Gå til innhold

Avansert strømstyring på K8L


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne nyheten høres veldig bra ut for oss som prøver å holde CPU'en så kald som mulig i alle fall!

7932110[/snapback]

 

jeg gleder meg uansett mest til å se hvor godt K8L yter jeg! Strømsparing er selvsagt veldig kjekt i bærbare og i servere (særlig når det er snakk om mange av dem samlet på et sted)

Lenke til kommentar
Joda helt enig, men hadde det ikke vært flott om den både tok ytelsestronen OG var meget kald?

7932144[/snapback]

 

det er klart. Men JEG bryr meg egentlig ikke om AMD eller Intel er raskest eller gir mest for pengene. Jeg bryr meg mest om at det er konkurranse som gir lavere pris på utstyret når jeg skal kjøpe det.

 

Noen som har analysert og "tolket" hva som er best for forbrukerene egentlig? Er det best at Intel har de kjappeste prosessorene = AMD må prise sine CPU-er meget lavt ELLER det motsatte? Hva gir mest press på markedet?

 

Uansett så er fremskritt innenfor effektforbruk veldig viktig. Effektforbruket har til tider tatt helt av.. Ting er vel litt bedre nå heldigvis.

Lenke til kommentar
Denne nyheten høres veldig bra ut for oss som prøver å holde CPU'en så kald som mulig i alle fall!

7932110[/snapback]

 

jeg gleder meg uansett mest til å se hvor godt K8L yter jeg! Strømsparing er selvsagt veldig kjekt i bærbare og i servere (særlig når det er snakk om mange av dem samlet på et sted)

7932136[/snapback]

Den absolutte begrensningen i mange praktiske systemer er kjøle-evnen. Det går en grense på 50, 100 eller 200watt utviklet hvor det ikke er praktisk mulig å holde kjernen på en forsvarlig temperatur, og enten brenner den opp eller den justerer selv ned ytelse/varme.

 

En prosessor som yter mest mulig per watt, og som reduserer varmeutvikling i alle seksjoner som ikke er i bruk, vil i et slikt scenario både tilfredsstille overklokkere og silent-gjengen.

 

-k

Lenke til kommentar
Kjempebra, dette er veldig spennende og me like it :)

7932427[/snapback]

 

Mener på jeg regnet ut en gang at ved 70 øre/kilowatt-time (totalt inkl nettleie) så vil 100W økt effekt resultere i 600 kr høyere strømregning på årsbasis. I praksis så kan man nok si at noe rundt 400 kr pr år er mer riktig ettersom man sparer litt på mindre behov for oppvarming om vinteren.

Lenke til kommentar
voltstyrken

Det heter spenning. Spenning måles i Volt.

 

Akkurat som temperatur måles i grader Celsius. Det heter ikke "grader-Celsius-styrken er..", men "Temperaturen er..".

 

__________________________

 

K10 skal vist ha såkalt "fine grained power management", som betyr at det er mange små detaljer på K10 som kan settes i hvilemodus individuellt. Siden alle delene av prosessoren ikke brukes samtidig på full guffe så sparer man en del effekt.

Lenke til kommentar
Heter ikke denne egentlig K10?

7932003[/snapback]

Ja, folk må begynne å rette på seg selv, fordi det heter egentlig K10, ikke K8L. K8L er egentlig kodenavnet for Turion CPUer eller noe som vi har i markedet fra før av, hvor L står for lav effekt.

7932708[/snapback]

 

Når AMD omtaler den nye kjerna som K8L, så heter den nok K8L, uansett kva enkelte forståsegpåere måtte mene :tease:

Lenke til kommentar
Heter ikke denne egentlig K10?

7932003[/snapback]

Ja, folk må begynne å rette på seg selv, fordi det heter egentlig K10, ikke K8L. K8L er egentlig kodenavnet for Turion CPUer eller noe som vi har i markedet fra før av, hvor L står for lav effekt.

7932708[/snapback]

 

Når AMD omtaler den nye kjerna som K8L, så heter den nok K8L, uansett kva enkelte forståsegpåere måtte mene :tease:

7932917[/snapback]

 

AMD har vel ikkje omtalt denne som K8L, det er vel bare ein tittel vi har gitt den etter at vi har sett navnet i eit gammalt veikart...

Edit: litt sein ja

Endret av jon-t
Lenke til kommentar
Heter ikke denne egentlig K10?

7932003[/snapback]

Ja, folk må begynne å rette på seg selv, fordi det heter egentlig K10, ikke K8L. K8L er egentlig kodenavnet for Turion CPUer eller noe som vi har i markedet fra før av, hvor L står for lav effekt.

7932708[/snapback]

 

Når AMD omtaler den nye kjerna som K8L, så heter den nok K8L, uansett kva enkelte forståsegpåere måtte mene :tease:

7932917[/snapback]

 

Som dette sitatet fra Wikipedia viser brukes K10 og K8L om hverandre.

The AMD K10 is AMD's next generation of processor. It has been reported as a cancelled project,[1] and was supposed to incorporate the in turn cancelled 8 issue K9 design. Recently, AMD's next generation chip has been referred to as K8L, a dual and quad core refinement of the Athlon 64 microarchitecture. In some of the online technology news press, K8L has also been referred to as K10.[2] This would tend to confirm the claim that the original complex 8-issue K9 and K10 chip have been cancelled, and replaced with a multicore IPC enhanced K8 derivative.

 

Men K8L er det mest brukte navnet om den CPU-en som kommer i tredje kvartal. Selv om jeg faktisk ikke tror AMD har brukt det i særlig grad, om enn i det hele.

 

Egentlig skulle vel kodenavnet vært K9, noe alle vet var et uheldig navn. Ellers forstår jeg det slik at Barcelona (QC K8L) ikke har de spesifikasjoner som K9/K10 opprinnelig var planlagt med.

 

WildEye, gi den referansen. Da AMD presenterte kvartal 3 CPU-en, ble de hverken navngitt med K8L eller K10, og det finnes ingen referanser til hverken K8L eller K10 på AMD sine nettsider.

 

Faktisk var det så langt tilbake som i 2003 AMD snakket om K9/K10, jf sitat.

DarkVision Hardware, oktober 2003

Some innovations in the upcoming AMD K9 and K10 :

 

    * Threaded architectures;

    * Chip level multiprocessing;

    * Huge scale MP machines;

    * 10GHz operation;

    * Much higher performance superscalar, out of order CPU core;

    * Huge caches;

    * Media/vector processing extensions;

    * Branch and memory hints;

    * GHz performance IO;

    * Security and virtualization;

    * Static and dynamic power management.

 

Ellers håper jeg "K8L" blir bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...