Gå til innhold

HDR - Hva og hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fin guide, men jeg kunne ønsket meg en forklaring som kan brukes med billigere og mer kompatible programvarer også. F.eks GIMP.

7947020[/snapback]

Det går ikke i GIMP, da GIMP bare støtter 8 bits bildebehandling. Det er vel forøvrig en av hovedgrunnene til at GIMP aldri har vært ett alternativ for de tyngre brukerene. Det finnes sikkert omveier for å gjøre dette i GIMP også, f.eks. via fler layers, men det blir i såfall mye vanskeligere å jobbe med.

Lenke til kommentar
Fin guide, men jeg kunne ønsket meg en forklaring som kan brukes med billigere og mer kompatible programvarer også. F.eks GIMP.

Hva mener du med "kompatible programvarer"?

 

Jeg har vanskelig for å forestille meg en betydning som dekker GIMP, men kanskje du egentlig mente "åpen kildekode" eller noe sånt.

 

Det går ikke i GIMP, da GIMP bare støtter 8 bits bildebehandling. Det er vel forøvrig en av hovedgrunnene til at GIMP aldri har vært ett alternativ for de tyngre brukerene. Det finnes sikkert omveier for å gjøre dette i GIMP også, f.eks. via fler layers, men det blir i såfall mye vanskeligere å jobbe med.

Cinepaint (cinepaint.org) baserer seg til dels på GIMP, men har støtte for 16 bits per fargekanal og er kanskje litt mer fotografvennlig.

 

For øvrig mener jeg fortsatt at termen "HDR" bør kastes til fordel for "CDR" (compressed (high) dynamic range) eller "CHDR".

Lenke til kommentar
For øvrig mener jeg fortsatt at termen "HDR" bør kastes til fordel for "CDR" (compressed (high) dynamic range) eller "CHDR".

7948201[/snapback]

 

Eller ganske enkelt "tone mapping" (blir tonefordeling en god nok norsk ekvivalent?), som en gang er termen som beskriver det en gjør best.

Men det svir litt i øynene å se at HDR-begrepet blir brukt såpass utstrakt og overdrevet som det gjør.

 

 

Forøvrig mener jeg at Kartago bør utslettes. ;)

Lenke til kommentar
Eller ganske enkelt "tone mapping" (blir tonefordeling en god nok norsk ekvivalent?),

"Tone mapping" virker ikke som riktig begrep; det er litt mer som foregår her, spesielt for de variantene hvor du jobber i et 8-bpc display av 16-bpc eller 32-bpc data, før nedkonvertering til 8-bpc.

 

Og det er ikke ren mapping når man konverterer ned til 8-bpc alltid heller, det er gjerne komprimering av enkelte deler, samtidig som andre helt riktig bare mappes til en annen del.

 

Det kan kanskje kalles for tonerefordeling og -komprimering, men det er jo fryktelig tungt. TRK!

 

Men det svir litt i øynene å se at HDR-begrepet blir brukt såpass utstrakt og overdrevet som det gjør.

Ja.

 

Det er jo kun dersom man beholder resultatet i et format som ikke komprimerer det dynamiske spennet inn i noe som kan representeres på skjerm eller trykk at man faktisk har HDR.

 

Ok, det finnes én skjerm som er sånn halvveis på markedet som klarer "EDR" (extreme dynamic range), men inntil dette er såpass utbredt at det er vanlig blant proffer, så kan man like godt glemme det. :)

 

Forøvrig mener jeg at Kartago bør utslettes. ;)

Godt å se at det var noen som tok referansen. :)

Lenke til kommentar
Cinepaint (cinepaint.org) baserer seg til dels på GIMP, men har støtte for 16 bits per fargekanal og er kanskje litt mer fotografvennlig.

Cinepaint oppsto som følge av at Gimp valgte å fjerne 16 bit støtten ja. Problemet med Cinepaint er den trege utviklingen programmet har hatt. Det har vært lange dødperioder, og fremdeles i dag har den begrenset funksjonalitet. Windows versjonen har vært frem og tilbake, og det er først nylig det har kommet en Windows versjon som fungerer, etter en lang periode med bare Linux kompabilitet. Men fremdeles, ett veldig uferdig produkt.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...