Gå til innhold

Test: I-mate SPL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testet i-mate SPL over lengre tid, i og med jeg er i-mate support ansvarlig i Norge. Noen av i-mate support sin erfaring med SPL kan leses mer om på:

 

http://www.imate.no/e107_plugins/forum/ forum_viewtopic.php?1474.0

 

La oss begynne med design. Helt enig i at SPL er lekker! Det er uvant å gå over i fra en vanlig mobil-telefon eller tidligere Smartphones basert på Microsoft Windows Mobile - som benytter andre tastatur-typer. Det som kan nevnes er at forgjengeren i-mate SP5 (eller Qtek 8310) og en del mobil-telefoner med joystick slites fort. Med en "PAD"-type til erstatning for joystick er denne svakheten fjernet. Ønsker man å raskt manøvrere i menyen under Start - der man har ikoner - kan man droppe joystick'en og trykke på 1..9 for de 9 ikonene som befinner seg på skjermen - evt. hoppe i meny-lister.

 

Tidligere Smartphones basert på Microsoft Windows Mobile har enten ikke hatt ferdig installert - eller har applikasjon for å vise Word/Excel/Powerpoint + PDF-filer medfølgende på CD. Jeg forstår at man stusser over at det ikke er innebygd, men en slik programvare kan lastes ned fra f.eks www.westtek.com - det er deres løsning som benyttes på disse telefonene som regel. Dette koster $24.95 - eller man kan teste det i 15 dager gratis. Det finnes også gratis-programvare for disse dokument-formatene.

 

Dette som nevnes om gjenkjennelsesfaktor ved meny-systemer forstår jeg ikke helt. I fra en kundes stå-sted velger mange sikkert "en telefon" - andre velger "en løsning". Alle Microsoft Windows Mobile 5 baserte Smartphones har tilnærmet lik løsning på menyer etc. Å si at man skal kjenne seg igjen på en Smartphone med MS WM5 pga man har brukt en PC med Microsoft Windows er feil. På en PDA derimot kan man trekke en slik sammenlikning. Menyene på i-mate SPL er helt naturlig for meg som har testet tidligere versjoner av andre modeller - og jeg kjenner meg absolutt igjen i menyene med en gang..

 

 

Alle merker har sine ROM-versjoner. Vanligvis påvirker dette svært lite selve operativsystemet og menyer. Det meste er standard. Men Microsoft slipper også såkalte AKUer (Adaption Kit Upgrades) som leverandør/produsent KAN velge å implementere. F.eks har SPL AKU 3.0. Microsoft har gjort endringer som f.eks forenkler konfigurasjon av mail, med mer. Så jeg mener man ikke kan direkte sammenligne en telefon basert på Microsoft operativsystem med en vanlig mobil-telefon - eller en Smartphone basert på Symbian. I såfall, bør man få med de forbedringer som gjøres på den modellen som er under testing i forhold til tidligere modeller fra samme produsent - eller svakheter

 

Mulighet for å lukke vinduet/applikasjoner på MS WM baserte telefoner eksisterer ikke i operativsystemet - dette fordi Microsoft har implementert en funksjonalitet som automatisk skal frigjøre ressurser som et program opptar - dersom man åpner et annet program - men mangler ressurser (minne). Dette skal altså skje automatisk.

 

Søking i kontakter - jeg legger til at hvis du står i kontakt-lista, holder nede ned-knappen en liten stund - så vil du få opp et felt på skjermen med store bokstaver i alfabetet som det blas igjennom. Du kan da stoppe på valgt bokstav og aktiv kontakt i lista blir satt til første person med den bokstaven i navnet.

 

Hvis en føler at SPL ikke henger med når man skriver f.eks SMS - så gå inn og juster ned forsinkelsen fra Start->Innstillinger->Mer->Tilgjengelighet->Tidsavbrudd tastrep. - man kan sette denne ned på 0.5 sekunder - men også endre dette enda lavere i Registry (og der falt av 70% av leserne?) - Registry er en intern database som inneholder de fleste innstillinger for operativsystem og applikasjoner. Man må ha spesiell programvare for å gjøre dette, og kanskje vite hva man gjør, selv om det er lett. Der kan man tweake og tune Microsoft baserte PDAer og Smartphones. En del funksjonalitet som f.eks ikke er åpnet av leverandør(produsent kan man selv åpne.

 

Når det gjelder minnet er informasjonen som gis i test-artikkelen feil. i-mate SPL har i utgangspunktet 128 Mb ROM (Flash-ROM) og 64 Mb RAM. Fra begge disse minne-typene spiser operativsystemet litt. RAM vil frigjøres når man f.eks skrur SPL av og på. I RAM lastes programmer man start opp i - så kjøres de der. Så det som er interessant for lagringskapasitet er ROM. Hvor mye ROM er igjen på en ny SPL ? Jo, cirka 69 Mb (uten software-pakken som inneholder spill, CA eTrust Antivirus, diverse verktøy fra i-mate). Ledig "program-minne" (RAM) er på cirka 35 Mb - oppgitt i testen er 23Mb - forsøk å skru telefon av og på så vil RAM-innhold slettes og skal ligge på cirka 35Mb

 

i-mate Configurator verktøyet nevnes ikke i testen. Dette er et program som automatisk konfigurerer telefon ved innsetting av SIM-kort (denne vil komme i en oppgradert versjon snart håper jeg). Heller ikke nevnes CA eTrust Antivirus som følger med.

 

Når det anbefales minnekort til PDAer og Smartphones bør man få med at en del PDA-eiere (jeg nevner det uansett) opplever at PDAen blir ustabil. Dette KAN være forårsaket av minnekort. Noen minnekort baserer seg på såkalt Multi Layer teknologi - mens andre baserer seg på Single Layer teknologi. Minnekort slot'ene for de fleste PDAer på markedet støtter ikke Multi layer baserte minnekort særlig godt, og resultatet kan være en PDA som oppfører seg "koko" - batteri tappes fort, PDA skrur seg av, osv. Jeg har ikke opplevd (som jeg kan huske) slik ustabilitet på Smartphones med minnekort. Men vær obs! Det er forresten ikke lett for kunde å vite hva man kjøper - det står som oftest ikke noe om dette på nettbutikkene, pakka til minnekortet, og forhandlerne er vel ikke klar over dette. Min erfaring er at en del kunder med SanDisk samt Kingston har hatt disse problemene. Minnekort slot'ene støtter ikke minnekort på over 2Gb i utg.pkt. Dette har med Hardware->ROM->Operativsystem->Filsystem->Drivere for minnekort/slot. Så - for å være trygg, kjøp et minnekort som dere vet fungerer på den modellen dere har og helst max. 2Gb på eksisterende modeller.

 

En liten kommentar til Jack/MiniUSB som headsett - jeg vil si at dette både bra og dumt. Bra - dvs. en forbedring i forhold til forgjengeren til SP5, der en bryter inne i jack-"hullet" var lett å få knekt. Denne bryteren gjorde så SP5 endret profil fra Normal (man snakker og hører samtale i telefonen) til Handsfree-profil (man benytter en handsfree løsning). Dersom denne bryteren knakk ville SP5 forbli i handsfree profil. Dette "problemet"/svakheten er fjernet vha en standard MiniUSB port. Ulempen er selvsagt å finne andre headsett med MiniUSB - ikke sååå lett å finne som en med Jack-plugg.

 

Hvis jeg ikke har nevnt det, og det kom vel ikke frem i testen - så er i-mate SPL en lett og snerten Smartphone som ikke retter seg mot den absolutte high-tech proff bruker. Det er for den som ønsker å ha en telefon med mulighet for å holde kontakt via e-post, msn og holde full oversikt over avtaler fra kalender. Innholdet i operativsystemet er som andre WM5 telefoner som kjører Smartphone Edition av operativsystemet. i-mate har varslet en agressiv tilnærming til markedet og vi vil se andre nyheter på 3GSM messa i Barcelona 12-15 Februar.

Lenke til kommentar

Knocksock sitt innlegg er jeg helt enig med! Amobil - lær av det han skriver, for hver gang dere tester en Windows Mobile telefon overser dere en del ting.

 

Men, jeg skulle ønske Amobil kunne komme med en test av Qtek 8500, selv om den et halvt år gammel nå, er den en super telefon, og ser i mine øyne ut enda mer lekker enn SPL :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...