Gå til innhold

Videostore til Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg ikke.... Video i et låst format og DRM. Er vel sikkert ikke mulig å bruke noe annet enn itunes til å se på video. Dessuten egner ikke nettet seg til skikkelig dvd kvalitet enda i store deler av norge enda. Kjøper heller dvd med skikkelig lyd enn å se på noe nedlastet skvip på 800mb. (ikke helt sikker på bitrate og format apple bruker men)

Lenke til kommentar
Gleder meg ikke....  Video i et låst format og DRM. Er vel sikkert ikke mulig å bruke noe annet enn itunes til å se på video. Dessuten egner ikke nettet seg til skikkelig dvd kvalitet enda i store deler av norge enda. Kjøper heller dvd med skikkelig lyd enn å se på noe nedlastet skvip på 800mb. (ikke helt sikker på bitrate og format apple bruker men)

7838387[/snapback]

 

Er ikke akkurat vanskelig å kvitte seg med DRM hvis du vil. Selv om jeg er helt enig med at Apple har tråkket i salaten og smurt den inn. En drøss med programmer som gjør det enkelt å greit. Angående kvalitet så er det så varierende fra person til person hva de synes om det, at det ikke er vits i å gå inn i en lengre diskusjon om det. Noen er fornøyd med dårligere kvalitet og noen får aldri nok, that is life.

 

Har sett noen serier fra applestore, blant annet the daily show og jeg var posetivt overasket. Både over lyd og bilde, skarpt og fyldig lyd. Det som er posetivt med en slik butikk over pirat kopiering:

 

+ Du vet nøyaktig hva du får

+ Høy hastighet, og konstant høy hastighet på nedlastingene

+ Trenger ikke å laste opp/ dele ting med andre

 

- DRM

- Mindre valgfrihet

- PRIS

 

For noen så veier de posetive sidene opp for de negative, for andre ikke. Sånn er livet alle tenker forskjellig.

 

EDIT : For de aller fleste som bruker lovlige nedlastings butikker så er det ikke noe enten eller iforhold til piratkopiering. Er som oftest noe i tilleg, en sang du ikke finner noen andre steder eller en film som ville ta 10 dager å laste ned hvis ikke han som har den forsvinner på 99,8%. På mange ting så er det mye lettere å finne frem enn i piratverden, på andre ting er det mye vanskeligere.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Gleder meg ikke....  Video i et låst format og DRM. Er vel sikkert ikke mulig å bruke noe annet enn itunes til å se på video. Dessuten egner ikke nettet seg til skikkelig dvd kvalitet enda i store deler av norge enda. Kjøper heller dvd med skikkelig lyd enn å se på noe nedlastet skvip på 800mb. (ikke helt sikker på bitrate og format apple bruker men)

7838387[/snapback]

 

Det fine med konkurranse og standarder er at man har så mye å velge i. Du trenger strengt tatt ikke handle på iTunes, og om du gjør det står det i "brukeravtalen" hvilke begrensninger som er gitt. Dette er noe man må trykke "aksepter" på for å få handle der.

 

Så om du finner en tjeneste som er bedre vil jeg anbefale deg å handle der, og du kan gjerne tipse oss andre forumbrukere om det. Lovlig, bra og billig er tre viktige ord. :thumbup:

Lenke til kommentar

For min del er det DRM som ødelegger for at jeg ikke handler musikk, eller film på nettet. pris har også litt å si...

 

Jeg veit godt at en kan fjerne DRM-en, men det burde da strengt tatt ikke være nødvendig.

DRM hjelper ikke i det hele tatt på piratkopiering. egentlig så kan de glemme å lage kopisperre på film og musikk, for eneste måten de kan gjøre for at ingen vil kopiere de er å ikke lage noe...

 

Edit:

@Monkey Spr@yer:

nå er det jo flere land enn bare norge som henger på der.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Gleder meg ikke....  Video i et låst format og DRM. Er vel sikkert ikke mulig å bruke noe annet enn itunes til å se på video. Dessuten egner ikke nettet seg til skikkelig dvd kvalitet enda i store deler av norge enda. Kjøper heller dvd med skikkelig lyd enn å se på noe nedlastet skvip på 800mb. (ikke helt sikker på bitrate og format apple bruker men)

7838387[/snapback]

 

Det fine med konkurranse og standarder er at man har så mye å velge i. Du trenger strengt tatt ikke handle på iTunes, og om du gjør det står det i "brukeravtalen" hvilke begrensninger som er gitt. Dette er noe man må trykke "aksepter" på for å få handle der.

 

Så om du finner en tjeneste som er bedre vil jeg anbefale deg å handle der, og du kan gjerne tipse oss andre forumbrukere om det. Lovlig, bra og billig er tre viktige ord. :thumbup:

7838809[/snapback]

 

 

Lovlig billig og bra = CDON og andre sjapper i samme kategori når dem har kampanje. Du finner mange godbiter der til en fornuftig penge. Dessuten ser det finere ut med dvdhyller enn med en stakkars harddisk.

Lenke til kommentar

Apple er jo imot DRM så det koster etter. Trodde da dere visste bedre. Neida, det er nok våre gode gamle venner plateselskapene som pusher DRM.. husk at iTunes i utgangspunktet er basert på ideen til Shawn Fanning (jepp mannen bak Napster), at musikk skal være lett tilgjengelig overalt i verden.

Selvfølgelig skulle artistene og distributørene ha sitt, og dette var jo såklart Apple 100% enig i.

 

Men så kom onkel RIAA og skulle ha copyright i tillegg, noe de sikkert trodde hjalp mot "piratkopiering". Alle vet hvordan det gikk, musikk flyter på internett som aldri før. Og nå er det snakk om å kvitte seg med DRM og selge musikken uten. Jeg jubler ihvertfall over sånne forslag (takk EMI). Dette kommer til film også. Tviler på at menigmann har lyst til å bruke uploaden sin på å spre kommende HD-filmer på fem-seks GB.

 

Tenk om f.eks filmer kunne vært tilgjengelig svært rimelig i 576p og stereo? Kanskje 60-70 kroner eller noe sånt? Det må jo være lønnsomt. Så kan heller de som vil ha surround og HD betale for dette.

Lenke til kommentar
For min del er det DRM som ødelegger for at jeg ikke handler musikk, eller film på nettet. pris har også litt å si...

 

Jeg veit godt at en kan fjerne DRM-en, men det burde da strengt tatt ikke være nødvendig.

DRM hjelper ikke i det hele tatt på piratkopiering. egentlig så kan de glemme å lage kopisperre på film og musikk, for eneste måten de kan gjøre for at ingen vil kopiere de er å ikke lage noe...

 

Edit:

@Monkey Spr@yer:

nå er det jo flere land enn bare norge som henger på der.

7838993[/snapback]

eMusic.com selger MP3 musikk til litt mindre enn iTunes, du betaler da for x sanger i måneden. Helt fritt for DRM.

Lenke til kommentar

På musikk kunne jeg tenkt meg en butikk ala allofmp3 bare lovlig. Da noen % dyrere, og at pengene faktisk gikk til artisten. Ikke 50% dyrere, men kanskje 10-20%. Også skulle den være UTEN DRM og i flere format. Ikke minst flac.

Mye av problemet med pirat musikk i brukerens øyne er jo at du aldri vet hva du får, og tags er helt på trynet, det er ikke på langt nær et så stort problem, og da kommer vil til det denne tråden handler om^^

 

Til video så sverger jeg til gode gamle plater. Er jo halve moroa å lete etter en god film fra samlinga. Dessuten kjøper jeg de fleste filmene der det er tilbud, og da er jeg sikker på at surround og alt fungerer. Får du lasta ned surround må du ha lydkort som støtter dette, og koble opp med digitalkabel, noe som kan være stress med bærbar pc.

Lenke til kommentar
På musikk kunne jeg tenkt meg en butikk ala allofmp3 bare lovlig. Da noen % dyrere, og at pengene faktisk gikk til artisten. Ikke 50% dyrere, men kanskje 10-20%. Også skulle den være UTEN DRM og i flere format. Ikke minst flac.

Mye av problemet med pirat musikk i brukerens øyne er jo at du aldri vet hva du får, og tags er helt på trynet, det er ikke på langt nær et så stort problem, og da kommer vil til det denne tråden handler om^^

 

Til video så sverger jeg til gode gamle plater. Er jo halve moroa å lete etter en god film fra samlinga. Dessuten kjøper jeg de fleste filmene der det er tilbud, og da er jeg sikker på at surround og alt fungerer. Får du lasta ned surround må du ha lydkort som støtter dette, og koble opp med digitalkabel, noe som kan være stress med bærbar pc.

7844407[/snapback]

Sett bort fra Flac - eMusic.com.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...