Gå til innhold

Seagate sikrer dataene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har sensitive opplysnigner på disken man ikke har fått tatt backup av ennå og disken kræsjer. Vil det være noen mulighet for at IBAS kan hente ut innholdet om man gir de passordet? Eller vil det være umulig å hente noe ut i ettertid?

 

Hvor lagres passordet? I flashminnet på harddisken der firmwaren ligger? Er det mulig for uvedkommende å hente ut passordet fra den brikken? F.eks ved industrispionasje?

Lenke til kommentar

Hvis passordet lagres er jo hele vitsen borte. Vil tro den fungerer på samme måte som softwarebasert AES kryptering, i såfall vil IBAS etc kunne redde dataene hvis de får passordet av deg. Passordet lagres ikke i det hele tatt og verifiseres kun ved att endel av disken dekrypteres og analyseres (header, filtabell eller lignende). http://www.truecrypt.org/faq.php kan nok svare på de fleste spørsmål selv om den gjelder ett softwarebasert produkt.

 

Passordet brukes for å dekryptere en nøkkel; hvis denne nøkkelen blir korrupt på harddisken så kan den nok ikke dekrypteres. Denne nøkkelen lagres nok i flash og/eller flere andre steder for å forhindre att slikt skjer.

Endret av DesktopMan
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan de har løst problematikk rundt datatap. Tenker på når det oppstår en feil på harddisken. Da vil jeg tro at det er vanskeligere å få tilbake deler av ukrypterte data i forhold til krypterte data, men kan hende de har bakt inn noe i organiseringen av dataene som gjør at det er mulig å gjennopprette deler av data ala RAID, og om ikke annet at de ihvertfall har en funksjon som fingeravtrykk (ala MD5, med flere) som følger med og kan si at de dataene som ligger på ett bestemt sted er ubrukelige.

 

EDIT: Unnskyld Simen1, jeg hadde ikke lest innleggene før jeg postet. Du peker jo på samme problemstilling egentlig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis ordinær kryptert data går tapt (korrupte sektorer eller lignende) virker det som på en vanlig harddisk, dvs noe vil kunne gjenopprettes gjennom parity bits, og andre ting er for alvorlig og blir korrupte. Dette vil isåfall oppdages av checkdisk, og filsystemet repareres selv om innholdet i en fil forblir ødelagt. For døde disker se mitt svar over.

Endret av DesktopMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...