Gå til innhold

1024 GB i mp3-spilleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er lys i enden av tunnelen. Seagate har tatt en titt inn i krystallkulen sin og mener at det allerede i 2014 vil finnes harddisker som passer dagens iPod-spillere, med en kapasitet på hele 1 TB, eller 1024 GB.

1 TB = 1000 GB

 

Det er 1 TiB som er 1024 GiB.

 

Jaja, sikkert kjekt å ha. Da kan vi jo slutte å komprimere filene med f.eks mp3 og heller bruke formater uten kvalitetstap (f.eks FLAC). Til film kan man sikkert ha 25 filmer i fullt HD-format. (Uten at jeg ser vitsen i det når det skal spilles av på en 2-3" skjerm med kanskje 640x480 i oppløsning.)

Lenke til kommentar
Simen1: Et problem med lossless-formater (og høykvalitets mp3) er jo at det spiser mer batteri.

8138412[/snapback]

Det er bare fordi prosessorene i mp3-spillerene er mer optimaliserte for mp3 enn for FLAC. En omprioritering der kunne gjort at det motsatte ble tilfelle. Nye produksjonsprosesser vil også senke effektforbruket for hver ny generasjon mp3-spillere.

Lenke til kommentar

Det er hovedsaklig dekodinga som krever strøm. Bitraten i seg selv er ikke så viktig. F.eks kreves det mer prosessorkraft for å spille av en 64 kb/s mp3-fil (komprimert) enn en 1200 kb/s wav-fil (ukomprimert).

 

Spørsmålet er heller hvor mye prosessorkraft som kreves for dekoding av FLAC vs. Mp3 på samme bitrate. Per i dag tror jeg det kreves mer prosessorkraft for FLAC, men jeg tror også det kan snu seg om det optimaliseres bedre for FLAC.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...