Gå til innhold

Intel bygger om til 45 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig artikkelen bærer litt preg av Se & Hør? Dog er det artig å lese slike nyheter. Gir en liten tankevekker til de som ikke vet hvor dyrt det er å legge om en fabrikk som operer med produksjon av enheter på over 100 000 i mnd.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Bra det blir presset nedover, virker som intel kjører hardt på krympingen, vi hører jo ikke så mye fra amd på den siden. Uansett har ikke jeg merket no serlig forsjell fra 90 til 65nm. Tror ikke størelsen er alt :p

Prisen var jo ikke så ille med tanke på at operaen i bjørvika kom på rundt halvparten?

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar
Imponerende at de får til nye produskjonsteknikker.

Lurer på hvor langt det er mulig å krympe teoretisk? Blir vel ganske vanskelig med den type teknologi vi har nå å komme ned på under 30.

8037129[/snapback]

Dem sier jo at dem butter mot fysiske begrensninger etter 32nm

Lenke til kommentar

De nye transistorene som skal bruker er nok mer interessante enn selve produksjonsteknikken på 45nm vil jeg tro.

 

Jeg vil vente og se før jeg gir AMD noen dødsdom. Det virker som at overgangen til 45nm skal gå raskere enn forrige overgang. Selv om AMD ikke har ytelsetronen, så har de faktisk veldig god ytelse for prisen:

AMD Athlon 64 X2 5400+ sokkel AM2 2126 kr (denne yter nesten som FX-62, så sammenlign)

Intel Core 2 Duo E6600 2499 kr

AMD ligger ikke så langt etter som enkelte skal ha det til, men Intel har uten tvil gjort en god jobb.

 

Får håpe de tar seg betalt for umaken. Noen som husker hva man måtte betale for en Intel Pentium 433 CPU for 10 år siden ? For ikke å snakke om en 466 ??  :whistle:

8037591[/snapback]

486? Kostet ikke den rundt 100.000 kr? Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Får håpe de tar seg betalt for umaken. Noen som husker hva man måtte betale for en Intel Pentium 433 CPU for 10 år siden ? For ikke å snakke om en 466 ??  :whistle:

8037591[/snapback]

Pentium kom ikke på de hastighetene, heller ikke Pentium II, eller mobilevariantene av disse, men Celeron gjorde det. Er det de du tenker på?

 

De nye transistorene som skal bruker er nok mer interessante enn selve produksjonsteknikken på 45nm vil jeg tro.

Transistorene fungerer veldig likt de vi er vant med. Det er bare brukt litt andre materialer i de. Resultatet kundene får se av overgangen 65->45nm vil nok være veldig like de vi så fra 90->65nm.

 

<...> Det virker som at overgangen til 45nm skal gå raskere enn forrige overgang.

Jeg tror faktisk det motsatte. Intel skal ha 1 av sine 21 (?) fabrikker i produksjon på 45nm i løpet av 2. halvår. Den andre fabrikken skal komme i drift rundt nyttår, og yttligere en fabrikk til skal komme over på 45nm i løpet av 1. kvartal 2008. Altså omtrent et halvt år fra de starter å masseprodusere til bare 14% av fabrikkene produserer på 45nm. Videre er de fleste av resten av fabrikkene forventet å begynne med 45nm i løpet av 2008. 65nm-produksjonen av CPUer fases trolig ut en gang rundt nyttår 2008/2009.

 

486? Kostet ikke den rundt 100.000 kr?

8037947[/snapback]

486 kostet fra ca tusenlappen for bare CPUen, en full maskin med skjerm kom sjeldent på under 20.000 kr.

Lenke til kommentar
Hvor lenge er disse fabrikkene i drift? Og hva skjer med den etterpå? det bygges tross alt nye prosessorfrabrikker hver gang det er litt krymping på gang.

8036688[/snapback]

Fabrikkene varer ca 3-4-5 krympinger, altså rundt 6-12 år, men en del av innmaten fornyes og byttes ut for hver gang. Ofte har de bygget en ny på samme stedet etterpå og endret bruksområdet til den første fabrikken. Etter 6-12 år i produksjon av CPU'er kan de omgjøres til fabrikker til brikkesett eller andre mindre krevende brikker.

 

Imponerende at de får til nye produskjonsteknikker. Lurer på hvor langt det er mulig å krympe teoretisk?

8037129[/snapback]

Neste trinn som er forventet etter 45nm er faktisk også 45nm, men med en god del endringer på transistorer og materialer. Etter der er det forventet at 32nm skal bli rimelig overkommelig, men det skal vist bli en hard utfordring å komme ned på 22nm. Noe lavere enn det er høyst usikkert om de får til noen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...