Gå til innhold

Tjener grovt på ladere og håndfrier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det er vel sannheten selv som kommer inn her...

Mobilene blir nesten delt ut mot binding i ét år og da må man jo få inn noen kroner andre steder.

Det at tilbehør er rimeligere på nettet er ingen hemmelighet, men har sett på noen ladere og handsfree'er nå og prisen der jeg jobber og ellers i butikker jeg har sett har ingen ekstremt høye priser. Komplett tar 199 kr. for et lader vi også tar 199 kr. for blant annet... Netshop selger den til 179 kr.

Lenke til kommentar

frakt fra mytrendyphone er vel 22kr om jeg ikke tar feil og varene får jeg alltid etter 2-3 dager. prisene deres er av helt annen karakter enn de noen av både nettbutikkene og butikkene opererer med. betalte f.eks rundt 80kr for original nokia kabel, bulk, til nokia 6230i, deksel 140kr osv. til sammenlikning koster deksel rundt 300kr i billigste butikk (rett meg hvis jeg tar feil), samme gjelder kabel. se selv: https://prisguiden.no/product.php?productId=38612

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Ikke bare forskjell mellom nett og butikk men stor forskjell mellom butikkene. Kjøpte en kablet handsfree til en siemens fasttelefon (orginal). 399 på telehuset. Den gikk i stykker etter to dager, så jeg stakk på clas ohlson for å kjøpe et billig uorginalt. Men der hadde de samme orginale til 189... Total ripoff spør du meg.

Lenke til kommentar

det er sant at nettbutikker tjener mindre, men de har ikke et varehus på 2.000 kvadrat som de betaler 6 millioner i året for å leie, de har ikke 60 ansatte som skal ha lønn. Nettbutikker trenger heller ikke å åpne opp f.eks blåtann handsfreeer slik at kunder kan prøve dem (for deretter å ikke være fornøyd med den å kjøpe en annen) denne vare må da selges som b-vare.

 

Se også for deg at man skal få 60 ansatte på jobb for å ha opplæring på den nye PS3 som kommer. Man skal bruke 1,5 time på dette. Alle skal ha 125 kroner timer for dette.

125 * 1,5 = 187,5. = Kostnad pr ansatt

187,5 * 60 = 11.250 Totalt kostnad for opplæring på PS3

 

En nettbutikk bruker 5 min på å skrive en tekst om ps3 og legge til varen i nettbutikken. Kostnaden blir kanskje 10 kroner?

 

Skjønner folk forskjellen på å drive nettbutikk og varehus nå?

Man må ha ganske mye inntjent på varer for å gå rundt, mye mer enn nettbutikker. Og mobiler er såpass presset i pris at man må få inn litt andre steder.

Endret av glosi
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at butikkene skal behøve å unnskylde noe som helst.

Prisen på en vare vil alltid være det høyeste selger får solgt et tilfredsstillende antall av.

7801456[/snapback]

og siden de fleste av oss er prisbevisste, betyr det at det er mange som ikke kjenner til alternativene (dersom det er tilfellet at de "dyre" butikkene selger relativt mye av "overprisede" varer), så artikkelen er høyst relevant Endret av mandela
Lenke til kommentar

Som butikkarbeider i fotobutikk må jeg si at jeg syns det er helt greit at butikkene tar seg litt ekstra betalt der de kan. Når det er sagt syns jeg ikke at 399 er en fair pris for noe som koster litt over førti inn, men 199 og til og med 249 er helt i orden.

 

Jeg har flere kunder i løpet av uken som handler utstyr hos meg på tross av at de kjenner til nettprisene på grunn av at de får testet på forhånd og hvis det er noe galt kan de bare komme innom neste gang de er i området, så ordner vi opp. Ikkeno stress med retursendinger og så videre.

 

Når vi selger digital speilrefleks med minus i kassen sier det seg selv at vi må tjene penger ETT eller annet sted. (nei, det kan man ikke på bilder lenger, heller.)

 

Personlig syns jeg at folks holdning til butikker er helt på skeive for tiden. Det virker som at butikkene helst ikke skal tjene penger.

 

Advarsel: Vagt relevant utblåsning følger

Folk har mer penger enn noensinne å bruke på luksusvarer, og så presterer de å si at kameraer (siden det er der mine referanserammer er) KOSTER så mye nå for tiden! På midten av åttitallet betalte man fort 5000 for et skikkelig godt kompaktkamera. Nå kan du komme til å betale 3500 for det nyeste og beste innen digital kompakt (og enda mindre når de går ned i pris en måned senere). Sett ut fra dagens lønninger kontra 1985 har altså kameraer gått ned i omtrent fjerdedelen av det de kostet den gang. *freser litt*

Endret av Magnulus
Lenke til kommentar

Magnulus:

Jeg er helt enig med deg. Det er bare tull å si at kameraer er så dyre for tiden. Jeg vil våge å påstå at absolutt alt av hardware i dag er _mye_ billigere enn det var for ca 10 år siden. Om man f. eks. sammenligner hva slags kamera man får for en 1000 lapp i dag, med det man fikk for en 1000 lapp for bare 3 år siden så ser man klart en _stor_ forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er HELT harry, at det går ann å skrive en artikkel om dette.

 

Det sier seg selv at enhver bedrift må ha en nisje de tjener penger på? Hvis ikke hadde ikke ting gått rundt.

 

Går alt over til nettbaserte butikker, er det snart ikke arbeidsplasse igjen.

 

Og hva resulterer dette i? Jo, ARBEIDSLEDIGHET.

Da kan jeg jo igjen si, hva resulterer dette i? JO, høyere skatt - for å dekke opp arbeidsledighetstrygden.

 

Og har ingen penger? Så får de ikke kjøpt noe som helst.

 

Tenk heller på neste gang, du kjøpe en bukse, en malerpensel, en pakke parkett o.l - at butikken har 4 gangern i fortjenste - altså, buksen koster 100,- og selges med 4 ganger; 400,-

 

Men dette må vi godta, uten butikker - ingen arbeidsplasser.

 

Jeg jobber selv i IT-bransjen, med b2b salg mot bedrifter - helt utrolig, men sant - de skal spare penger for å oppnå bedre resultater - men skjønner at enhver forhandler må tjene penger de også.

Lenke til kommentar
Magnulus:

Om man f. eks. sammenligner hva slags kamera man får for en 1000 lapp i dag, med det man fikk for en 1000 lapp for bare 3 år siden så ser man klart en _stor_ forskjell.

7810530[/snapback]

Jeg husker kameraet vi hadde på salg til 999,- da vi åpnet denne butikken i mars i 2005. Fyttigrisen! Det var riktignok hakket bedre enn det selv dagens mobilkameraer får til, men det var ikke mye til kamera å ha. Sammenlignet med det vi i skrivende stund har til 999,- er det pokker ikke verdt en tohundre-lapp. Endret av Magnulus
Lenke til kommentar
Magnulus:

Om man f. eks. sammenligner hva slags kamera man får for en 1000 lapp i dag, med det man fikk for en 1000 lapp for bare 3 år siden så ser man klart en _stor_ forskjell.

7810530[/snapback]

Jeg husker kameraet vi hadde på salg til 999,- da vi åpnet denne butikken i mars i 2005. Fyttigrisen! Det var riktignok hakket bedre enn det selv dagens mobilkameraer får til, men det var ikke mye til kamera å ha. Sammenlignet med det vi i skrivende stund har til 999,- er det pokker ikke verdt en tohundre-lapp.

7810713[/snapback]

Jupp. Jeg kjøpte et digitalkamera til ca 3000 kr i 2001/2002 og det var så dårlig at jeg brukte det aldri. Det gamle aps kameraet mitt var så mye bedre. Tror ikke jeg tok 100 bilder engang før den havna på hylla. for 2-3 år siden kjøpte jeg et fujifilm kamera som var helt sinnsykt bra (og er det fortsatt etter min mening) til 3000 kr... (Jeg bruker fortsatt fujifilm kameraet til pek og klikk bilder) Og nå i 07 kjøpte jeg et brukt Canon EOS 10D til 3000 kr. Så at kameraer er så dyre i dag er en så latterlig påstand. Jeg er glad jeg ikke har jobben din. Tror jeg hadde ledd kundene rett opp i trynet også fått sparken ;-)

Lenke til kommentar

Billigere tilbehør vil kun gjøre at prisen på mobiltelefonene øker. Forhandlere vil fortsatt ønske å tjene penger. Amobil er mot forhandlere her skikkelige drittsekker, men klart at det er greit for forbrukerne å vite dette. Amobil er jo ikke en side til forhandlere, så ikke misforstå poenget mitt.

Lenke til kommentar

Synes det er rimelig at butikker som driver med utsalg fra fast utsalgssted, samt gir veiledning til kunder vedrørende salg etc, tar noe ekstra for de produktene man kjøper der. Synes det er glimmerende at kunder studerer prisene og er bevisste kunder ved å sammenligne de forskjellige butikker. Hvis du som kunde sier at det og det koster eks. 50 mindre på butikken ved siden av, er det ikke usannsynelig at jeg går ned i pris også.

 

Videre, man må respektere at enhver selger skal kunne ha en viss avanse på det man selger. Som tidligere nevnt, mobiler er det knallhard priskrig på, ekstrautstyr som sådan er veldig viktig for at vi som butikk da skal klare oss.

 

Angående PUK kode er dette noe kunden har selv. Hvis man så har klart å rote den bort, eller ikke vil vente på å få en ny en i posten fra operatør, så virker det for meg igjen rimelig at vi tar betalt for dette. Vedrørende SIM-endringer så ligger vel de på rundt 200 i pris. Ihvertfall hos oss. Det avgjørende for min del, er at hvis det er vår feil at kortet ikke virker, så vil jeg gi deg et nytt uten kostand. Selvfølgelig. Det samme kan hende hvis du kjøper annet i butikken samtidig. Dog, hovedregelen får vår del er at utsalgsprisen er 200 NOK.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...