Gå til innhold

Intel bygger GPU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare bra, så lenge de ikke kjøper opp Nvidia.

8081433[/snapback]

Hehe, det hadde jo faktisk vært litt morsomt ;)

8081457[/snapback]

Jeg tror vel også det hadde vært litt morsomt kortsiktig, på samme måte som AMD/ATI kanskje er morsomt enda, men tror på lengre sikt at en slik sammenslåing ville vist seg å være ett feiltrinn. Det samme gjelder ATI/AMD, jeg er fremdeles overbevist om at det var ett feiltrinn å la disse to selskapene slå seg sammen. Det ser kanskje OK ut nå, men jeg mistenker at situasjonen ser anderledes ut om ett par år. Bare at de har utsatt R600 pga lanseringer de ønsker å gjøre samtidig, viser hvilke prioriteringer som blir gjort og det er garantert ikke hva som er best for oss som kunder de tenker på.

 

Dvs jeg håper også at Intel kommer med gode grafikkløsninger og kan konkurrere med ATI og nVidia. Vi har brukt for konkurranse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom det er hold i dette ryktet betyr det to ting;

 

a)

Intel har ikke klart å blitt gode venner med nVidia.

 

b)

nVidia ligger rimelig tynt an på sikt. Hadde jeg vært aksjeeier hos nVidia hadde jeg solgt meg ut fortere enn svint.

Lenke til kommentar
Dersom det er hold i dette ryktet betyr det to ting;

 

a)

Intel har ikke klart å blitt gode venner med nVidia.

 

b)

nVidia ligger rimelig tynt an på sikt. Hadde jeg vært aksjeeier hos nVidia hadde jeg solgt meg ut fortere enn svint.

8081813[/snapback]

Svaret på a) tror jeg egentlig ikke ligger i venner/uvenner, men det faktum at Intel nok ikke hadde fått kjøpt nVidia. nVidia har heller ikke så mye å tilføre Intel som de ikke kan få gjort selv, Intel er allerede verdens største produsent av GPUer.

 

Jo, det er mulig nVidia kan slite på sikt, men jeg tror nVidia kan rage lenge på topp mht å ha de beste high-end løsningene på GPU fronten. Det er klart at Intel har mye ressurser tilgjengelig, men jeg mistenker at verken AMD eller Intel har interesse av å konkurrere ut nVidia, jeg tror vel kanskje ikke heller at Intel og AMD har interesse av å ha de råeste GPUene, det er tross alt ikke der man tjener penger. Mht brikkesett, så har det alltid vært og vil sikkert være rom for alternative løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jo, det er mulig nVidia kan slite på sikt, men jeg tror nVidia kan rage lenge på topp mht å ha de beste high-end løsningene på GPU fronten. Det er klart at Intel har mye ressurser tilgjengelig, men jeg mistenker at verken AMD eller Intel har interesse av å konkurrere ut nVidia, jeg tror vel kanskje ikke heller at Intel og AMD har interesse av å ha de råeste GPUene, det er tross alt ikke der man tjener penger. Mht brikkesett, så har det alltid vært og vil sikkert være rom for alternative løsninger.

 

a)

En selger et merkenavn på å ha de råeste GPU'ene. Jeg går uten videre ut i fra at nVidia's fremgang de siste månedene kommer av 8800GTX. Ikke pga. at de selger så mye av disse kortene, men at folk velger/blir anbefalt samme merke som det "råeste kortet"

 

b)

Som du sier vil ikke AMD/Intel ønske å konkurrere ut nVidia, men jeg tror de vil gjøre det uansett. Dersom AMD (ATI) eller Intel pluteslig sitter med den råeste GPU'en vil ikke nVidia få solgt stort.

 

c)

Brikkesett. Hvor lenge vil AMD få lov til å lage brikkesett til Intel CPU'er ? (og dermed være en direkte konkurent til Intels egne). nVidia vil sikkert få lov også i fremtiden, men her er spørsmålet hvor lenge de har ressurser til å lage bedre brikkesett enn Intel selv. Mister nVidia fotfestet i GPU markedet tror jeg det er slutt relativt fort.

 

d)

Jeg antar at nVidia leter etter flere bein og stå på (tror nok ledelsen innser at porteføljen er for tynn). Tror vi vil se f.eks sammenslåing med VIA eller lign. for å sikre fremtiden...

Lenke til kommentar
Dersom det er hold i dette ryktet betyr det to ting;

 

a)

Intel har ikke klart å blitt gode venner med nVidia.

 

b)

nVidia ligger rimelig tynt an på sikt. Hadde jeg vært aksjeeier hos nVidia hadde jeg solgt meg ut fortere enn svint.

8081813[/snapback]

 

Tja hva med amd/ati, kan det ikke bli dem som blir taperne?

amd skilter jo ikke med enorme overskudd og blir de i tillegg presset på ati delen som de kjøpte for en betydelig sum,kan det jo skrante på fortjenesten der og .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tja hva med amd/ati, kan det ikke bli dem som blir taperne?

 

Det kan jo skje, men det som taler for AMD/ATI er at de har flere produkter og dermed kompetanse på flere områder. Tror nok de er sterkere enn nVidia på sikt.

Lenke til kommentar
Tja hva med amd/ati, kan det ikke bli dem som blir taperne?

 

Det kan jo skje, men det som taler for AMD/ATI er at de har flere produkter og dermed kompetanse på flere områder. Tror nok de er sterkere enn nVidia på sikt.

8082359[/snapback]

For AMD/ATI sin del, så betyr det også at de har mer å tape. Dersom jeg ikke husker feil, så gikk verken ATI eller AMD med overskudd før overtakelsen? Fordelen nå er at de kan selge mer helhetlige løsninger til PC produsentene og dermed kan stikke av gårde med litt mer i egen lomme. Det vil sef potensielt gå utover noen andre.

 

En selger et merkenavn på å ha de råeste GPU'ene. Jeg går uten videre ut i fra at nVidia's fremgang de siste månedene kommer av 8800GTX. Ikke pga. at de selger så mye av disse kortene, men at folk velger/blir anbefalt samme merke som det "råeste kortet"

Jeg ser poenget her, men jeg tror dette er litt spesielt i dagens situasjon. I en situasjon der AMD og Intel kan selge både GPUer, brikkesett og CPUer til produsentene, så er jeg mer usikker. Så sånt sett, så stiller nVidia litt dårlig :)

 

Mht brikkesett, så er det bare ett tidsspørsmål før Intel vil nekte AMD/ATI å produsere brikkesett. Til nå har det sikkert vært strategisk riktig å la produksjonen fortsette, på ett eller annet tidspunkt er det ikke det lengre.

 

Jeg er helt ærlig usikker mht nVidia fremtid, men jeg vil like å tro at de har en og at det er plass til flere aktører på markedet enn AMD og Intel. Det er mulig nVidia må satse hardt mot spillkonsollprodusentene, det er hvertfall ett stort marked. Jeg tror liksom ikke at nVidia blir mer attraktive om de samarbeider med VIA, prosessorene deres ligger ett stykke etter AMD/Intel og dersom de ikke har ressurser til å konkurrere på GPU fronten, så tviler jeg på at de har det på CPU fronten.

Lenke til kommentar
a)

En selger et merkenavn på å ha de råeste GPU'ene. Jeg går uten videre ut i fra at nVidia's fremgang de siste månedene kommer av 8800GTX. Ikke pga. at de selger så mye av disse kortene, men at folk velger/blir anbefalt samme merke som det "råeste kortet"

8082309[/snapback]

ATI har fått mye pes for dårlige drivere både til windows og linux i lang tid. Folk som har snust på friere operativsystemer enn windows har lenge foretrukket nvidia eller intel grafikk. At nvidia har de beste kortene i high-end klassen har liten eller ingen betydning for om folk velger ati/nvidia i mellomklasse eller budsjettklasse kort.

 

b)

Som du sier vil ikke AMD/Intel ønske å konkurrere ut nVidia, men jeg tror de vil gjøre det uansett. Dersom AMD (ATI) eller Intel pluteslig sitter med den råeste GPU'en vil ikke nVidia få solgt stort.

8082309[/snapback]

Hva tyder på at dette vili skje. Ting tyder heller på det motsatte. AMD/ATI sliter og Intel og nVidia ser ut til å ha overtaket. Hvorfor tror du at AMD/ATI stadig utsetter lanseringen av neste generasjons grafikk-kort? Det er nesten sannsynlig at nVidia kommer med GF9 før AMD/ATI får lansert sitt bidrag. Bare det at AMD kunne kjøpe opp ATI tyder på at ATI har slitt en stund.

 

c)

Brikkesett. Hvor lenge vil AMD få lov til å lage brikkesett til Intel CPU'er ? (og dermed være en direkte konkurent til Intels egne). nVidia vil sikkert få lov også i fremtiden, men her er spørsmålet hvor lenge de har ressurser til å lage bedre brikkesett enn Intel selv. Mister nVidia fotfestet i GPU markedet tror jeg det er slutt relativt fort.

8082309[/snapback]

Folk som kommer fra AMD plattformen vil ofte foretrekke nvidia-brikkesett fordi disse har være kjent for å være de beste der. - Men at de er bedre enn intels egne brikkesett? Det får bli din vurdering. Intel sine brikkesett har trolig en del bedre drivere.

 

d)

Jeg antar at nVidia leter etter flere bein og stå på (tror nok ledelsen innser at porteføljen er for tynn). Tror vi vil se f.eks sammenslåing med VIA eller lign. for å sikre fremtiden...

8082309[/snapback]

Spesialisering kan ofte lønne seg i et marked der støre aktører med mange forskjellige produkter dominerer.

 

Tja hva med amd/ati, kan det ikke bli dem som blir taperne?
Det kan jo skje, men det som taler for AMD/ATI er at de har flere produkter og dermed kompetanse på flere områder. Tror nok de er sterkere enn nVidia på sikt.

8082359[/snapback]

AMD kjøpte et slitende ATI. De utsetter stadig lanseringen av neste generasjon produkter og har begynnt å satse på å sette ned prisen på eldre produkter for å konkurrere med intels og nvidias nyere og bedre produkter. Det tyder på at AMD/ATI sliter for tiden. nVidia har hatt de fire klart beste grafikk-kortene på markedet en god stund nå. Og Intel har de desidert beste prosessorene.

 

Dessuten virker det som AMD/ATI kanskje har interne problemer med å bestemme seg for om de skal satse på CPU eller GPU produkter. Trolig blir det en fortsatt satsing på CPU med GPU produksjon for å fylle ledig kapasitet. Dersom AMDs prosessorer opplever en rask vekst i etterspørsel på grunn av lav pris, kan prosessoravdelingen komme til å sluke GPU avdelingen dersom de ser på denne som en komplementær bransje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
For AMD/ATI sin del, så betyr det også at de har mer å tape. Dersom jeg ikke husker feil, så gikk verken ATI eller AMD med overskudd før overtakelsen?

Ihvertfall ikke mye.

Hovedårsaken til overtakelsen var at AMD ikke hadde GPU'er å tilby i det hele tatt. De avahengige av andre chip leverandører for å kunne stable en maskin på beina.

Nå fikk de mer kunnskap igjen for oppkjøpet et enn hva Intel er stand til å levere, AMD kan nå også levere high end GPU'er.

Grunnen til at AMD var såpass desperate etter å ta over en GPU leverandør (de snuste først på nVidia) er det teknologiske veikartet fremover. En tettere forbindelse mellom CPU og GPU (f.eks via HTX) vil antagelig komme om ikke altfor lenge. AMD har nå bedre muligheter for å utvikle en slik forbindelse siden alle avgjørelser kan taes internt.

Det er mulig nVidia må satse hardt mot spillkonsollprodusentene,

Ja, det er jo en idé. Det er jo trist for dem at Xbox har ATI, PS3 har vel IBM's Cell (Er det noen GPU?), og hva som sitter i Nintendo har jeg ikke peiling på...

Jeg tror liksom ikke at nVidia blir mer attraktive om de samarbeider med VIA, prosessorene deres ligger ett stykke etter AMD/Intel og dersom de ikke har ressurser til å konkurrere på GPU fronten, så tviler jeg på at de har det på CPU fronten.

VIA tok jeg bare ut fra løse luften og er enig i at det kanske ikke er det mest fornuftige.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Det er mulig nVidia må satse hardt mot spillkonsollprodusentene,

Ja, det er jo en idé. Det er jo trist for dem at Xbox har ATI, PS3 har vel IBM's Cell (Er det noen GPU?), og hva som sitter i Nintendo har jeg ikke peiling på...

8082870[/snapback]

PS3 bruker grafikk fra nVidia. RSX heter den, og er et GeForce 7-serie derivat.

 

Nintendo bruker en ATi-brikke i Wii

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
At nvidia har de beste kortene i high-end klassen har liten eller ingen betydning for om folk velger ati/nvidia i mellomklasse eller budsjettklasse kort.

Uenig.

AMD/ATI sliter og Intel og nVidia ser ut til å ha overtaket. Hvorfor tror du at AMD/ATI stadig utsetter lanseringen av neste generasjons grafikk-kort? Det er nesten sannsynlig at nVidia kommer med GF9 før AMD/ATI får lansert sitt bidrag. Bare det at AMD kunne kjøpe opp ATI tyder på at ATI har slitt en stund.

Tror vel R600 utsettelsen har å gjøre med 2 ting; Vista (dx10) og Drivere samtidig som lansering av Barcelona. Men helt enig i at dette har tatt uheldig lang å få ferdig. De er minst 3 mnd 'overdue'.

 

En annen greie er at du her motsier deg selv:

Du sier at ATI/AMD sliter fordi de ikke klarer å komme ut med 8800 konkurrent, men over gjør du et poeng i at toppkortet ikke har noe å si for produsentens suksess (som ligger i antall solgte kort i mellom/budsjett klassen).

 

Men at de er bedre enn intels egne brikkesett? Det får bli din vurdering. Intel sine brikkesett har trolig en del bedre drivere.

For at nVidia skal overleve på brikkesett fronten må de lage bedre brikkesett til Intels CPU enn Intel og bedre brikkesett til AMD cpu enn AMD selv. Jeg mener ikke at de er bedre, men at de må være det dersom nVidia skal produsere brikkesett i fremtiden.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Raptor,05/03-2007 : 16:15]PS3 bruker grafikk fra nVidia. RSX heter den, og er et GeForce 7-serie derivat.

Nintendo bruker en ATi-brikke i Wii

 

Med ATI i xBox blir det jo 2-1 til AMD/ATI i fohold til nVidia.

 

En skal heller ikke se bort i fra at Intels satsing på GPU har noe med konsoll markedet å gjøre. Tar vi med dette markedet når antall solgte GPU'er beregnes er jeg brått ikke sikker på hvordan det ser ut totalt lenger....

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
(...)En annen greie er at du her motsier deg selv:

Du sier at ATI/AMD sliter fordi de ikke klarer å komme ut med 8800 konkurrent, men over gjør du et poent i at toppkortet ikke har noe å si for produsentens suksess (som ligger i antall solgte kort i mellom/budsjett klassen).

8083073[/snapback]

Det er klart at å slite teknisk og økonomiske er to forskjellige ting. Dessuten kan de slite både teknisk og økonomisk på grunn av flere forskjellige ting. Vanligvis sliter man ikke før problemene "baller seg opp." Dessuten misforstod du meg hvis du tror jeg mente at en tekonlogibedrifts suksess ikke har noe med deres teknoliginivå å gjøre. Der er det en opplagt sammenheng.

 

Men at de er bedre enn intels egne brikkesett? Det får bli din vurdering. Intel sine brikkesett har trolig en del bedre drivere.
For at nVidia skal overleve på brikkesett fronten må de lage bedre brikkesett til Intels CPU enn Intel og bedre brikkesett til AMD cpu enn AMD selv. Jeg mener ikke at de er bedre, men at de må være det dersom nVidia skal produsere brikkesett i fremtiden.

8083073[/snapback]

De må iallefall være mer populære. Best (økonomisk) kommer vel an på å tilby de funksjonene flest vil ha her?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...