Gå til innhold

Ikke fem års reklamasjon likevel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det er urimelig å forvente at mobiler burde holde i 5 år ved normal bruk uten uhell. Det er mange som kun bruker basisfunksjonene til mobiler: ringe og SMS. Slike kan godt klare seg fint med funksjonene til en 5 år gammel mobil om de ønsker det. Noen ganger er til og med gamle mobiler bedre enn nye fordi nye stappes med så mye funksjonalitet at batteritiden blir elendig.

 

Men jeg skjønner at mobilprodusentene synes det er urimelig at de skal lage telefoner som holder lengre enn i dag slik at de får færre salg per år. Bruk og kast (raskest mulig) er deres filosofi. Kostnaden for å lakkere kretskortet (sikre det ganske bra mot fuktskader) er svært liten. Trolig omkring 0,5% av den totale produksjonskostnaden. Programvare som fungerer er selvfølgelig også en fordel. Jeg gidder ikke å kjøpe en mobil med uferdig programvare som må inn og oppdateres flere ganger før den fungerer skikkelig, selv om mobilen har det nyeste av teknologi. Da venter jeg heller litt til jeg får en som fungerer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det vel egentlig ikke som noen overaskelse at det ble en anke i denne saken?

For mobilprodusentene er jo dette bare en liten risiko man tar for å unngå større tap senere...

Hvorfor skal man egentlig ha akkurat 5 år, kunne man ikke møtt hverandre på ett sted mellom 3-4 år? Da blir det rett og slettbare ett mindre komprimiss fra begge sider...

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven har kun to reklamasjonsfrister, 2 og 5 år. Hvilken av de som gjelder avhenger av produktet. Saken som skal opp i høyesterett vil bare ta stilling til hvordan loven skal tolkes for mobiltelefoner, ikke lage noen ny lov som har en helt egen frist for mobiltelefoner. Høyesterett kan ikke endre loven, men de kan følge den. Det er stortinget som vedtar nye lover.

Lenke til kommentar

Hvis det blir 5 års reklamasjonsrett som blir dommen kommer det nok neppe noen "teknobomber" hit. Produsentene velger å lansere eldre modeller med mindre og gjennomtestet teknologi og prisen vil bli høyere pga. de ekstra kostnadene de får når telefonen er SLITT UT etter 4 år.

Jeg hadde nok fint greid og hatt en telefon lenger enn 5 år og den hadde fremdeles sett fin ut og uten noen feil, men pga. bruken de blir utsatt for så kan man jo ikke det. Ting som "tastematter" vil nok da bli slitedeler på telefonen.

Lenke til kommentar

Er det noen som tør å spå når vi vil kunne få en endelig avgjørelse i denne saken? Snakker vi om 1 måned eller 1 år, liksom? Regner med at den ikke kommer til å få tilbakevirkende kraft..

 

Og hvordan er det egentlig med digitalkamera? Har de 2 eller 5 år, eller er de også uavklarte?

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Produsentene velger å lansere eldre modeller med mindre og gjennomtestet teknologi ..

7775491[/snapback]

Det må vel være en fordel å få kjøpt en telefon som fungerer fra første dag enn en som programvaren kræsjer på til man blir grønn av irritasjon og kanskje må gå uten mobil i mange dager (om man kjøper på nettet) eller må dra til byen eller hvor man nå kjøpte den for å få bugfikser til programvaren. Hvis produsentene hadde tatt seg av betatestingen selv så ville nok telefonene blitt levert et par måneder senere, men til gjengjeld fungert fra første dag. Jeg kan ikke se at det skal være noen ulempe.

 

Ellers så er det jo trist for kundene om de bare skal tvinges til å godta at telefonen kneler etter 2 år og 1 dag til tross for at de har brukt den på normal måte og ikke hatt noen uhell med den. Saken er at produsentene lager telefonene svært sårbare med vilje slik at de skal få høy utskiftningstakt og høy omsetning.

 

Fjonisen: Jeg tipper det kan ta 6-12 måneder å få saken endelig avgjort.

 

Digitalkamera har definitivt 5 års reklamasjon. (Jeg har nettopp hatt en reklamasjon på et 3,5 år gammelt digitalkamera og butikken prøvde seg ikke i det hele tatt på 2 års reklamasjon) I forumet til akam.no er det også svært liten tvil om at det er 5 år som gjelder på digitalkameraer. Formuleringen i loven lyder omtrent slik: "Dersom et produkt er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år gjelder 5 års reklamasjon." Jeg tror det er liten tvil om at digitalkameraer er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

Lenke til kommentar
Ellers så er det jo trist for kundene om de bare skal tvinges til å godta at telefonen kneler etter 2 år og 1 dag til tross for at de har brukt den på normal måte og ikke hatt noen uhell med den. Saken er at produsentene lager telefonene svært sårbare med vilje slik at de skal få høy utskiftningstakt og høy omsetning.

 

Omsetningen vet du ikke så mye om. Mange mobilprodusenter har slitt med å få endene til å møtes. BenQ-Siemens gikk f.eks. konkurs. At mobilprodusentene lager telefonene sårbare ser jeg på som et ekstremt stort pluss(!). At de varer i ca. 2-3 år, som fører til at folk må bytte ofte, fører igjen til høyere volum hos produsentene og lavere priser for oss. At et lite mindretall ønsker dyre telefoner med gårsdagens teknologi synes jeg ikke bør ødelegge for lave priser på spissteknologien flertallet ønsker å kjøpe billig. Dempe utviklingen ville det også gjøre.

Lenke til kommentar

Zeph: Jeg tror mp3-spillere er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, ergo 5 års reklamasjon. Men jeg er litt usikker på om det gjelder alle mp3-spillere generellt eller om det sees an i forhold til pris og type. De minste ligner jo mye på minnepinner og jeg vet ikke om de kvalifiserer til 5 års reklamasjon.

 

Marasmus: At de går i minus betyr ikke at omsetningen er lav. Det betyr bare at utgiftene er høyere enn inntektene. F.eks at de stapper inn alt for dyr teknologi i telefoner som selges billig.

 

Jeg vil heller kalle det et utviklingsmessig steg frem at telefonene blir mer holdbare og kommer med mer solid programvare. :)

Lenke til kommentar
Mer solide telefoner er en ting, men programvare uten bugs får vi aldri selv om reklamasjonen utvides til 50 år. En av ulempene med knallhard konkurranse. Skal man bekjempe software-problemet må det lovfestes at produkter med feil kan byttes på dagen.

7776396[/snapback]

Er det mange her som krever å få byttet PC'n sin når windows krever oppdatering?

På samme måte som med PC så tror jeg ikke vi noen gang får se at software blir en reklamasjonsgrunn så lenge det gis tilbud om oppdateringer.

 

Å sammenligne mobiler med digitakameraer blir litt søkt. Hvor mange prosent av befolkningen flyr rundt med digitalkameraet sitt på alle tenkelige og utenkelige steder?

Lenke til kommentar

Marasmus: Bugfritt blir det nok nesten aldri. Men et akseptabelt lavt nivå av bugs blir det gjerne innen et par måneder etter lansering av telefoner nå til dags.

 

Å sammenligne med windows blir søkt. Hvis Windows hadde vært preinnstallert og umulig å reinnstallere eller bytte ut med alternativer på egen hånd så kunne det nærmet seg sammenlignbart.

 

Å sammenligne mobiler med digitakameraer blir litt søkt. Hvor mange prosent av befolkningen flyr rundt med digitalkameraet sitt på alle tenkelige og utenkelige steder?

7777167[/snapback]

Ja, normal bruk av et digitalkamera er nok ikke så veldig likt normal bruk av en mobil. Men forutsatt at begge brukes innenfor sin normale måte så er det sammenlignbart.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at mobilprodusenter vil fortsette å levere telefoner før softwaren er 100% uavhengig av reklamasjon, og at det derfor er meningsløst å trekke inn softwareproblematikken i denne sammenhengen. Eneste måten å få mobilprodusenter til å vente med lansering (i Norge) til softwaren er brukbar er å lovfeste bytterett.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...