Gå til innhold

Avslører nytt AMD-brikkesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, det er jo mulig å overklokke det kortet ganske kraftig med valg av HT-buss helt fra 200 til 400 i steg på 1. Med en effektgjerrig nordbro kan det bli et godt overklokkingspotensiale. Spenningen kan også justeres.

 

Bare stapp inn et godt grafikkort og en god CPU så blir dette en knallbra spillemaskin for overklokkere så vel som for de som ikke overklokker.

 

Litt dumt at de sløser bort plass på PS2-porter, printerport (LPT) og floppy, men ellers helt greit.

 

Veldig flott at man kan bruke begge skjermutgangene samtidig, dual link DVI, lavt strømforbruk og overklokkingsegenskapene :thumbup:

 

Driverstøtten ser også bra ut: Windows 2000, 2003 32 og 64bit, XP 32 og 64bit, Linux, Netware, og DOS. Men Vista ser jeg ikke på listene.

 

Kan godt tenke meg et slikt hovedkort som mitt neste, men da må jeg nok kjøpe en harddiskkontroller til. 4 stk SATA blir litt i spinkleste laget. Særlig når en av de skal gå til DVD-brenneren. Men jeg har ikke planer om å kjøpe noe nytt med det første. Håper det kommer et med 6 SATA og uten floppy og PS2, men med flere USB på IO-plata innen den tid.

Lenke til kommentar
Driverstøtten ser også bra ut: Windows 2000, 2003 32 og 64bit, XP 32 og 64bit, Linux, Netware, og DOS. Men Vista ser jeg ikke på listene.

 

Min erfaring med ATI og drivere mot Linux er heller laber... Hvor fant du info om at dette kortet støtter linux? Får bare håpe at dette blir bedre med AMD, og at de nå faktisk har bra linux-støtte :)

Lenke til kommentar
Litt dumt at de sløser bort plass på PS2-porter og floppy, men ellers helt greit.
Synes de kan beholde PS2-porten, jeg. Det er fremdeles mange tastaturer som bruker PS2-porten.

7847766[/snapback]

De tastaturene og musene som fortsatt leveres med PS2 kommer nesten utelukkende med USB til PS2-overgang. Det er ikke noe stort tap om de faser ut de få billigmodellene som blir levert uten denne overgangen.

 

Driverstøtten ser også bra ut: Windows 2000, 2003 32 og 64bit, XP 32 og 64bit, Linux, Netware, og DOS. Men Vista ser jeg ikke på listene.

Min erfaring med ATI og drivere mot Linux er heller laber... Hvor fant du info om at dette kortet støtter linux? Får bare håpe at dette blir bedre med AMD, og at de nå faktisk har bra linux-støtte :)

7847853[/snapback]

Jeg hadde også dårlig erfaring med ATI brikkesett med integrert grafikk og drivere til Linux frem til ca for et år siden da Ubuntu 5.10 ble lansert. Da løste alle problemene seg for meg.

 

Jeg fant drivere til Linux hos ASUS, men finner ikke tilbake nå. Det virker som M2A-VM er fjernet :hmm:

Lenke til kommentar

Om denne grafikkbrikken hadde hatt eget minne, hadde nok hovedkortet vært supert til alt av kontorarbeid, mye multimedia og litt spilling.

 

PS/2-porter bør beholdes en god stund til. Fordelen er at tastatur og mus fungérer helt problemfritt, mens det i noen få tilfeller kan bli problem (programvaremessig) med USB-mus/-tastatur.

 

Floppy-kontakten kan bare fjernes. Disketten er døden nær.

 

Forøvrig kan også LTP-porten(printer) veldig godt fjernes.(Det er LTP ikke sant?) Det er vel ganske få skrivere som kun bruker LTP og som fortsatt er brukbare.

Lenke til kommentar

Seriell-porten er vel den eneste som brukes ganske mye fortsatt av "de gammle tilkoblingene" (hvis man ser bort i fra PS2). Men selv den blir jo sakte men sikker dyttet ut av usb.

 

En annen ting som er bra med dette kortet er at den orginale kjøleløsningen ikke tar spesielt stor plass, i forhold til en god del nye hovedkort hvor kjøleløsninger med heatpipes opptar en god del plass, og kan komme i veien for anda større stillegående / passive prosessorkjølere.

Slik utviklingen går nå kan det virke som at kjølerene blir upraktisk store om ikke alt for lenge, så fremst man ikke begynner å få ned effektforbruket, eventuelt komme med en bedre kjøleteknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...