Gå til innhold

Femlinger fra I-mate i april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler å se på www.i-mate.no og www.clubimate.com/Ultimate for mer info.

 

Ultimate-serien:

 

De har i utgangspunktet et batteri på 1400 mAh. Å diskutere hvor lenge et batteri vil vare er som å diskutere for og mot EU. Det er HELT avhengig av hva man bruker sin PDA til. Det som drar strøm på en PDA er:

 

Hvor skarp og lenge lyset for skjermen er på

 

Om Wlan og Bluetooth benyttes mye, skru de av når den ikke benyttes!

 

Telefon - samtaler

 

Synkronisering - hvis man benytter Direct Push fra server siden (altså en Microsoft Exchange Server 2003 SP2) - så sier noen at batteri vil tappes raskere. Jeg tviler litt på dette.

 

Surfing på internet - surfer man mye trekkes mer batteristrøm

 

Om man bruker 3G/har 3G dekning (og etterhvert når Netcom/Telenor har bygd ut HSDPA - som Ultimate serien også støtter). Dette trekker mer strøm enn vanlig GSM/GPRS trafikk

 

Med mer. I utgangspunktet er ikke et 1400 mAh et dårlig batteri. De fleste PDAer og Smartphones har en taletid på 3.5-5.5 timer.

 

Så kommentarer: Da Ultimate-serien ble lansert på 3GSM messa i Barcelona 12 Februar ble alle tekniske detaljer som også i dag er tilgjengelige - informert om.

 

Forskjellene på de 5 er i korte trekk:

 

i-mate Ultimate 5150 - utskyvbart tastatur

i-mate Ultimate 6150 er ganske lik 5150..

i-mate Ultimate 8150 er kun 11mm tykk

i-mate Ultimate 7150 har en tablet form (tastatur + vri skjerm og legge ned over tastatur + en mindre skjerm på baksiden

i-mate Ultimate 9150 er en flip telefon med hovedskjerm + mindre skjerm på utsiden

 

Så noen rettelser - VIKTIGE RETTELSER !

 

i-mate Ultimate kommer ikke i April - men i fra Juni-> Den første som kommer er i-mate Ultimate 5150 (Den med slider keyboard). Før Ultimate-serien kommer (altså, ikke alle kommer på en gang tror jeg) - vil blandt annet i-mate PDAL, og i-mate JAQ4 komme. Sistnevnte den første PDAen (i fra i-mate i hvertfall) med Windows Mobile 6. Og her kan vi kanskje se April/Mai som aktuelle måneder ?

 

Så må jeg ta med dette med minne på PDAer og Smartphone. Generelt så syntes jeg det blir skrevet "med feil språk" i mange artikler.

 

La oss ta Ultimate-serien. Alle de 5 PDAene har 256 Mb ROM og 128 Mb RAM. For lagring er intern-minnet på 250 Mb ROM interessant - dette er Flash-ROM, man kan altså skrive informasjon (word-filer, installere applikasjoner, osv.) til Flash-ROM. RAM er bare interessant for å kunne kjøre flere applikasjoner i minnet samtidig. Når man skrur av PDAen sin vil innholdet i RAM tømmes, applikasjoner stoppes.

 

Nå er det slik at selv om man sier det er 256Mb ROM og 128Mb RAM vil operativsystemet og evt. spesielle programmer stjele litt av dette. Pr.dags dato er 128 Mb ROM og 64 Mb RAM vanlig på PDAer - og her sitter man kanskje igjen med cirka 40-50 Mb ROM og 30-35 Mb RAM. Dette er det variasjoner på.

 

Selvsagt kan man utvide internminnet (Flash-ROM) med et minnekort - dagens PDAer er kompatibel med opptil 2 GB - og jeg nevner bare at enkelte minnekort typer kan få en PDA til å gå kanakas..koko! Windows Mobile 6 har jeg mistanke om vil støtte minnekort slots opptil 6 eller 8 Gb...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...