Gå til innhold

Zalman CNPS 5700D-Cu


Anbefalte innlegg

Vår første test på vår P4 testmaskin er klar. Det dreier seg om Zalman CNPS 5700D-Cu, en meget spesielt utseende kjøler. I og med at dette er den første testen på systemet, har vi ikke referansekjøler. Men en annen test er rett rundt hjørnet, så sammenlikningsresultater kommer straks.

 

Testen av 5700D-Cu finner du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-29 01:56, skrev Varj:

burde dere ikke testa den på "midten" også, slik at den fortsatt går stille, men kjøler mye bedre...


 

For såvidt - men det vil da være spesielt for vårt system. Det som avgjør er luftgjennomstrømningen i kabinettet (altså hvor fort luften inni kabinettet skiftes ut), størrelsen på kabinettet, hvordan luften fraktes vekk fra kjøleren og ikke minst på konfigurasjonen på resten av systemet.

 

Slik jeg vurderte det, ville en slik måling ikke være hensiktsmessig for testen. En hver må finne sitt eget kompromiss mellom støy / kjøling. Min erfaring med Zalman-kjølere er at du garantert finner en innstilling du kan leve med. På min gode, gamle Duron 700 med 6000AlCu, putrer vifta avgårde med 2070 RPM. CPU koser seg med 35 grader idle og maks 40-41 under load. Og det er _stille_. :smile:

 

Zalman er ikke kjent for å være gode kjølere for overklokkere, men de leverer varene når du ønsker en maskin som er behagelig stille. CNPS står for Computer Noise Prevention System - og det stemmer etter vår erfaring.

Lenke til kommentar

dette skrev dere i tersten

 

Konklusjon

Vi har ingen problemer med å anbefale denne kjøleren. Skal du drive heavy overklokking, og setter krav til stillhet, er ikke dette produktet for deg - da bør du vurdere vannkjøling.

 

 

I min pc har jeg en 1,6 ghz nw overklokka til 2,35 ghz med standard kjøling uten noe goop. jeg har også skrudd ned vifte hastigheten til minst og den kan fortsatt kjørers på 2,35 ghz!! Så du trenger ikke vannavkjøling for å få en stille pc.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 14:47, skrev bjaa:

dette skrev dere i tersten


I min pc har jeg en 1,6 ghz nw overklokka til 2,35 ghz med standard kjøling uten noe goop. jeg har også skrudd ned vifte hastigheten til minst og den kan fortsatt kjørers på 2,35 ghz!! Så du trenger ikke vannavkjøling for å få en stille pc.


 

Nei, men du trenger goop! Er det en 5700D-Cu du har, og hvilke temperaturer har du?

 

Jeg tror PC'n din får et bedre liv hvis du investerer i en tube med AS3 eller Shin Etsu.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke helt hvordan dere kan anbefale denne vifta uten å noe referanse-grunnlag ie sammenlikning imot andre lignende kjølere????

 

og - denne kjøleren er jo nesten designet med det forbehold at man har en kabinett/psu som "dytter på", hvorfor ikke utnytte denne muligheten og teste den slik den er beregnet å brukes??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 16:24, skrev [sETE]:

Hei!


Er Asus PC Probe en troverdig temp-måler? Min er ihvertfall ikke det... Sjekker bestandig i BIOS jeg :smile:


btw, har sletta asus probe :wink:


 

Både ja og nei - det du bør se på er forskjellen mellom idle og load - det er det som forteller deg hvor effektiv kjøleren er. De temperaturene jeg har fått gjelder for det systemet jeg testet på, større kabinett vil antagelig gi andre temperaturer.

 

Jeg har målt temperaturen med eksternt termometer på en rekke kjølere på det hovedkortet (kjølere som det ennå ikke er lansert offentlig test på), og bank i bordet - på det kortet er temperaturene korrekt avlest! På det andre ASUS-kortet bruker jeg ikke ASUSprobe, for der er det en konstant forskjell på 5 grader.

 

Og ja - jeg hadde en vifte montert som sugde ut den varme lufta. En som fjernet mer luft enn det som kom ut av funnelen. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 16:25, skrev aurstad:

Jeg fatter ikke helt hvordan dere kan anbefale denne vifta uten å noe referanse-grunnlag ie sammenlikning imot andre lignende kjølere????


 

Det, min gode mann, er fordi jeg har testet 5 andre kjølere, og Zalman'en er en bra kjøler. Men jeg har ikke publisert noen av de andre testene. En test _må_ være den første - som jeg klart og tydelig skriver i artikkelen - og neste kjøler på det systemet kommer det en artikkel om om ca. en ukes tid.

 

Min anbefaling er altså basert på flere kjølere jeg har testet, selv om du ikke finner omtaler av disse kjølerne på http://www.overklokking.no. Jeg ber om at dere viser forståelse for dette, og at dere innser at en test må være den første på et nytt system. Dessverre ble ikke testmaskinen levert med retailkjøler, ellers ville jeg sammenliknet med den.

 

Når neste artikkel på det systemet kommer, vil jeg oppdatere denne og samtidig linke til denne testen i den nye testen.

 

Quote:


og - denne kjøleren er jo nesten designet med det forbehold at man har en kabinett/psu som "dytter på", hvorfor ikke utnytte denne muligheten og teste den slik den er beregnet å brukes??


 

"Dytter på"? Hvis jeg misforstår deg rett, mener du da at kjøleren skal få dyttet luft inn i funnelen? Vifta suger luft gjennom ribben - den blåser ikke.

 

Om jeg har misforstått her, ville det vært fint om du kunne forklare nærmere hva du mener.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 16:50, skrev yummy:

Quote:


Den 2002-11-29 16:25, skrev aurstad:

Jeg fatter ikke helt hvordan dere kan anbefale denne vifta uten å noe referanse-grunnlag ie sammenlikning imot andre lignende kjølere????


 

Quote:


Det, min gode mann, er fordi jeg har testet 5 andre kjølere, og Zalman'en er en bra kjøler. Men jeg har ikke publisert noen av de andre testene. En test _må_ være den første - som jeg klart og tydelig skriver i artikkelen - og neste kjøler på det systemet kommer det en artikkel om om ca. en ukes tid.


Min anbefaling er altså basert på flere kjølere jeg har testet, selv om du ikke finner omtaler av disse kjølerne på
. Jeg ber om at dere viser forståelse for dette, og at dere innser at en test må være den første på et nytt system. Dessverre ble ikke testmaskinen levert med retailkjøler, ellers ville jeg sammenliknet med den.


Når neste artikkel på det systemet kommer, vil jeg oppdatere denne og samtidig linke til denne testen i den nye testen.


 

Min kjære yummy - jeg prøver ikke å trekke i tvil dine erfaringer med cpu-vifter. Jeg kan godt forstå at viften ER bra.. Men jeg bare etterspurte et referansegrunnlag - med mere nøyaktig visning om HVOR effektiv vifta er i sammenlignet med andre..

 

Hvis dere ikke har noe sammenligningsgrunnlag ville jeg nesten foreslå at dere ventet med å publisere artikkelen til dere HAR det.

 

Quote:


og - denne kjøleren er jo nesten designet med det forbehold at man har en kabinett/psu som "dytter på", hvorfor ikke utnytte denne muligheten og teste den slik den er beregnet å brukes??


 

"Dytter på"? Hvis jeg misforstår deg rett, mener du da at kjøleren skal få dyttet luft inn i funnelen? Vifta suger luft gjennom ribben - den blåser ikke.

 

Om jeg har misforstått her, ville det vært fint om du kunne forklare nærmere hva du mener.

 

 

Jeg mente selvsagt "dytter ut", i artikkelen kan man klart se at det ikke er benyttet en kabinettvifte der det ville ha vært logisk å ha en. En interessang problemstilling i så hensenende er hvor mye dette har å si for effekten på cpu kjøler.

 

Edit: Beklager dårlig quoting..

 

_________________

banner2.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-11-29 17:36 ]

Lenke til kommentar

Aurstad: dette blir om å spørre: "Hvem kom først, høna eller egget?". Jeg gjentar til kjedsommelighet:

 

En eller annen test må være den første vi publiserer på et nytt system.

 

Altså må vi definere hvem som kommer først av høna eller egget.

 

Men når dette er sagt - neste fredag kommer det en ny test som kan gi et visst sammenlikningsgrunnlag. Og flere tester følger, så dere vil snart få et godt datagrunnlag å sammenlikne denne testen med.

 

Her er noen tall:

 

Zalman kjøler 33/41 på idle, 37/49 under load.

Jeg har testet 3 andre kjølere på samme system i forkant av Zalman, og disse kjøler slik:

 

35/42

34/43

33/42

 

Alle de tre kjølerne jeg sammenliknet Zalman med har ikke mulighet for justering av RPM. Støynivået på Zalman er omentrent det samme på den beste referansekjøleren når Zalman'en går for fullt. Alle temperaturer er avlest på samme måte, og alle tester er kjørt på samme system.

 

Referansekjølerne er testet, men vi har ikke bestemt når test kommer. Dette er fordi vi ikke vet når kjølerne kommer i salg.

 

Håper dette gir dere en bedre bakgrunn for å vurdere kjøleren. Selv mener jeg at den absolutt er et godt kjøp om du er ute etter en kjøler som er stille. Zalman CNPS-serien har til nå vært gode kjøp når stillhet har vært viktig - slik er det også med denne kjøleren.

 

At resultatene til referansekjølerne ikke ble tatt med i testen er av redaksjonelle årsaker. Det vil ordne seg så snart flere tester på systemet er publisert.

 

Vi har også en AMD-maskin vi ikke har lansert test på ennå. Så dette vil dere oppleve en gang til - at vi lanserer en test der vi ikke har artikler på referansekjølerne. Men vi vi ALDRI dømme en kjøler uten å sammenlikne den med andre kjølere - selv om test ikke er lansert på de kjølerne.

 

Vi beklager og ber om forståelse for dette.

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg mente selvsagt "dytter ut", i artikkelen kan man klart se at det ikke er benyttet en kabinettvifte der det ville ha vært logisk å ha en. En interessang problemstilling i så hensenende er hvor mye dette har å si for effekten på cpu kjøler.


 

Det er ikke med på bildene, men en vifte _ble_ brukt for å frakte luft ut fra kabinettet. Bare så den detaljen er klarlagt. :smile:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

jeg har den zalaman kjøleren + artic silver 3, har clocket min p4 2.4 til 3.185 ghz og kjører ca 45 grader og den stiger ihvertfall 10 grader med heavy load... noen synspunker på det ? er det varmt lr passe i forhold til clockingen ? :>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...