Gå til innhold

Millioner av firekjerneprosessorer i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, for en vanlig PC-bruker og ikke minst gamere, er 4-kjernes prosessor fremdeles litt bortkastet, siden det knapt nok finnes spill som klarer utnytte 2-kjerner enda. Men selvfølgelig, håpet er jo at spillutviklerne tar hintet og begynner å lage spillmotorer som gjør AI og fysikkberegninger m.m. på separate kjerner. Da skal jeg ha meg Quad Core ja! Men sjansene er vel store for at det blir 2. generasjon innen den tid... :whistle:

Lenke til kommentar

Alan Wake er vel et spill som digger quad. Fra demonstrasjonen skrøt de i alle dall av at en kjerne tok seg av været, en av fysikken osv. De så unektelig bra ut.

At fokuset nå er på Quad er vel ikke så rart, produsentene vil selvfølgelig ha oss til å bytte snarest. De skal jo selge. Bytta til en AMD X2 i høst, uten at jeg kan si det var natt og dag fra enkeltkjerne. Opplever igrunn at harddisk er den store flaskehalsen, selv med en Raptor.

Lenke til kommentar
Storstilt masseproduksjon betyr forhåpentligvis at firekjerner kommer ned på et fornuftig prisnivå (les: under 4000 kr.)

7747563[/snapback]

Sammenlignet med enkel og dobbeltkjerner blir det neppe noen storstilt masseproduksjon i år. (Hverken for Intel eller AMD). 4 kjerner vil forbli et topp-produkt med priser deretter selv om prisen kanskje synker litt under 4000 kr for de lavest klokkede modellene.

 

Krapfoss: Jepp, den jevne PC-bruker og spesielt spillere har ikke behov for 4 kjerner. Dette er et produkt for de som har programvare som kan utnytte det. Foreløbig er det ikke så mye, men rendering av 3D-bilder, og en rekke bedriftsrettet programvare kan utnytte alle kjernene rimelig effektivt. Andre vanlige folk bør holde seg til enkel og dobbeltkjerner i 2007.

Lenke til kommentar
Storstilt masseproduksjon betyr forhåpentligvis at firekjerner kommer ned på et fornuftig prisnivå (les: under 4000 kr.)

7747563[/snapback]

Sammenlignet med enkel og dobbeltkjerner blir det neppe noen storstilt masseproduksjon i år. (Hverken for Intel eller AMD). 4 kjerner vil forbli et topp-produkt med priser deretter selv om prisen kanskje synker litt under 4000 kr for de lavest klokkede modellene.

 

Krapfoss: Jepp, den jevne PC-bruker og spesielt spillere har ikke behov for 4 kjerner. Dette er et produkt for de som har programvare som kan utnytte det. Foreløbig er det ikke så mye, men rendering av 3D-bilder, og en rekke bedriftsrettet programvare kan utnytte alle kjernene rimelig effektivt. Andre vanlige folk bør holde seg til enkel og dobbeltkjerner i 2007.

7747710[/snapback]

 

Er noe uenig med deg der simen, saken er at jo flere som har flerkjerne jo mer sannsynlig er det at programvareutviklere og da spesielt spillutviklere konsentrerer seg mer om å lage flertrådet kode som fungerer på multi-cpu maskiner. Jo langt flere som har flerkjerne jo mer sannsynlig er det at det blir utviklet kode til det.

 

Så, rådet mitt går på tvers av ditt, invester gjerne i flerkjerne men pass på at det passer i forhold til lommeboka di.

Lenke til kommentar
Vel, du scorer like bra i SuperPI med 1,2 og 4-kjerners prosessor så lenge kjernen(e) er likt klokket og av samme type smile.gif

 

Nå er det jo ikke alle som er like opptatt av SuperPI da...

7747777[/snapback]

Er flere av disse "entusiastene" som leger og ånder for SuperPI (og andre benchmarks). Mange av disse klarer ikke utnytte mer enn 1 kjerne.

Lenke til kommentar
Er noe uenig med deg der simen, saken er at jo flere som har flerkjerne jo mer sannsynlig er det at programvareutviklere og da spesielt spillutviklere konsentrerer seg mer om å lage flertrådet kode som fungerer på multi-cpu maskiner. Jo langt flere som har flerkjerne jo mer sannsynlig er det at det blir utviklet kode til det.

 

Så, rådet mitt går på tvers av ditt, invester gjerne i flerkjerne men pass på at det passer i forhold til lommeboka di.

7747775[/snapback]

Det er litt høna-og-egget-problematikk. For kundene er det ikke så mye vits å bruke mer penger på 4 kjerner før både de 4 kjernene og programvaren som kan utnytte de effektivt er på plass. Samtidig gidder ikke programvareprodusentene å bruke mer tid og krefter på noe som er vanskeligere å programmere hvis ikke kundene krever det eller er villige til å betale ekstra for det. På samme måte sitter CPU-produsentene på gjæret og venter til kundene gidder å betale ekstra fordi det er ekstra dyrt å lage 4 kjerner. Hmm.. kanskje ikke som høna og egget, men som et 3-armet kryss med 3 biler som kommer likt og alle har vikeplikt for den som kommer fra høyre. Ingen gidder å kjøre noe særlig lengre frem enn de andre så da blir alle stående og vente på hverandre.

 

Jeg synes heller at de som faktisk trenger det i dagens programmer og har penger til det (og dumme folk med alt for mye penger som ikke trenger det) kan kjøpe 4 kjerner så kan vi andre vente på framgang både på pris (CPU) og bedre utnyttelsesgrad (programvare).

Lenke til kommentar
Er flere av disse "entusiastene" som leger og ånder for SuperPI (og andre benchmarks). Mange av disse klarer ikke utnytte mer enn 1 kjerne.

7747806[/snapback]

Super-Pi ble laget for 486 og utnytter ikke noen som helst moderne instruksjoner (MMX, SSEx, 3DNow, x86-64 osv). De aller fleste moderne programmer bruker overveiende slike instruksjoner. Dermed er det svært liten korelasjon mellom hvordan SuperPi yter og hvordan nytteprogrammer yter. (Jeg anser ikke SuperPi som nytteprogram fordi Pi for lengst er regnet ut mer enn nøyaktig nok og det tar mye kortere tid å slå opp tallet når man trenger det enn å regne det ut). Angående instruksjoner så er det andre, like unyttige Pi-programmer som tar i bruk moderne instruksjoner og regner ut Pi minst 2-3 ganger så kjapt. Det sier litt om hvor utdatert den koden er. Jepp, "entusiastene" får bare leve og ånde for det, men det har ikke noe særlig nytteverdi for oss som er opptatt av (nytte-) ytelse. Om PCen min regner ut pi 1M på 1 sekund eller 1 år bryr meg midt bak, så lenge den yter bra til ting jeg bruker den til. (Merk at SuperPi og nyttig ytelse fortsatt ikke har en sammenheng)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...