Gå til innhold

Test av Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Få digitalkameraer har vært så etterlengtet som Pentax K10D. Er kameraet like spennende som hypen vil ha det til? Akam har sjekket.

 

Les mer

7800880[/snapback]

 

Hvorfor er Canon 20D med i sammenligningen? Det er jo gammelt og med dagens pris (inkl. "cashback") er EOS 30D mer naturlig å sammenligne med.

 

Edit: Canon 20D burde klare over 30 bilder, 4,9 bps gir 24,5 bilder på 5 sekunder, og deretter 1,3 bps = 31 bilder, mens 30D bør klare ca. 40 bilder på 10 sekunder.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar

Flott, og etterlengtet test. :thumbup:

Dette kameraet har jeg siklet på siden det ble omtalt for ganske lenge siden...trenger bare litt positiv cashflow nå... :hmm:

 

Må bare få kommentere en ting i testen:

...men der de fleste konkurrentene har 230 000 piksler har K10D "bare" 210 000. Dette er ikke nok til at det på noen som helst måte er viktig, spesielt når man tenker på at forbruker.no nærmest skamroste skjermen på Microsoft Zune som er på 7,5 cm (3 tommer) og har bare 76 800 piksler, det vil si litt over en tredel av K10D.

 

Zune sin 320*240 skjerm har ganske riktig 76.800 bildepunkter, men totalt blir det 230.400 piksler da de har R,G og B piksler. Zune har da samme oppløsning som D80, mens K10D sin skjerm har en marginalt lavere oppløsning (ca 70.000 bildepunkter).

 

[Tar jeg feil her håper jeg noen retter på meg så jeg får lært det en gang for alle :)]

 

Vel - da var kanskje det gjort ja :D

Her tror jeg du tar feil. Det er riktig at en LCD-skjerm viser punkter av forskjellig farge ved siden av hverandre for å danne piksler av ulike farger (slik: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Liquid_...ample_zoom.jpg), men hvert slikt punkt som kan være enten rødt, grønt eller blått er ikke en piksel men en subpiksel, jrf http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel
Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i markedet og vurdert nytt kameramerke nå, hadde nok dette vært veien å gå, spesielt for meg som bruker faste brennvidder. En ting dere også kunne hatt med i testen er den suverene kvaliteten på Pentax sine objektiver, først og fremst de faste.

 

Når jeg gikk fra Pentax til Nikon for en del år siden, var det nesten en skuffelse å se Nikon sin 50/1,8 kontra Pentax sin 50/1,7.

 

Og at noen bilder har forskjellig temperatur sier egentlig bare noe om hvordan den automatiske hvitbalansen virker. Dette er vel heller ikke et kamera som retter seg mot folk som vil ha point-and-shoot?

 

Men et bra alternativ til Canikon er det definitivt, både p.g.a. bildestabilisator, sensorrens og ikke minst hvor lett det er å bruke alt av objektiver som Pentax har laget. Her har mange mye å lære.

Lenke til kommentar
Problemet er å få tak i et. Hadde håpet at det skulle ha kommet før jul, men den gang ei.

 

Noen som vet når det kommer?

Nettbutikken flytter lagerstatus datoen noen dager frem hele tiden, så dem kan man ikke stole på.

Hadde det utstilt på Elkjøp i Tromsø sist jeg var der, for noen dager siden... Så det er mulig å få tak i. De skulle ha 9800-9900 kr for kitet da, det var vel eneste aberet.
Lenke til kommentar

Bildene av rådhuset ble tatt ca midt på dagen for omtrent en uke siden. Lysforholdene var så like som mulig, dvs bare ca fem-ti minutter mellom hvert kamera.

 

Vi støtte på den samme effekten også i vår testelab, med samme lysoppsett med både K10D og Nikon D80. Satt på samme stativ og med samme dagslyslampe satt opp helt likt (dvs ikke rørt mellom opptakene) målte kameraene ca 1500 K og ca 70 i tint forskjellig, begge ved blenderprioritert auto på f8, auto WB og Adobe Camera RAW.

Lenke til kommentar
Bildene av rådhuset ble tatt ca midt på dagen for omtrent en uke siden. Lysforholdene var så like som mulig, dvs bare ca fem-ti minutter mellom hvert kamera.

 

Vi støtte på den samme effekten også i vår testelab, med samme lysoppsett med både K10D og Nikon D80. Satt på samme stativ og med samme dagslyslampe satt opp helt likt (dvs ikke rørt mellom opptakene) målte kameraene ca 1500 K og ca 70 i tint forskjellig, begge ved blenderprioritert auto på f8, auto WB og Adobe Camera RAW.

7805123[/snapback]

Det er nettopp poenget - når jeg sjekker galleribildene av både D80 mot K10D forstår jeg utebildene av Rådhusveggen. Vi snakker om at disse kameraene er testet med utebilder på to forskjellige tider på året med vidt forskjellig naturlig belysning. Hvitbalansen har ikke til oppgave å nøytralisere dette, men å gjengi riktig belysning på fotograferingstidspunktet. På kretskortbildet ser vi et sammenliknbart resultat.

Lenke til kommentar

Du misforstår. Vi brukte ikke de gamle rådhusbildene fra 400D og D80 - jeg tok dem på nytt, nesten samtidig med K10D. Det var bare ca fem minutter mellom hvert kamera, som jeg sa - ikke akkurat enorme forskjeller i lysforhold, og i alle fall ikke forskjellig tid på året. ;)

 

Jeg kommenterte ikke disse litt pussige resultatene fordi jeg ville ha testen ute før helgen, men jeg har tenkt å se nærmere på RAW-filene senere og se på hva som kan ha skjedd.

Lenke til kommentar
Du misforstår. Vi brukte ikke de gamle rådhusbildene fra 400D og D80 - jeg tok dem på nytt, nesten samtidig med K10D. Det var bare ca fem minutter mellom hvert kamera, som jeg sa - ikke akkurat enorme forskjeller i lysforhold, og i alle fall ikke forskjellig tid på året.  ;)

 

Jeg kommenterte ikke disse litt pussige resultatene fordi jeg ville ha testen ute før helgen, men jeg har tenkt å se nærmere på RAW-filene senere og se på hva som kan ha skjedd.

7805262[/snapback]

Beklager misforståelsen, har bare ikke sett slike utslag på andre tester.

Lenke til kommentar
Få digitalkameraer har vært så etterlengtet som Pentax K10D. Er kameraet like spennende som hypen vil ha det til? Akam har sjekket.

 

Les mer

7800880[/snapback]

La meg takke for en gjenomgående god test. Med god mener jeg her først og fremst at konklusjonene og vurderingene virker lite farget av testerens preferanser.

F.eks har denne Pentaxmodellen i likhet med andre Pentaxkameraer fått en del pepper andre steder fordi menyene er bygget anderledes opp enn andre merker sine systemer. Det blir litt som å si at Nokia har bedre menysystem, bare fordi det er det man er vant med. At testeren greier å se forbi slike forpreferanser skal han ha kred for.

At Ok knappen sparker deg helt ut av menysystemet er jeg enig i at er en svakhet. Men for meg, er den absolutt til å leve med.

 

Jeg merker meg spesielt at K10D faktisk har raskere AF enn D80. Det er svært hyggelig at det som tidligere har vært Pentax sin akkileshæl, har blitt forbedret så radikalt.

 

Det er sikkert mer jeg kunne ha kommentert, men gir meg der. Hyggelig lesing for en Pentaxentusiast.

 

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Når det er sagt, så vil ofte objektivbasert bildestabilisering være mer effektivt ved lange brennvidder, mens stabilisering på brikken vil være bedre ved korte brennvidder

 

Er det noen spesiell grunn til dette, eller har forfatter bare lest Canon sin reklame?

 

Av de argumenter jeg har sett (som ikke har kommet fra Canon eller Nikon) så fungerer stabilisering av brikken nøyaktig like godt som stabilisering av objektivet selv på lange brennvidder, og under enkelte omstendigheter bedre. Dette fordi stabilisering av brikken også greier å stabilisere rotasjonen av bildet, og ikke bare horisontal og vertikal bevegelse. Mye av bevegelsen som kommer er nettopp rotasjon, fordi det er vanskelig å unngå å vri kameraet noe når man trykker ned utløseren (her snakker jeg brøkdels millimeter), men det er likevel ofte nok til at det kan vises på bildet.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så vil ofte objektivbasert bildestabilisering være mer effektivt ved lange brennvidder, mens stabilisering på brikken vil være bedre ved korte brennvidder

 

Er det noen spesiell grunn til dette, eller har forfatter bare lest Canon sin reklame?

 

7815798[/snapback]

Uten å gå inn i det teoretiske så synes jeg at dette er et interesant spørsmål. Men jeg ville kanskje heller ha formulert siste ledd i setningen slik; myte eller sannhet?

I håp om å finne et svar har jeg stilt spørsmålet i en Pentax brukergruppe. Jeg kommer tilbake til dette, om jeg blir noe klokere av dette.

 

Mvh Tim.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så vil ofte objektivbasert bildestabilisering være mer effektivt ved lange brennvidder, mens stabilisering på brikken vil være bedre ved korte brennvidder

 

Er det noen spesiell grunn til dette, eller har forfatter bare lest Canon sin reklame?

 

7815798[/snapback]

Uten å gå inn i det teoretiske så synes jeg at dette er et interesant spørsmål. Men jeg ville kanskje heller ha formulert siste ledd i setningen slik; myte eller sannhet?

I håp om å finne et svar har jeg stilt spørsmålet i en Pentax brukergruppe. Jeg kommer tilbake til dette, om jeg blir noe klokere av dette.

 

Mvh Tim.

7816083[/snapback]

 

Myter oppstår fort i denne bransjen når det er Canon som står bak. Husk at 50% av speilrefleksbrukere har Canon og disse svelger nok det meste fra Canon som god fisk. Og når 50% av brukerene tror at stabilisering i objektiver er en bedre teknisk løsning så blir dette fort en universell sannhet. Selv vil jeg ikke påstå verken det ene eller det andre, men venter på en test som er pålitelig og nøyaktig før jeg skal mener noe om det.

 

Det jeg derimot vet er at stabiliseringen i K10D fungerer utmerket og sammen med iso800 eller iso1600 og lyssterke objektiver med f/1,4 eller f/1,8 som største blender så gir det muligheter som verken Canon eller Nikon har med sin stabilisering.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...