Gå til innhold

PDF blir standardisert?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I så tilfelle må det gjøres mulig å lagre som pdf med andre enn adobe sine egne program. Standarder er vel å bra men ikke hvis de blir direkte bundet opp mot et programvarehus.

7829538[/snapback]

 

Du kan jo det i alle program som kan skrive ut noe som helst, i windows har du mest sansynlig en printer som heter "Adobe Document Writer" eller noe lignende. Velg den når du skal printe ut og du får PDF.

 

 

Tviler på at Microsoft kommer til å erobre noe annet enn privatmarkedet med sitt .xps format. PDF er for innarbeidet hos bedrifter og trykkerier til at de fleste kommer til å overta noe skifte..

Lenke til kommentar
Du kan jo det i alle program som kan skrive ut noe som helst, i windows har du mest sansynlig en printer som heter "Adobe Document Writer" eller noe lignende. Velg den når du skal printe ut og du får PDF.

 

Problemet er at dersom denne skal dukke opp, så tror jeg du må ha Adobe Acrobat Professional innstallert og den er ikke akkurat gratis...

 

Hadde Adobe latt MS integrere PDF i Office, så hadde de definitivt spredd formatet, men muligens tapt endel på det selv... Acrobat hadde vel svunnet hen ganske kjapt. Men såvidt jeg vet, så får man plug-ins som gjør dette i Office?

Lenke til kommentar
Du kan jo det i alle program som kan skrive ut noe som helst, i windows har du mest sansynlig en printer som heter "Adobe Document Writer" eller noe lignende. Velg den når du skal printe ut og du får PDF.

 

Problemet er at dersom denne skal dukke opp, så tror jeg du må ha Adobe Acrobat Professional innstallert og den er ikke akkurat gratis...

7829575[/snapback]

 

 

Er 70% sikker på at den kommer med Adobe Acrobat Reader, og den er gratis. Kan sjekke det ut.

Man trenger den jo heller ikke når man har Adobe Acrobat Professional.

Lenke til kommentar
Meget, MEGET fornuftig at PDF skal bli en standard på lik linje med ODF.

7829714[/snapback]

Absolutt.

 

Hovedgrunnen til dette er nok dog at Adobe er redd for MS sitt XPS-format - som jo MS nå pusher hardt siden de ikke fikk lov av Adobe å integrere PDF-støtte i hverken Office eller i operativsystemet.

 

Litt pussig egentlig; OS X på Mac har jo PDF-støtte integrert i OS'et (enkel visning av PDF), men Apple og Adobe er jo gamle sengekamerater så det gjelder nok andre regler for Apple enn for Microsoft i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Fra artikkelen:

Adobe har truet med søksmål dersom Office 2007 får PDF-støtte. Derfor har Microsoft nå fjernet en "Lagre som PDF"-mulighet i den nye Office-pakken.

 

jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er en en slags lisens en må betale til Adobe når en lager programmer som lag lage pdf-dokumenter og at Microsoft ikke har gjort dette.

 

Jeg er usikker på hvordan det er nå men før måtte utviklere av programmer som konverterte til mp3 betale en lisens til Fraunhofer Instituttet (de som står bak mp3-formatet) for å kunne lage programmene sine. Jeg regner med at det er noe lignende på pdf.

 

pdf er jo idag en industristandard og jeg regner med det skal mye til før dte skjer noen forandring der.

 

Jeg måtte i hvertfall installere Acrobat Pro på en hel avdeling her for å få den muligheten i Office 2003. Acrobat Reader gjør ikke dette, og Office 2007 har heller ikke lov til å gjøre dette integrert lenger.

 

som nevnt over finnes det haugevis av gratisprogrammer du kunne installert istedenfor.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Pr i dag krever ikke Adobe noen avgift av selskaper som ønsker å lage programmer som generer PDF-filer, men de bestemmer hvem som får lisensen.

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan ISO-systemet fungerer, men Adobe kan i alle fall kreve lisensavgifter (eller noe lignende, bare et annet navn) selv om PDF blir en ISO-standard. Det de gir fra seg ved å gjøre den til ISO-standard er kontrollen med hvem som implementerer standarden, siden en ISO-standard er tilgjengelig for alle som oppfyller betingelsene.

Lenke til kommentar
Hmm, de viste meg at det gikk på visningen jeg var på for noen dager siden. Kanskje det er en kostbar add-on, eller har de blitt enige?

7829828[/snapback]

Kanskje en gratis add-on, dvs ettersom det åpenbart er gratis å generere PDF.

 

Det jeg ønsker er å kunne både skrive og editere .PDF uten å måtte kjøpe Acrobat. Jeg er også skeptisk til at man lager ISO standarder av formater som krever lisensavgifter, tipper man hadde vært rimelig irritert dersom .DOC ble gjort til ISO standard. Dvs jeg tror vel .PS hadde vært ett bedre valg for standardisering, .PDF er vel egentlig bare Adobes tilpasning av postscript?

 

Edit: Delroton hadde forresten rett, man får skrevet PDF med bare Acrobat reader, men ikke redigert... noe som etter min mening er like viktig.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...