Gå til innhold

Test: Nokia E65


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nokias nyeste tilskudd til E-serien er her. Og den leverer det den lover.

 

Les mer

8012885[/snapback]

 

Skjønner ikke helt sammenhengen mellom konklusjon og delkarakterer i testen. :

5 stjerner gir 100%, så 1 stjerne gir 20 %, dette gir da:

80% design

70% skjerm

60% maskinvare

90% kommunikasjon

90% nytte

60% underholdning

40% kamera

 

snitt 70%, noe som gir en karakter på 4,2.

 

Teller ikke alle kategoriene like mye?

Lenke til kommentar
Nokias nyeste tilskudd til E-serien er her. Og den leverer det den lover.

 

Les mer

8012885[/snapback]

 

Skjønner ikke helt sammenhengen mellom konklusjon og delkarakterer i testen. :

5 stjerner gir 100%, så 1 stjerne gir 20 %, dette gir da:

80% design

70% skjerm

60% maskinvare

90% kommunikasjon

90% nytte

60% underholdning

40% kamera

 

snitt 70%, noe som gir en karakter på 4,2.

 

Teller ikke alle kategoriene like mye?

8013026[/snapback]

 

Konklusjonen er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, dette har blitt nevnt utallige ganger tidligere. Konklusjonen er totalinntrykket av mobilen, og trenger absolutt ikke å være et snitt av delkarakterene.

Lenke til kommentar
Nokias nyeste tilskudd til E-serien er her. Og den leverer det den lover.

 

Les mer

8012885[/snapback]

 

Skjønner ikke helt sammenhengen mellom konklusjon og delkarakterer i testen. :

5 stjerner gir 100%, så 1 stjerne gir 20 %, dette gir da:

80% design

70% skjerm

60% maskinvare

90% kommunikasjon

90% nytte

60% underholdning

40% kamera

 

snitt 70%, noe som gir en karakter på 4,2.

 

Teller ikke alle kategoriene like mye?

8013026[/snapback]

 

Konklusjonen er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, dette har blitt nevnt utallige ganger tidligere. Konklusjonen er totalinntrykket av mobilen, og trenger absolutt ikke å være et snitt av delkarakterene.

8013792[/snapback]

 

Hvorfor gir man da i det hele tatt delkarakterer når de ikke er relevante??

Lenke til kommentar
Nokias nyeste tilskudd til E-serien er her. Og den leverer det den lover.

 

Les mer

8012885[/snapback]

 

Skjønner ikke helt sammenhengen mellom konklusjon og delkarakterer i testen. :

5 stjerner gir 100%, så 1 stjerne gir 20 %, dette gir da:

80% design

70% skjerm

60% maskinvare

90% kommunikasjon

90% nytte

60% underholdning

40% kamera

 

snitt 70%, noe som gir en karakter på 4,2.

 

Teller ikke alle kategoriene like mye?

8013026[/snapback]

 

Konklusjonen er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, dette har blitt nevnt utallige ganger tidligere. Konklusjonen er totalinntrykket av mobilen, og trenger absolutt ikke å være et snitt av delkarakterene.

8013792[/snapback]

Testene her på Amobil blir bare mer og mer useriøse. Andre nettsteder oppererer med en poengskala som til slutt avgjør totalscoren. Men her på Amobil synser man seg frem til et resultat, som gjerne blir farget av hva testpersonene foretrekker av mobilmerke. Kansje på tide å slutte med dette, og lage en karrakter bygd på deltestene?

Lenke til kommentar

I så fall må delkarakterene inndeles med forskjellige vekttall for hver test. En K800i og en E65 har totalt forskjellige bruksområder, og sluttkarakteren gis deretter. Selv om E65 har sugent kamera, får den god score siden telefonen er ment på proffbrukere, der kamera ikke er like relevant. For K800i sin del er det stikk motsatt ...

Lenke til kommentar
Hvorfor gir man da i det hele tatt delkarakterer når de ikke er relevante??

8015631[/snapback]

Fordi vi skal forstå hvordan mobilen ligger an ifht andre mobiler på de forskjellige delfunksjonene, og så vi vet hva som er lagt vekt på i telefonen. I innledningen sies det at mobilen er rettet mot jobbruk, og da tar de selvfølgelig også hensyn til det i konklusjonen.

 

Og de viktigste funksjonene i denne telefonen er nyttefunksjoner og kommunikasjon, da blir karakteren gitt etter dette.

 

Alle kjenner noen som sikkert ville sagt "åh, femmer, og anbefalt og greier, da må det være en bra mobil! Jeg kjøper den!" - selv om de kanskje heller ville hatt bra kamera og spill. Derfor er det bra med delkarakterene.

 

Jeg liker måten amobil gjør det på, selv om de kanskje kunne sagt klarere hva de legger vekt på i de forskjellige mobilklassene.

Lenke til kommentar
I så fall må delkarakterene inndeles med forskjellige vekttall for hver test. En K800i og en E65 har totalt forskjellige bruksområder, og sluttkarakteren gis deretter. Selv om E65 har sugent kamera, får den god score siden telefonen er ment på proffbrukere, der kamera ikke er like relevant. For K800i sin del er det stikk motsatt ...

8015876[/snapback]

 

Helt enig i at karakterene må ha vekttall i forhold til bruksområde.

 

E65 er nok en proffmodell light, og vil nok ha flere kjøpere som assosierer seg med K800 sine funksjoner og ikke business funksjonene. Tror design, 2MP og 3G trigger flest kjøpere, og ikke e-postklienten. I tillegg er det kun quick office på den, noe som igjen ikke akkurat appelerer til proffbrukerne....

 

Jeg har selv brukt telefonen noen dager, og syntes ikke kameraet er så dårlig. videokvaliteten er brukbar.

Lenke til kommentar
I så fall må delkarakterene inndeles med forskjellige vekttall for hver test. En K800i og en E65 har totalt forskjellige bruksområder, og sluttkarakteren gis deretter. Selv om E65 har sugent kamera, får den god score siden telefonen er ment på proffbrukere, der kamera ikke er like relevant. For K800i sin del er det stikk motsatt ...

8015876[/snapback]

 

- - - -

 

Jeg har selv brukt telefonen noen dager, og syntes ikke kameraet er så dårlig. videokvaliteten er brukbar.

8017064[/snapback]

 

 

Jeg uttalte meg ut fra testen, og de bildene som ble vist der. Men godt å høre at du synes kameraet ikke er så dårlig. :)

Lenke til kommentar

Det er også viktig å presisere i testen hva slags type telefon vi har med å gjøre. Her syns jeg Amobil gjør en god jobb, siden de her og der påpeker at f. eks. "... er ikke så mye å skryte av, men det er egentlig ikke så farlig med tanke på at dette er en telefon rettet mot de mer profesjonelle". Samtidig syns jeg delkarakterene er med på å fortelle hva slags telefon dette er, og at de bør forbli som de er.

 

Jeg vil også advare mot å generalisere telefoner for mye, siden det er så mye forskjellig på markedet nå, at det blir vanskelig å sette mange av telefonene på markedet i dag i kun en bås. F. eks. K800i, som har blitt nevnt som eksempel tidligere; er det en proffmobil p.g.a. 3G (med videotelefoni) og stor skjerm, eller er det en rendyrket kameramobil utelukkende på grunn av kameraet? Personlig mener jeg akkurat K800i er en perfekt allrounder, nettopp på grunn av det nevnte kameraet, stor og høyoppløst skjerm, enkel multitasking og 3G. E65 på den andre siden mangler litt på "underholdningsfronten", med et OK kamera og mangel på videotelefoni. På den andre siden har den Symbian, WLAN og en del mer proffrettede funksjoner som f. eks. QuickOffice og IP-telefoni.

 

For å komme litt mer på tema her: Testen var godt gjennomført, men jeg savner bilder. Det var alt for få bilder av produktet!

Endret av OML
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...