Gå til innhold

Transmeta slutter med prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selskapet forsøkte i sin tid å eksportere prosessorteknologien til utenlandske interessenter, men ble stoppet av amerikanske myndigheter.

Hvorfor det? Hadde amerikanerene noen internasjonalt gangbar grunn til å hindre eksport av teknologien?

7904152[/snapback]

 

Amerikansk lov forbyr eksport av visse typer teknologi. Dette innkluderer bl.a endel datateknologi, og krypteringsalgoritmer. Er også denne lovgivningen som ligger bak at man ikke får bestilt programvare fra Amazon ol.

 

Internasjonalt er det ikke alltid sett på med blide øyne, men mange av de store landene innen teknologi har lignende regler og det anses vanligvis som et indre anliggende.

Lenke til kommentar
Jeg ble i hvertfall veldig lei meg. Skulle kjøpe en sånn presessor.

7904163[/snapback]

:) regner med dette er ironi, de fleste Transmeta CPUene har vel blitt solgt i diverse ultraportable løsninger. Har vel aldri sett dem i løssalg, hvertfall ikke i Norge.

 

Det er litt synd rent teknologisk at Transmeta forsvinner, men ganske forventningsrett, de prøvde å få innpass i ett marked dominert av to store aktører og ikke uventet klarte de ikke å opparbeide seg noen markedsandel i en slik situasjon. De hadde riktig nok CPUer med lavt forbruk, men også lav ytelse i forhold til CPUer fra AMD og Intel. Nå gjenstår det å se hvor lenge VIA gidder å produsere x86 CPUer med 0,1% markedsandel, regner med at lønnsomheten er avgjørende og jeg tviler på at det ser veldig bra ut rent økonomisk. Regner med at man skal produsere ett visst volum for at det svarer seg..

Lenke til kommentar
Jeg som trodde usa var for fri konkurranse. Nei så overrasket jeg ble.

7905824[/snapback]

Det er forskjell på fri konkurranse og på å bevæpne "fiender". Nå aner jeg ikke hvilke teknologier som gjør at USA setter foten ned, men de kan for alt jeg vet har gyldige grunner til å stoppe dette...

7906548[/snapback]

 

Dette er litt lettere OT, men hverken USA eller endel andre "fri konkurranse"-land er fullt så glad i fri konkurranse når det ikke gavner de selv, dette gjelder også i tilfeller der de ikke kan unnskylde seg med "rikets sikkerhet" eller noe annet vrøvl. Subsidiering eller restriksjoner på import/eksport er ikke spesielt uvanlig

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...