Gå til innhold

AMD ferdigstiller DTX-spesifikasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
"Videre påstås det at DTX vil bli langt mer effektgjerrig enn sine forgjengere."

Hvordan kan en formfaktor være effektgjerrig?

 

AtW

7990707[/snapback]

 

Det lurer jeg også på, kan riktignok muligens bli bedre mtp kjøling med den formfaktoren, men det er da ikke effektgjerrig...

 

Men uansett virker dette intressant, spennende og se om dette slår an...

Lenke til kommentar
"Videre påstås det at DTX vil bli langt mer effektgjerrig enn sine forgjengere."

Hvordan kan en formfaktor være effektgjerrig?

 

AtW

7990707[/snapback]

 

Det har vel med plasseringer og arkitektur å gjøre. Det er flere forskjeller på formfaktorer enn bare størrelse. Helt hva som vil ligge bak DTX vet jeg ikke, men uansett er det jo begrenset med effekt å spare i hovedkortet. Om det er mulig å påvirke forbruket til andre komponenter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

hmm, noe sier meg at denne artikkelen ble skrevet litt i kjappeste laget...

 

ja en vil nok kunne bruke dtx i ett atx-kabinett. men jeg tviler på at den andre veien er mulig siden ett dtx-kort er fysisk mindre en hva ett atx-kort er. med andre ord. om kabinettet har akkurat nok plass til ett dtx-kort så vil du ikke ha sjanse om å få inni ett atx-kort...

 

og jeg stusser på kommentaren om 4-lags pcb siden det jeg husker var at en fikk plass til 4 dtx-kort på ett standard pcb-flak, mens en kanskje får plass til 3 atx eller noe om en snur og vender på dem.

 

med andre ord, bedre utnyttelse av areal, ikke lag (som jeg anser som ett ord som en bare bruker om å stable i høyden, som i en lag-kake)...

Lenke til kommentar
"Videre påstås det at DTX vil bli langt mer effektgjerrig enn sine forgjengere."

Hvordan kan en formfaktor være effektgjerrig?

 

AtW

7990707[/snapback]

Kanskje lederne får mer effektive veier? Jo kortere en leder er, jo mindre energitap vil man oppleve underveis

7990931[/snapback]

 

Jeg har vansklig for å tro at det er en vesentlig faktor på et hovedkort, men la gå. Når det gjelder plassering av ting, så har ikke det en direkte innvirkning på effektforbruket (om man ser bort ifra den neglisjerbare bidraget fra lengre ledere), arkitekturen spiller jo såklart inn på effektforbruket, men setter DTX noen begrensninger på hvilken arkitektur som kan implementeres på kortet? Er ikke det isåfall litt underlig?

 

AtW

Lenke til kommentar
"Videre påstås det at DTX vil bli langt mer effektgjerrig enn sine forgjengere."

Hvordan kan en formfaktor være effektgjerrig?

 

AtW

7990707[/snapback]

Kan det hende at de kjører med lavere spenning? Hvilke CPU'er passer til denne standarden?

7991384[/snapback]

 

Jeg regner med man kan lage et hovedkort som passer til en hvilken som helst CPU, som er i denne formfaktoren?

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter det jeg ser av dokumentet settes det vist krav maksimalt til effektforbruk på CPUen. Det største formatet er satt til maks 65W og de to minste til maksimalt 35W. Det er forsåvidt greit å ha slike tak siden det gjør design av luftstrøm i kabinettene enklere enn om de skal ta høyde for hvilke CPUer som helst og dermed ta høyde for enorme CPU-kjølere. Det er også en fordel å ha litt forutsigbart effektforbruk når kabinettene skal utstyres med PSU.

 

Jeg regner med at AMD også setter tak på maksimalt effektforbruk for hele systemet og for skjermkortet.

 

Ellers er jeg ganske fornøyd med det nye formatet. Det løser mange av de tingene som BTX og mini-BTX fikk så mye kritikk for i sin tid. F.eks kompatibilitet med eldre kabinetter og plassering av tilleggskort og plassering av CPU-kjøleren.

 

Håper de har standarisert plassering av ATX-pluggen slik at man slipper å ha alt for lange kabler fra PSU og standarisert pluggen til power-knappen, HDD-led, reset-knapp osv slik at det blir enkelt å lage kabinetter med en enkelt plugg. (slik mange OEM-produsenter allerede har gjort)

Lenke til kommentar
Håper de har standarisert plassering av ATX-pluggen slik at man slipper å ha alt for lange kabler fra PSU og standarisert pluggen til power-knappen, HDD-led, reset-knapp osv slik at det blir enkelt å lage kabinetter med en enkelt plugg. (slik mange OEM-produsenter allerede har gjort)

7991611[/snapback]

 

Standardisering av pluggen til av/på-kanppen, hdd-led, reset-knapp osv. skulle vært gjort for mange år siden. Det er bare latskap som har gjort slik at det ennå ikke har blitt vanlig å bruke én stor kontakt som bare kan settes inn en vei.

 

En ting de skulle gjort var jo å la den "2x2 Power Connector" være sammen med 24 pin kontakten (selv om det da ikke hadde vært kompatibelt med ATX). Det kan uansett være en tanke om framtiden, da sparer man seg tross alt for en ekstra kabel.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...