Gå til innhold

Mobilen din er skitnere enn doen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hva så? Sammenlikningen er fullstendig meningsløs.

 

Huden er, og skal være, full av bakterier, er ikke rart om de havner på mobilen. Den typen bakterier som er i doen, derimot, vil jeg helst slippe å ha på mobilen.

 

Teit forsøk på å skremme!!

 

M.

7749495[/snapback]

Problemet var vell ofte det at det finnes verre bakterier på mobilen enn i dassen, tenk på en mobil du har i kanskje 2 år og aldri rengjør, mot en dass du kanskje rengjør 1-2 ganger i måneden. Husk at f.eks bakterier du får når du tar på dørhåndtak på offentlige steder, på håndtaket på handlekurven osv smitter over til mobilen, og tro meg, der finnes det mye dritt ;)

Lenke til kommentar

Dette gjelder jo bare for de som aldri rengjør mobilen sin da.

Skal ikke mer til en litt zalo og en forsiktig vætet klut før mobilen kjennes som ny.

 

Så slipper en både fettflekker, lommerusk osv. på mobilen sin.

 

(Unntaket kan jo være de mobilene som skal tåle fukt og støt. Disse vil jeg tro blir mindre rengjort av sine eiere)

Lenke til kommentar

Noen triviale opplysninger om bakterier:

  • Bakterier spiller en meget viktig rolle i den kjemiske omsetningen i naturen (nedbryting av døde planter og dyr), og mange er nyttige eller livsviktige symbionter for andre organismer
  • Det er ti ganger flere bakterieceller i menneskekroppen enn det er menneskeceller
  • Under optimale forhold kan bakterier fordoble seg så ofte som hvert 9,8 minutt
  • I en episode av Mythbuster fant de ut at hunder har _omtrent_ like mange bakterier som mennesker på tungen
  • I samme episode fant de også ut at toalettseter var det stedet i huset hvor det fantes færrest bakterier. Riktignok hadde de ikke prøvd så alt for mange overflater, men jeg husker de hadde bl.a. testet overflata på en kjøkkenbenk.
  • Lufta er full av bakterier
  • En bakterieart (blant Arkebakteriene) tåler temperaturer opp til 106 grader Celcius
  • Mikrobølger (i mikrobølgeovner) kan brukes til å drepe bakterier
    • men en mobiltelefon tåler ikke en tur i mikrobølgeovnen (second hand erfaring ;) )

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Og dette understreker vel bare hvor viktig det er med god håndhygiene. Jeg vasker hendene ofte i jobb, skulle gjerne spritet de, men det er dessverre ikke vanlig med håndsprit utenfor helseinstitusjoner. Etter å ha sett hvor mange som f.eks ikke vasker hendene på do, blir jeg helt urolig inni meg etter å ha tatt på noe andre har tatt på... Jevnlig håndvask mao :)

Lenke til kommentar
Nettopp, påstand mot påstand.

7752878[/snapback]

Gjelder dette noen av faktaopplysningene jeg kom med?

7752915[/snapback]

altså det innebærer alt omtrent da. Tok du den ikke?

 

Det er bakterier her ifølge en forskning, og ifølge en annen er det ikke. Vi lever av bakterier. Så jeg overlever ihvertfall

Lenke til kommentar

tenk på alt det andre som kan ha like my bakterier....

Tastatur og mus, dataskjermknappen, fjernkontrollen, telefoner generelt, kaffekoppen på jobb, vannflaska du har brukt i 1mnd uten å vaske den. Knoppen du trekker opp med på dass, håndtak på utsuden av inngangsdøra... ja det er mangt... jeg blir syk, men det er stort sjett av fordervet mat, våte føtter, dårlig kledd osv... så det er ikke min største trussel akuart... men folk som sliter med imunforsvaret bør være ekstra ops! Viss man har eldre telefoner kan man ta av knapper og deksel og koke de i vann :)

det skulle ta knærten på de fleste...

Bakterier har alltid vært her og vill aløtid være her... de blir ikke bare borte

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Og dette understreker vel bare hvor viktig det er med god håndhygiene. Jeg vasker hendene ofte i jobb, skulle gjerne spritet de, men det er dessverre ikke vanlig med håndsprit utenfor helseinstitusjoner. Etter å ha sett hvor mange som f.eks ikke vasker hendene på do, blir jeg helt urolig inni meg etter å ha tatt på noe andre har tatt på... Jevnlig håndvask mao :)

 

Derfor kan du stikke på apoteket å kjøpe hånd-desinfeksjons-greier. Og du bør ikke være for engstelig. Vi (meg og noen i klassen) var i Russland i fjor vår. Der var det ikke så farlig om vannet ikke funket, utesteder, restauranter etc. var åpent for det om. Husker spesielt en kveld da vi var ute. Vannet var vekke i hele den delen av Arkhangelsk, så det luktet ikke videre friskt på dassene ettersom det da ikke gikk an å trekke ned.

 

Vel, takket være hånd-rense-greie-ting som man får på apoteket klarte vi oss helt greit. Ingen ble matforgiftet eller noe videre åpenbart syk.

 

Og om du angster deg for bakterier så husk at det er, som en annen bruker skriver, uhorvelig mange bakterier rundtom i verden.

 

På huden har du f.eks. gule staffylokokker. Du har kanskje hørt om disse? Ikke akkurat populære på sykehus og slikt. Dette gjelder ikke enhver gul stafylokokk dog (i så fall hadde vi vært ille ute alle og enhver), men nå og da blir de opportunistiske, og da kan det bli mindre herlig. Det samme gjelder streptokokker. Disse finnes overalt, men det er et fåtall som gjør seg vanskelige.

 

Husker du Coli-skandalen? Våre venner ved Navn Eschericheae Coli som gav småbarn diverse problemer med organer og slikt? Det finnes 160 forskjellige sorter E.coli, og det er bare et fåtall av dem som er så farlige. Jeg mener at det var E.coli 157 som var den beryktede hamburgerbakterien.

 

Drøyt 50% av avføringen din er bakterier.

 

Ok, dette var kanskje ikke videre beroligende lesning, og flere av tallene er bare sånn ca tall, slik som jeg husker dem fra når jeg gikk i lære som laborant, på Institutt for Mikrobiologi.

 

Jaja.

 

Edit: Ellers kan det være interessant å vurdere hvor mye bakterier det må finnes på penger. Tenk på alt pengene har vært gjennom da.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...