Gå til innhold

18x optisk zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Olympus sprenger grenser i dag, og lanserer et ultrazoomkamera med 18x optisk zoom og vidvinkel.

Bare synd de ikke har manuell zoom-ring og fokus-ring... Det hadde gjort et slikt kamera mye mer anvendelig.

7795539[/snapback]

 

Har prøvd et sånn ultrazoomkompaktkamera og jeg må si at Zoomen var ganske treg. Savner også sånn manuell zoom/fokusering, men det finne kun på speilrefleks?

Lenke til kommentar
Har prøvd et sånn ultrazoomkompaktkamera og jeg må si at Zoomen var ganske treg. Savner også sånn manuell zoom/fokusering, men det finne kun på speilrefleks?

Nei, du har det på Panasonic FZ-30 og FZ50, samt Fujifilm S6500fd og S9600 også. Tror også et Sony-kamera og en Samsung har det, uten at jeg husker det sikkert i farten. Men det er ikke mange modeller, det blir heldigvis flere...
Lenke til kommentar

Jeg må si at spec'en til det kameraet så ganske imponerende ut... 28mm og 18x zoom er jo enestående (bokstavlig talt). Lysstyrken var jo også MEGET bra! Hvordan det funker i praksis er en annen sak. Gleder meg til å se en test på dette kameraet for å se om Olympus virkelig har greid det store....

 

Det forundrer meg ikke om optikken gjerne har litt mye kromatisk aberrasjon og ikke er helt skarpt i hjørnene da, men spørsmålet er liksom hvor mye?

 

Støynivået skal også bli spennende å se. Seriebildefunksjonen så jo også litt spennende ut.

Regner med at kameraet ikke er det raskeste på raw håndtering da, men det ser jo ut som et kamera som har potensiale.

 

Edit: Post nr 500!! :dribble::whistle::w00t:

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Dette ser veldig lovende ut ja :)

Endelig et skikkelig kamera med vidvinkel.

Spørs om ikke jeg må utvide kamera-samlinga nå.

Det ser ut til at jeg kan utsette dSLR-kjøpet enda en gang :)

 

Bare synd at de ikke holder seg til en standard for ekstra-linser, så jeg kan bruke samme vidvinkel-linse som på 5060 og 7070'en.

Også synd at de har droppet IR-fjernutløseren, selv om de har fått kabel-release i stedet.

Men IS og høyere ISO ser lovende ut.

Olympus har veldig godt rykte på optikken sin, så jeg tror ikke det er grunn til bekymring her heller..

Lenke til kommentar
Olympus sprenger grenser i dag, og lanserer et ultrazoomkamera med 18x optisk zoom og vidvinkel.

Bare synd de ikke har manuell zoom-ring og fokus-ring... Det hadde gjort et slikt kamera mye mer anvendelig.

7795539[/snapback]

 

Har prøvd et sånn ultrazoomkompaktkamera og jeg må si at Zoomen var ganske treg. Savner også sånn manuell zoom/fokusering, men det finne kun på speilrefleks?

7799073[/snapback]

 

Jeg har selv et C-750UZ, og på det er zoomen ganske nøyaktig (mange posisjoner), men den manuelle fokusen er et skikkelig knot å bruke, så å si ubrukelig... Hvis dette er løst på en bedre måte på dette kameraet vurderer jeg sterkt å handle. Men hva skal en gjøre med det gamle da, hehe, kan jo ikke sitte med alt for mange ultrazoom kameraer...hmmm

Lenke til kommentar
[Jeg har selv et C-750UZ, og på det er zoomen ganske nøyaktig (mange posisjoner), men den manuelle fokusen er et skikkelig knot å bruke, så å si ubrukelig... Hvis dette er løst på en bedre måte på dette kameraet vurderer jeg sterkt å handle. Men hva skal en gjøre med det gamle da, hehe, kan jo ikke sitte med alt for mange ultrazoom kameraer...hmmm

7823217[/snapback]

Har selv prøvd manuell fokus på Panasonic FZ-10 og KM Dimage Z3, og de er kun til bruk i "nødsfall". Å prøve å fokusere med en skjerm som søker er ikke lett...

Endret av Flex
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...