Gå til innhold

Radeon X1950 Pro uten lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes egentlig det er bedre med delvis viftebaserte løsninger ettersom man må ha vifter uansett. Om man har en viftebasert løsning som transporterer varmlufta ut av kabinettet samtidig som den er stille, så slipper varmlufta å passer prosessoren og strømforsyninga.

 

Eneste er jo at man kan ha mye større og stillegående vifter i kabinettet som regel.. men hva om kortet er delvis passivt avkjølt, og delvis vifte? Sånn for å holde støynivået nede.

Lenke til kommentar

dette er nok den X1 kjøleren og ikke den X2 som HW hadde som nyhet for noen dager siden...

 

 

Om man har en viftebasert løsning som transporterer varmlufta ut av kabinettet samtidig som den er stille, så slipper varmlufta å passer prosessoren og strømforsyninga.

 

har experimentert mye med passiv kjøling, og akkurat dette er et "problem" ingen vits med passivt når man må justere opp kabb vifter.løsningen for meg og sikkert andre er og kjøre åpent kabinett. har ventet på denne kjøleren og i den annledningen står kabinettet også på hodet slik at denne kjøleren vil peke oppover

Lenke til kommentar
dette er nok den X1 kjøleren og ikke den X2 som HW hadde som nyhet for noen dager siden...

 

 

Om man har en viftebasert løsning som transporterer varmlufta ut av kabinettet samtidig som den er stille, så slipper varmlufta å passer prosessoren og strømforsyninga.

 

har experimentert mye med passiv kjøling, og akkurat dette er et "problem" ingen vits med passivt når man må justere opp kabb vifter.løsningen for meg og sikkert andre er og kjøre åpent kabinett. har ventet på denne kjøleren og i den annledningen står kabinettet også på hodet slik at denne kjøleren vil peke oppover

8052265[/snapback]

"..og i den annledningen står kabinettet også på hodet.."

Hehe.. festlig..

 

Alt for å få mindre støy, jeg er helt enig. Jeg har brukt masse penger på støydempning opp igjennom årene, dvs. dempematter, gummioppheng til harddisker, passiv kjøling, støysvake produkter, stille vifter, modde om volten til vifter som påstod de var stille men som jeg hørte altfor godt likevel, bruke vifteregulatorer, teipe fast termometer inni kabinettet, kjøre med døra åpen, bruke vanlig 30cm romvifte for kjøling om sommeren, underclocke cpu, osv...

 

Beste jeg har gjort noen gang var da jeg skulle sjekke hvor lenge en PIII 1ghz maskin jeg hadde klarte seg uten cpuvifta (syntes den bråka for mye). Det hele endte med at maskinen aldri gikk ned i det hele tatt (hadde satt shudowntemp i bios til 60grader), og tempen steg ikke noe over 60 grader, så den vifta kom aldri på igjen :cool:

Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor snur man ikke layouten på skjermkortene slik at all elektronikk og kjøling kommer opp, men at interfacen bak forsatt peker "ned"?

8052588[/snapback]

Hovedgrunnen er nok måten standarden har blitt.. Og skal man endre det, så må man endre hele hovedkort-standarden. Og da kanskje gjøre seg ukompatible med nærmest ALLE kort i hele verden.

 

Hver slot har en viss plass som er sin. Sporet til kortet står i står ikke på midten av denne plassen, men helt på den ene siden. Og i et stående kabinett vil dette da bli øverst delen. Dette gjør at om du velger å ha elektronikken på andre siden så vil den oppta plassen for slot'n over, og om det er øverste slot vil den kanskje kollidere med hovedkort komponenter. Og derfor har de aller fleste kort komponentene på den siden de har dem.

 

Det skal sies at det finnes en del kort som likevel vrir litt på dette, og gjør at størstedelen av den passive kjølingen peker oppover. Eks. tidligere ultimate edition kortene til sapphire. Og er vel en del andre kort også.

 

På kortet som det er linka til her, så er også kjøleribba en del over kortet, og akkurat den biten vil da ha fri vei passasje.

Lenke til kommentar

Jeg synes også det ofte kan være et problem. Og en dag syntes jeg det ble et for stort problem for harddiskene mine at jeg sagde ut et 12x12cm hull foran på kassa der den interne 3,5 harddiskbrønnen stod og plugga i en vifte. Pc'n er fremdeles ganske stille, men harddiskene mine har det mye bedre.

Lenke til kommentar
dette er nok den X1 kjøleren og ikke den X2 som HW hadde som nyhet for noen dager siden...

8052265[/snapback]

Er ikke dette S2-kjøleren? Den skulle jo ha 4 heatpipes og det ser jo ut som denne har det.

 

Ellers så tviler jeg på at denne såkalte passive kjøleren kan kjøles passivt :thumbdown:

Og det er nok ikke Arctic Cooling sin skyld..

Lenke til kommentar

blandet S og X... :) er sterkt uenig her Simen1, har klokketro på dette produktet

 

 

Er ikke dette S2-kjøleren? Den skulle jo ha 4 heatpipes og det ser jo ut som denne har det.
den der har nok bare 2 pipes, de andre strekene er nok avstivere eller noe. pipes gir det kobber skjeret i aluminiumen.

 

 

her ser du S1 som har 4 pipes

 

må huske at Powercolor også lover at XT skal kjøles passivt og det er betydelig varnere enn pro. og nårman tenker på Powercolor og artic coolingog at de er meget seriøs aktører tror jeg ikke de slipper et produkt som ikke holder mål.

 

vi har også flere 7950 gt kort som er passivt kjølt, og det med langt mere pinglete kjøling en vi ser her. og de kortene er ca lik 1950 pro i TDP

 

 

skal ta på meg ansvaret og kjøpe en slik S1 montere på 1900XT med og uten vifte. og teste :thumbup:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...