Gå til innhold

Ny OS X neste måned?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av det mest spennende med Leopard er alt det nye utviklere får leke seg med. Objective-C 2.0 (med garbage collection), Xcode 3.0, Xray, Core Animation, Image Kit... Jeg gleder meg stort :dribble:

 

Alt dette betyr etter all sannsynlighet at det blir lettere å utvikle god programvare for Mac, og det kommer alle til gode :)

Lenke til kommentar
Spørsmål: Dei som har OSX 10.4.8 (eller 9?). Får dei gratis oppdatering til 10.5??

 

Altså som Windows XP SP1 til SP2, eller?...  :hmm:

 

Mvh.

 

Green

7947310[/snapback]

Nei. SP1, SP2, SP3 osv er det samme som 10.4.1 -> 10.4.2 -> 10.4.3 osv.

Xp -> Vista koster penger, det samme gjør Tiger -> Leopard. Selv om jo OS X er en del billigere.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Dei som har OSX 10.4.8 (eller 9?). Får dei gratis oppdatering til 10.5??

 

Altså som Windows XP SP1 til SP2, eller?...  :hmm:

 

Mvh.

 

Green

7947310[/snapback]

Nei. SP1, SP2, SP3 osv er det samme som 10.4.1 -> 10.4.2 -> 10.4.3 osv.

Xp -> Vista koster penger, det samme gjør Tiger -> Leopard. Selv om jo OS X er en del billigere.

7947516[/snapback]

 

Service Packs til windows inneholder langt flere oppdateringer og ekstra funksjonalitet enn de tilsvarende fra Apple du sikter til. Jeg syns det er tåpelig at Apple tar fullpris for alle som vil ha Leopard, borsett fra de som kjøper seg ny Mac nå i disse dager?? og selvsagt etter lansering. Java versjon 6 ble sluppet i desember, Apple henger etter som vanlig på dette og tilbyr kun en middelmådig beta fra Juli via adc. Har ikke funnet et klart svar på det, men mye tyder på at Apple kun vil gjøre Java 6.0 tilgjengelig for Leopard og oppover. Den har ikke blitt lansert enda for Mac derfor tror jeg heller ikke at det kommer til å skje før Leopard heller. Jeg syns det er lite å forlange å inkludere støtten for en nyere versjon av et svært populært proggrammeringsmiljø. Jeg kommer av prinsipp ikke til å kjøpe Leopard om mine mistanker er korrekt. Har en gentoo installasjon på Macbooken og jeg gjør den gladelig større ved behov.

Lenke til kommentar

alaruz: Før du kritiserer Apple og klager på Javastøtten burde du få med deg litt fakta. Sun leverer imotsettning til for Windows ikke java til os x. Så dermed må Apple lage hele dritten selv. Da er det også naturlig at de tar å kobler den opp mot ting i sitt os slik at den yter optimalt for de som har siste versjon.

 

Apple har god studentrabatt på OS X, de har familiepakke hvor en får 5 lisenser for under 2000.

 

Hver utgave av os x (nå 2 år siden siste versjon) koster 1200kr. Dvs 600 i året hvilket er mindre en Norton pakka koster. Og siden en ikke trenger nortonpakka i os x så blir dette ganske billig.

 

Liker måten de har delt opp os x, server eller vanlig. Ingen OEM versjoner, ingen updates osv. Kun enkelt valg, og prisen en betaler er ikke ille.

Lenke til kommentar
alaruz: Før du kritiserer Apple og klager på Javastøtten burde du få med deg litt fakta. Sun leverer imotsettning til for Windows ikke java til os x. Så dermed må Apple lage hele dritten selv. Da er det også naturlig at de tar å kobler den opp mot ting i sitt os slik at den yter optimalt for de som har siste versjon.

 

Apple har god studentrabatt på OS X, de har familiepakke hvor en får 5 lisenser for under 2000.

 

Hver utgave av os x (nå 2 år siden siste versjon) koster 1200kr. Dvs 600 i året hvilket er mindre en Norton pakka koster. Og siden en ikke trenger nortonpakka i os x så blir dette ganske billig.

 

Liker måten de har delt opp os x, server eller vanlig. Ingen OEM versjoner, ingen updates osv. Kun enkelt valg, og prisen en betaler er ikke ille.

7947837[/snapback]

Jeg vet veldig godt at sun ikke leverer Java til os x. Men det er ikke sun sitt problem men Apple, som på død og liv skulle ha det slik. Apple er trege og det har de alltid vært, Apple har også gjort et lignende stunt før i overgangen fra 3.0 til 4.0 eller var det 4.0 til 5.0. Husker faktisk ikke helt sistnevnte.

 

2000 er ikke det værste for et OS. Men det er heller ikke det jeg siktet til. Hadde det vært opp til meg hadde jeg gitt alle intel-macere gratis oppgradering.

Lenke til kommentar
2000 er ikke det værste for et OS. Men det er heller ikke det jeg siktet til. Hadde det vært opp til meg hadde jeg gitt alle intel-macere gratis oppgradering.

7947891[/snapback]

Heh. Husk at Apple er et kommersielt firma som skal tjene penger da. Jeg vil tro de har en forholdsvis gjennomtenkt forretningsmodell, men ålreit, mulig du vet bedre :tease:

Lenke til kommentar
2000 er ikke det værste for et OS. Men det er heller ikke det jeg siktet til. Hadde det vært opp til meg hadde jeg gitt alle intel-macere gratis oppgradering.

7947891[/snapback]

En lisens koster jo NOK 1.190,00 på Apple's webshop. Vil du ha lisenser til hele familien, får du 5 stk til NOK 1.790,00. Vesentlig billigere enn å oppgradere flere maskiner til Vista i hvertfall.

 

Ellers fins det jo andre flotte OS som er gratis :whistle:

Lenke til kommentar
2000 er ikke det værste for et OS. Men det er heller ikke det jeg siktet til. Hadde det vært opp til meg hadde jeg gitt alle intel-macere gratis oppgradering.

7947891[/snapback]

Heh. Husk at Apple er et kommersielt firma som skal tjene penger da. Jeg vil tro de har en forholdsvis gjennomtenkt forretningsmodell, men ålreit, mulig du vet bedre :tease:

7948016[/snapback]

 

Vel du har helt sikkert rett når det gjelder å tjene penger. Det er ikke å komme vekk i fra at det er et amerikansk selskap det er snakk om. Når det er sagt så syns jeg det er helt uhørt at de skal drive rådrift på fansen sin. Men vent nå litt dere kjøper alt med et eple på likevel, fordi eplefansen er så blinde og religiøse uansett. Dette er selvsagt en løs påstand fra min side, men isteden for å være hårsåre og nekte å åpne øyne ta og se fra andre sin synsvinkel for en gangs skyld. Jeg ville bare poengtere at jeg mener det er feil å tvinge utviklere til å oppgradere et system de betalte så mye for for et halvt år siden, bare for å få tilgang til den nyeste utviklingsplattformen.

 

La meg gi dere et praktisk eksempel. En videregående skole betaler masse penger årlig for lisenser på middelmådige maskinparker. De fleste skoler har allerede dårlig råd som det er, om vi kan takke staten for det. Mulig det. Men tenk om de i tillegg måtte betale lisensoppgraderinger annen hvert år, bare for å få tilgang til ny versjon av for eksempel Java. Det er en grunn til at de fleste skoleinstitusjoner fortsatt kjører på Windows 2000 og ikke XP eller Vista.

 

Hvorfor skal vi ikke ha friheten til å beholde våre gamle systemer når vi er storfornøyde med dem, eller rett og slett ikke har råd. Hvorfor må vi kjøpe en oppgradering på størrelse med en Service Pack bare for at et allerede rikt selskap skal tjene mer penger på forbrukerene.

 

Men dere syns vel det er rettferdig, at vi skal sponse en allerede rik bedrift fra vårt lille studielån, bare for at de skal gi oss en mulighet å hente dokumenter vi var dumme nok til å slette og et par ekstra finesser.

 

Gjør dere det, så gjerne for meg men ikke forvent at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
2000 er ikke det værste for et OS. Men det er heller ikke det jeg siktet til. Hadde det vært opp til meg hadde jeg gitt alle intel-macere gratis oppgradering.

7947891[/snapback]

En lisens koster jo NOK 1.190,00 på Apple's webshop. Vil du ha lisenser til hele familien, får du 5 stk til NOK 1.790,00. Vesentlig billigere enn å oppgradere flere maskiner til Vista i hvertfall.

 

Ellers fins det jo andre flotte OS som er gratis :whistle:

7948061[/snapback]

 

Noe av det smarteste jeg har hørt til nå i denne tråden. Jeg skal innrømme at det ikke er så dyrt, men som jeg selv sikter til i mitt svar over er det i overkant for mange. Igjen vil jeg også poengtere dette med "tvangsoppgraderinger", hvorfor skal vi ikke ha valgfrihet?

 

Det er bra det finnes alternativer som edubuntu, ubuntu, fedora med flere. Hadde det ikke vært for disse hadde både microsoft og apple sine OS vært 50 % dyrere.

Lenke til kommentar
Jeg ville bare poengtere at jeg mener det er feil å tvinge utviklere til å oppgradere et system de betalte så mye for for et halvt år siden, bare for å få tilgang til den nyeste utviklingsplattformen.

Microsoft Windows Vista og DirectX 10 anyone? :whistle:

 

Folk betalte fullpris for WinXP, som var siste versjon inntil for kort tid siden, og de risikerer å måtte punge ut for en kostbar oppgradering hvis de skal spille enkelte spill som kommer senere i år, som fint hadde funka uten om ikke MS drev og kjøpte opp spillselskap eller gjorde skitne avtaler for å kutte ut DX9 (eller OpenGL) kun for å tvinge folk til å kjøpe Vista.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Dei som har OSX 10.4.8 (eller 9?). Får dei gratis oppdatering til 10.5??

 

Altså som Windows XP SP1 til SP2, eller?...  :hmm:

 

Mvh.

 

Green

7947310[/snapback]

Nei. SP1, SP2, SP3 osv er det samme som 10.4.1 -> 10.4.2 -> 10.4.3 osv.

Xp -> Vista koster penger, det samme gjør Tiger -> Leopard. Selv om jo OS X er en del billigere.

7947516[/snapback]

 

Service Packs til windows inneholder langt flere oppdateringer og ekstra funksjonalitet enn de tilsvarende fra Apple du sikter til. Jeg syns det er tåpelig at Apple tar fullpris for alle som vil ha Leopard, borsett fra de som kjøper seg ny Mac nå i disse dager?? og selvsagt etter lansering. Java versjon 6 ble sluppet i desember, Apple henger etter som vanlig på dette og tilbyr kun en middelmådig beta fra Juli via adc. Har ikke funnet et klart svar på det, men mye tyder på at Apple kun vil gjøre Java 6.0 tilgjengelig for Leopard og oppover. Den har ikke blitt lansert enda for Mac derfor tror jeg heller ikke at det kommer til å skje før Leopard heller. Jeg syns det er lite å forlange å inkludere støtten for en nyere versjon av et svært populært proggrammeringsmiljø. Jeg kommer av prinsipp ikke til å kjøpe Leopard om mine mistanker er korrekt. Har en gentoo installasjon på Macbooken og jeg gjør den gladelig større ved behov.

7947690[/snapback]

Gi meg ett eksempel på ny funksjonalitet i SP2 som ikke har noe med sikkerhet å gjøre da!

Etter min mening er det mye flere funksjoner i Apple sine updates enn i Microsoft sine SP's.

 

Du har kjøpt en maskin med ett system, hvorfor skal du da få noe nytt og bedre som blir lansert senere gratis? Dette er jo helt bak mål!

 

Java 6 ikke til Mac enda.. soo? Det er da haugevis av programvare som aldri kommer til Windows. Og Java er da noe jeg helst bruker så lite som mulig!

 

Hva med alle de skolene som har maskiner som ikke en gang kan kjøre Windows Vista? Dette er da ett mye større "problem"!

Lenke til kommentar
Jeg ville bare poengtere at jeg mener det er feil å tvinge utviklere til å oppgradere et system de betalte så mye for for et halvt år siden, bare for å få tilgang til den nyeste utviklingsplattformen.

Microsoft Windows Vista og DirectX 10 anyone? :whistle:

 

Folk betalte fullpris for WinXP, som var siste versjon inntil for kort tid siden, og de risikerer å måtte punge ut for en kostbar oppgradering hvis de skal spille enkelte spill som kommer senere i år, som fint hadde funka uten om ikke MS drev og kjøpte opp spillselskap eller gjorde skitne avtaler for å kutte ut DX9 (eller OpenGL) kun for å tvinge folk til å kjøpe Vista.

7948190[/snapback]

 

Fornuftige tanker. Microsoft er ikke et hakk bedre. Det har jeg heller aldri sagt. Jeg syns det er helt forferdelig at folk må svi av flere tusenlapper bare for å kunne spille nyeste half-life. Selv gjør jeg min windowsspilling via cedega i linux, men er stygt redd for at lanseringen av DX10 vil sende wine utviklingen 4 år tilbake i tid, siden DX9 API er ikke er kompatible. :no:

Lenke til kommentar
Spørsmål: Dei som har OSX 10.4.8 (eller 9?). Får dei gratis oppdatering til 10.5??

 

Altså som Windows XP SP1 til SP2, eller?...  :hmm:

 

Mvh.

 

Green

7947310[/snapback]

Nei. SP1, SP2, SP3 osv er det samme som 10.4.1 -> 10.4.2 -> 10.4.3 osv.

Xp -> Vista koster penger, det samme gjør Tiger -> Leopard. Selv om jo OS X er en del billigere.

7947516[/snapback]

 

Service Packs til windows inneholder langt flere oppdateringer og ekstra funksjonalitet enn de tilsvarende fra Apple du sikter til. Jeg syns det er tåpelig at Apple tar fullpris for alle som vil ha Leopard, borsett fra de som kjøper seg ny Mac nå i disse dager?? og selvsagt etter lansering. Java versjon 6 ble sluppet i desember, Apple henger etter som vanlig på dette og tilbyr kun en middelmådig beta fra Juli via adc. Har ikke funnet et klart svar på det, men mye tyder på at Apple kun vil gjøre Java 6.0 tilgjengelig for Leopard og oppover. Den har ikke blitt lansert enda for Mac derfor tror jeg heller ikke at det kommer til å skje før Leopard heller. Jeg syns det er lite å forlange å inkludere støtten for en nyere versjon av et svært populært proggrammeringsmiljø. Jeg kommer av prinsipp ikke til å kjøpe Leopard om mine mistanker er korrekt. Har en gentoo installasjon på Macbooken og jeg gjør den gladelig større ved behov.

7947690[/snapback]

Gi meg ett eksempel på ny funksjonalitet i SP2 som ikke har noe med sikkerhet å gjøre da!

Etter min mening er det mye flere funksjoner i Apple sine updates enn i Microsoft sine SP's.

 

Du har kjøpt en maskin med ett system, hvorfor skal du da få noe nytt og bedre som blir lansert senere gratis? Dette er jo helt bak mål!

 

Java 6 ikke til Mac enda.. soo? Det er da haugevis av programvare som aldri kommer til Windows. Og Java er da noe jeg helst bruker så lite som mulig!

 

Hva med alle de skolene som har maskiner som ikke en gang kan kjøre Windows Vista? Dette er da ett mye større "problem"!

7948225[/snapback]

 

Først og fremst. Har du lest posten min i det hele tatt?? Jeg utvikler i Java, og kan slå fast på at det er store kompatiblitetsproblemer med nåværende beta for mac kontra fullversjon win/ linux / solaris. Hvilket er naturlig når det kun er beta.

 

Du har tydligvis ikke gjort din research når du kommer med løse påstander på den måten. Java er av de mest populære utviklingsmiljøene som eksisterer. Finnes millionervis av mobiltelefoner som også kjører plattformen. Se ledige stillinger innen programmering. Hva ønsker de fleste? Java.

 

Neste gang du svarer med slike skyts, vit hva du snakker om i det minste. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...