Gå til innhold

RFID-brikke i "pulverform"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite spørsmål til dere som kan en del mer om elektronikk. Jeg ser at µ-brikken har en maks leseavstand på maks 25 cm "med ekstern antenne" og lurer på om noen av dere vet hvor stor den antennen må være? Den virker på 2.45 GHz og om jeg husker rett fra biquad-antennetrådene her fra forumet bør den optimalt være en halv bølgelengde som er ca 4 cm?

Hvor mye av dette stemmer, eller et mer direkte spørsmål; hvor lang er en optimal RFID-antenne som virker på 2.45 GHz ?

Lenke til kommentar
Lite spørsmål til dere som kan en del mer om elektronikk. Jeg ser at µ-brikken har en maks leseavstand på maks 25 cm "med ekstern antenne" og lurer på om noen av dere vet hvor stor den antennen må være? Den virker på 2.45 GHz og om jeg husker rett fra biquad-antennetrådene her fra forumet bør den optimalt være en halv bølgelengde som er ca 4 cm?

Hvor mye av dette stemmer, eller et mer direkte spørsmål; hvor lang er en optimal RFID-antenne som virker på 2.45 GHz ?

7947833[/snapback]

 

Antennene er ofte en metalltråd klistret rundt en klistrelapp. Ta av strekkodemerket på f.eks. et CD cover, så ser du hva jeg mener.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Lite spørsmål til dere som kan en del mer om elektronikk. Jeg ser at µ-brikken har en maks leseavstand på maks 25 cm "med ekstern antenne" og lurer på om noen av dere vet hvor stor den antennen må være? Den virker på 2.45 GHz og om jeg husker rett fra biquad-antennetrådene her fra forumet bør den optimalt være en halv bølgelengde som er ca 4 cm?  Hvor mye av dette stemmer, eller et mer direkte spørsmål; hvor lang er en optimal RFID-antenne som virker på 2.45 GHz ?

7947833[/snapback]

Det finnes antenner (GPS) som er i 1/8 bølgelengde størrelse. Det finnes sikkert også 1/16 osv. Men man kan jo også minke bølgelengden (øke frekvensen).

Lenke til kommentar
Kan ha disse i pengesedler også slik at man kan scanne pengene ved betaling for bla. å sjekke ekteheten osv. Med sterk kryptering kan den kun inneholde en en kryptert og komprimert streng el.

7948242[/snapback]

Problemet er at minnet i disse brikkene kun er på 128 bit. Det er med andre ord ikke plass til spesielt mye informasjon, og kan derfor lett tukles med. Men det er sant som du sier, noe av poenget med disse er at de kan gjemmes i f. eks. pengesedler.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Humm! Dette kommer som bestillt til meg! Vil være klar for markedet omtrent samtidig med at vi i mitt nye firma lanserer neste generasjon av våre hovedprodukter. Ingenting er offisielt ennda, men vi planlegger også å markedsføre nestegenerasjon via et (nytt) datterselskap, foreløpig med et "internt" prosjekt-navn dataDYNE. Disse brikkene kommer til å bli framtiden, og vi håper å være tidlig nok ute til å sikkre våre markeds-innteresser for all overskuelig framtid. .. men det er fremdeles et par år inn i tid..

 

(Et avsnitt er fjernet)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan programmeres de egentlig? RFID er jo bare en enkel enhet som benytter tilført energi i form av radiobølger til å sende data tilbake.

 

Kan man trådløst programmere de eller må de "trykkes" ut?

 

Tenk om de putter disse i selve maten våres. Så smått så vil vel ikke kroppen reagere på det en gang. Det bare går sin gang. Men regner med de ikke gjør det siden dette er garantert ulovlig. Men må jo la konspirasjonsteoriene flyte litt. hehe...

Lenke til kommentar
Hoho... nå kan de gjemme de i drikkevarer, og spore oss over alt. Tenker at Alex Jones på infowars.com får mye vann på mølla nå! :)

 

Venter i spenning på tunge konspirasjoner om illuminati og det hele. Bring it on!

7947854[/snapback]

 

Ja, tenk på det, om de nå er innenfor en radius på 25 cm, så kan de til enhver tid vite hvor vi er. For å ikke snakke om arbeidet med å lage en personlig brikke for deg, som man må sørge for at du og ingen andre drikker.

 

Dette kan brukes til fantastisk mye nytte, som det meste av annen teknologi så kan det også brukes til dårlige ting, framgangen lar seg ikke stoppe (og takk for det), og jeg er mer eller mindre overbevist om at dette vil føre til et bedre samfunn totalt sett. Staten har gode tekniske muligheter til å gå helt bonkers ovenfor befolkningen allerede...

 

AtW

Lenke til kommentar
en hver 25 cm? lol

7949939[/snapback]

Må man ha de hver 25 cm for å registrere retning og lokasjon? nope :p Man plasserer de på typiske steder hvor folk passerer. Ok eksterne antenner kan skjules bak stoff og tynne plater.

 

- toaletter

- dører

- busser

- trikker

- automater

osv osv osv

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Man kan sette opp billige registratorer over alt så kan man tracke hvor folk beveger seg ;)

 

"Karen, jeg fikk en sms her om at du var på nattklubb i oslo i går.... du er jo ikke 18. Og du sa du skulle være hos Hilde"

7949931[/snapback]

 

Det samme kan man gjøre med basestasjoner for mobil, og/eller små kamraer. I sånne ting må man bare sørge for at man ikke har en politistat.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...