette er nok et rent PR-jippo. Om disse kortene ikke skulle vises fram, hva hadde de på messa å gjøre? Uansett side av døren...

:hmm:

8193500[/snapback]

Lukkede dører betyr vanligvis at du må ha invitasjon for å få se produkt demostrasjonen. Brukes ofte hvis de har få produkter å vise frem så de må begrense tilgangen, eller de skal kjøre lange demoer/ presantasjoner og ikke har plass til at alle som vil kan se.

Kan også brukes for å få ting til å virke mer esklusivt.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Simen1 her.. Hadde forhåpninger om noe litt kjappere med passiv kjøling. Bruker fortsatt mitt 6600GT med passiv kjøling, men et hopp til 7600GS-ytelse er ikke allverden å bruke penger på etter min mening.

 

Vi får se etterhvert om/når det dukker opp flere og raskere alternativer.

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg etter et kort med passiv kjøling og best mulig ytelse, (mye bedre ytelse enn den integrerte grafikken jeg har nå.) 8500GT ser ut til å bli det eneste valget med passiv kjøling så ytelsen jeg får begrenser seg oppad til det. Men jeg er litt skeptisk til ytelsen ennå. Håper AMD's passivt kjølte billigvarianter av R600 viser seg å bli et hakk bedre. Dx10-kort skal vist gjøre det lettere for Wine å kjøre windows-spill og annet i Linux enn Dx9-kort så jeg vil helst ha med det på mitt neste skjermkort.

8193486[/snapback]

8600GT kan fint kjøles pasivt, men nVidia har ikke gjort det på referansekortet sitt da de ønsker å rette det litt mer mot overklokking og gaming (er derfor det heter GT, og ikke GS). Regner med at flere produsenter kommer til å gjøre det.

 

8600GTS kan også kjøles pasivt (med samme kategori ribbe som XFX brukte på 7950GT)

 

Hvis det er Wine/Cydega og gode OpenGL drivere som er er målet så er neppe ATi en kandidat foreløpig.

 

Høres ikke ut som de dørene var særlig lukket...dette er nok et rent PR-jippo. Om disse kortene ikke skulle vises fram, hva hadde de på messa å gjøre? Uansett side av døren...

Riktig, men hadde det vært lukkede dører så måtte HW ha signert NDA-avtale.

 

JA Simen1 har et poeng. Litt skuffa over at de ikke Nvidia begynner å krympe brikkene sine. ATI er jo allerede på 80nm. Blir spennende å se hva ATI (member of AMD) har på lur.

Dette er en krymping fra G7x og G80 som er på 90nm til 80nm

 

nVidia jobber også med 65nm (kommer først på low-end 7-serie). 8-serie i 65nm er etter hva jeg har hørt ikke planlagt før i H2 2007.

 

Hvorfor de gjør det på denne måten? nVidia lærte at det ikke bare er lett å bruke "cutting-edge" produksjonteknikk på high-end produkter med NV30. Der sleit de mye med yield.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
8600GT kan fint kjøles pasivt, men nVidia har ikke gjort det på referansekortet sitt da de ønsker å rette det litt mer mot overklokking og gaming (er derfor det heter GT, og ikke GS). Regner med at flere produsenter kommer til å gjøre det.

 

8600GTS kan også kjøles pasivt (med samme kategori ribbe som XFX brukte på 7950GT)

8194415[/snapback]

Nå vil jeg ikke inngå hvilke kompromisser som helst for å oppnå passiv kjøling. Deriblant aktiv kjøling av den "passive" kjølreibba, åpent kabinett, kjølere på størrelse med frittstående radiatorovner, eller lignende. Det må kunne gjøres uten bruk av alt for sterke virkemidler. En passiv kjøler a la det man finner på 7600GS synes jeg er passe.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Grunnen til at vi fikk se disse kortene og høre om ytelsen var at en viss medarbeider hos en viss produsent av skjermkort var for å si det mildt - svært irritert - over at en annen produsent viste frem 8600-produkter på messen, i full åpenhet.

 

Jeg spurte vedkommende om de ikke har noen DX10-kort å vise frem, og fikk som svar at "nei, det har vi ikke, de er under NDA og Nvidia tillater oss ikke å vise de frem". Jeg svarte at MSI viser de jo frem - så hvorfor kan ikke dere gjøre det?

 

Vedkommende hisser seg da opp, uttaler noen stygge gloser i retning MSI og nærmest skriker ut: "Jo, vi har disse kortene vi også - skal MSI vise de frem - skal også vi - kom her!" En dør ble låst opp og en eske kom på bordet. Oppe i esken lå de fire kortene.

 

Specs ble bekreftet og vi fikk en hint om ytelsen. Vi hadde ingen avtale med produsenten på forhånd og vi har ikke underskrevet noen NDA med noen som helst. Mulig vi ble lokket, men det var på eget initiativ og vi hadde ingenting imot å få denne infoen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...