Gå til innhold

- Wikipedia bør blokkeres i skoler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[...] populære tjenester som Wikipedia, MySpace, og flere andre tjenester av typen sosiale nettverk [...]

 

Hvordan kan man sammenligne Wikipedia med MySpace? Dette er jo to helt vidt forskjellige sider, med totalt forskjellige formål.

7954403[/snapback]

 

Jeg tipper det er fordi det er surrepolitikere som i kjent stil tar avgjørelser om ting de ikke kan nok om.

 

AtW

Lenke til kommentar
[...] populære tjenester som Wikipedia, MySpace, og flere andre tjenester av typen sosiale nettverk [...]

 

Hvordan kan man sammenligne Wikipedia med MySpace? Dette er jo to helt vidt forskjellige sider, med totalt forskjellige formål.

7954403[/snapback]

Men på begge sidene kan enhver bruker opprette egne private websider, blog, nyheter osv.

Jeg tror ikke senatoren egentlig hadde nevnt Wikipedia som en synder, men at lovteksten ville beskrevet MySpace og Wikipedia som like "farlige", men blokkering av Wikipedia gjør overskriftene litt mer "juicy" ;)

 

Men som sensurering av Internet som var lagt frem som et forslag i Norge, så er det jo dette også bare et forslag som sikkert blir stoppet lenge før den blir lov kraftig,

Endret av Fury
Lenke til kommentar

Skal man ta et skritt fremover, må det også bli to skritt bakover.

 

Verden snubler over seg selv..

 

Fullstendig idiotisk ting å gjøre.. ser nesten større grunn i å fjerne biblioteket og heller ha et rom med pcer slik at internett og wiki kan bli brukt..

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar
Utrolig hvor mye sensur man kan forsvare ved å gjemme seg bak utsagnet:

 

"For å beskytte barna"

 

Skulle man tror det som står i media nå om dagen, både her og USA betyr det at internett ikke er annet enn et nettverk skapt for at pedofile skal finne nye ofre.

7954458[/snapback]

Hvis man vil 'beskytte barna' i USA bør man først og fremst titte litt i egne rekker. F.eks begrense utstrakt våpensalg og ikke minst avsette presidenten og hans menn slik at verden kan bli litt tryggere. Først da beskytter man barna og neste generasjon. Wiki er vel neppe det mest truende vi har for tida..

Lenke til kommentar

Jeg er delvis uenig og delvis enig i å blokkere wikipedia på skoler.

 

Det er, i min mening, ikke akkurat det mest nøyaktige lexicon. I enkelte tilfeller kan det være direkte misledende.

 

Samtidig er sensur feil måte å gå frem på. Men elevene bør så absolutt informeres til å drive litt kildekritikk.

Lenke til kommentar
Jeg er delvis uenig og delvis enig i å blokkere wikipedia på skoler.

 

Det er, i min mening, ikke akkurat det mest nøyaktige lexicon. I enkelte tilfeller kan det være direkte misledende.

 

Samtidig er sensur feil måte å gå frem på. Men elevene bør så absolutt informeres til å drive litt kildekritikk.

7954558[/snapback]

Jeg er enig i dette, på den annen side gjelder ikke dette bare wikipedia, men alle andre leksikon. Det er sikkert tonnevis med feil i leksikon som Caplex som aldri blir rettet eller oppdaget, men feilkilden i Wikipedia er selvfølelig større da man i realiteten ikke har noen kontroll over hvem som skriver. Fordelen er selvfølgelig at det er mange som bruker Wikipedia og vi må anta at noen av disse sjekker flere kilder og sier i fra dersom noe er feil.

Lenke til kommentar
Jeg er delvis uenig og delvis enig i å blokkere wikipedia på skoler.

 

Det er, i min mening, ikke akkurat det mest nøyaktige lexicon. I enkelte tilfeller kan det være direkte misledende.

...Likevel mye større sjanse for å finne "riktig" informasjon på Wikipedia enn et tilfeldig søk i google.

 

Samtidig er sensur feil måte å gå frem på. Men elevene bør så absolutt informeres til å drive litt kildekritikk.

7954558[/snapback]

Enig her, har sett altfor mange elever som printer ukritisk det de finner i google og presenterer dette som fakta.

Et leksikon i bokform ville for så vidt være mer "sikkert" men slik skolehverdagen er sitter elevene på eldgamle leksikon som sikkert er like stor kilde til feilinformasjon som Wikipedia...

Lenke til kommentar
...Likevel mye større sjanse for å finne "riktig" informasjon på Wikipedia enn et tilfeldig søk i google.

 

Problemet er at man må kunne vurdere informasjonen man skal bruke, dvs er den riktig eller gal? Dog tror jeg elevene i skolen i dag bør ha en god mulighet til å bli bra på dette, de blir foret med informasjon fra øst og vest. Dersom de ikke klarer å sortere "god" informasjon fra "dårlig" informasjon har vi som samfunn ett reelt problem. De fleste av oss vokste opp i en verden med gamle leksikon(som du sier) og faktabøker, informasjonssøk var derfor enkelt. Faktabøker og leksikon går igjennom mange kvalitetskontroller og har nok %vis færre faktafeil enn f.eks Wikipedia, men Wikipedia og internett ellers kan gi mye mer utfyllende informasjon. Gamle "fakta" er ikke nødvendigvis feil, men de kan være utdaterte og mangle viktig informasjon, dog vil 99% av det som var riktig i 1979 være riktig i dag.

Lenke til kommentar

Kan godt forstå at de ikke ønsker wikipedia i skolen i en del sammenhenger. F.eks har NTNU gått bort i fra å bruke kalkulatorer som regner symbolsk og over til de gode gamle numeriske for at studentene skal forstå hva de driver med og ikke bare lure seg selv med for gode hjelpemidler. Poenget er tross alt ikke å produsere flest mulig riktige svar, men å faktisk lære noe.

Lenke til kommentar

Leksikon er farlig i Bush nye verden .. Man kan jo få informasjon til å begynne å TENKE ! "And we cant have cattle and sheep that think can we ? ! "

Nei seriøst : Sensurere Wikipedia ... Utrolig .. Men internett er jo siste skanse i Bush nazistenes krig mot ytringsfriheten. De har jo total kontroll på TV mediet og nå er det bare internett som gjenstår ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...