Gå til innhold

Oppgradert mini-PC blir dyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnet SSD-enheten skal oppstartstiden bli 25 til 50 prosent raskere enn ved bruk av tradisjonelle 1,8-tommers harddisker. Oppgitte data for enheten er på 53 MB/s lese- og 28 MB/s skrivehastighet.

Det kunne sikkert vært nevnt at SSD har rundt hundre ganger så kjapp aksesstid. Noe som betyr inntil ca 8000 aksesser per sekund i stedet for inntil ca 80 aksesser per sekund som i vanlige harddisker. (For 1,8" er dette tallet nede på ca 50 aksesser per sekund)

 

Ytelsefordelen er nok hovedsaklig et resultat av den ekstremt mye raskere aksessen.

Lenke til kommentar

Ja, SSD versjonen er overlegen i bruk i sammenligning og egner seg svært godt til et slikt produkt. Jeg har den standard Samsung Q1P med 60 GB harddisk og den er ikke akkurat noe sinke den heller - men drømmer om en 64 GB SSD disk i stedet. :) - Kan også nevne at denne SSD disken finnes også i en Koreansk utgave av den vanlige Q1 som flere butikker deriblant icube.us (hvor jeg kjøpte min Q1P) importerer også. Faktisk har den vært på markedet i 6 måneder nå.

 

Forøvrig har dere skrevet feil i artikkeklen, det er en 1.0 GHz ULW prosessor i den, ikke 1.9 som dere har skrevet.

 

Det bør også nevnes at SSD versjonen bruker mindre strøm og man får gjerne opp til 30 minutter lengre tid på standard 3-cell batteriet og 1 time lengre på extended 6-cell batteriet. Mao kan den kjøre i opp til 6 timer på extended battery, noe som absolutt bør taes med i betraktning. Og som Simen nevner så er aksesstiden en fryd, bare les litt tester av Samsung SSD (enten i en Q1 eller som standalone).

 

Q1P koster $1250 ny i USA nå så hvis SSD versjonen koster $2000 så betaler man ca $900 for disken (hvis man trekker fra prisen av 60 GB 1.8" disken). Mao ca 6000 kr for en 32 GB SSD disk som er noenlunde markedsprisen for disse i dag.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

De største brikkene i dag er på 16 Gigabit, dvs 2 GB per brikke, så ja en smart controller i en disk kan stripe dataene over flere brikker for å få opp ytelsen betraktelig. Siden man kan i realiteten lese/skrive til veldig mange brikker samtidig har man muligheten til å øke hastigheten betraktelig enn hva som er mulig med en harddisk. Og siden aksesstiden er nede i under 1 ms så vil overhead/sync problemer mellom de være umerkbare.

Lenke til kommentar

En 32 GB 1.8" SSD bruker omtrent halvparten av strømmen til en 1.8" harddisk, men dette er avhengig av antall brikker - så dess større SSD disk, dess høyere strømforbruk, selv om hovedforbruket skjer ved lesing og skriving i motsetning til en harddisk som forbruker mesteparten av strømmen bare for å spinne platen rundt.

 

Men disse UMPCene består jo av mye mer enn harddisk så både CPU, og ikke minst skjerm tar sin bit av kaken. På Samsung sin Q1b som benytter seg av en Via prosessor/chipset samt en LED bakbelyst skjerm så er strøminsparingene store i forhold til de Intel baserte UMPCene. Men Via prosessorene yter jo dessverre ikke fullt så bra heller - men mer enn bra nok til typisk video, musikk, websurfing, gps, mail, tekstbehandling og enkle spill.

 

Ta en titt på jkOnTheRun sin blogg for mer info om UMPCer - de har også testet Samsung Q1 SSD der for en stund tilbake og ble veldig glad i den (selv om de solgte den da Fujitsu P1610 kom ut).

Lenke til kommentar

Uten tvil. Personlig syntes jeg mange testere har helt bommet på deres reviews av disse UMPC'ene, eller Origami PCene som Microsoft kaller dem. Kritikken går stort sett på tre ting: Skjermen er for liten sammelignet med en laptop, skjermen er for stor for å være en pda erstatter (noe den ikke er ment til å være) og den mangler tastatur!

 

Vel, jeg klarer meg flott uten tastatur og skjermen er ypperlig for mye forskjellige formål. Man aner ikke bruksområdene før man får brukt den litt og ser alle steder den passer. Personlig fordrar jeg ikke å ha en laptop i lap'en min som svir av nøttene mine og er stort sett tom for batteri etter 2 timer maks. Vel en UMPC er mye letter å ha med å gjøre i så måte, og hva trenger man tastatur til for å surfe på nettet egentlig? Ok hvis du har behov for å gjøre noe seriøs skriving så kopler du til et tastatur, men jeg kan love deg at i 50% av tilfellene så er det like greit å "klikke" med fingeren på skjermen og bruke noen shorcut knapper på enheten ellers.

 

Og ja de er kanskje priset omtrent som en dårlig laptop, så rent ytelsesmessig så er en laptop bedre. Men så er en laptop større å drasse med seg, lavere batterikapasitet, blir ofte veldig varm, du kan ikke velge å ta med tastaturet selv når du ikke trenger det, f.eks. som en GPS montert på dashbordet i bilen din. Eller som en DVD avspiller til barna på ferien - her skinner UMPC formatet flott. 7" skjerm er ypperlig til dette og touch skjerm er mer enn bra nok for de brukergrensesnitt man er innom da (så lenge man installerer noe god programvare med store knapper).

 

Touch skjerm er en fryd å bruke. Har du penger å svi av og vil ha både touch skjerm og tastatur så kan du se på Fujitsu P1610 som vel å merke har litt større skjerm. Dette er jo da en tablet pc og som mage av disse kan du velge å gjemme tastaturet når du ikke vil ha det. Denne har fordelen at den er en ekte touch skjerm og har ikke active digitzer som mange ander tablets har (som man da må bruke penn på). Men Samsung Q1 UMPC er en flott liten PC og jeg er meget fornøyd med kjøpet av den.

Lenke til kommentar

Så med andre ord kan UMPC erstatte følgende:

 

- GPS i bil

- Bærbar DVD spiller

- Bærbar mediaspiller

- MP3 spiller

- Kontor laptop

- PDA

- Mange funksjoner i Smartphones og dyre mobiltelefoner.

 

?

 

Hva er de store forskjellene mellom UMPC og Tablet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En UMPC er bare en nedskalert Tablet PC i "slate" utførelse, dvs uten tastatur. En UMPC kan lett bli en liten laptop hvis man f.eks. kjøper Samsung Organize og tastatur - da hekter man bare Q1'en sin i den og man har en full laptop men med en liten skjerm da.

 

Jeg vil ikke si at den erstatter noe i PDA og mobiltelefon-området fordi man vil uansett være i situasjoner man ikke drasser med seg en UMPC. Den passer ikke akkurat særlig i lommen med 7" (noe den må ha for å tilfredstille mange av de andre kravene). Så jeg syntes det er greit å heller kjøpe seg en avansert mobil som også er pda - dvs f.eks en windows mobile sak. Da har man også en portal for å nå internett hvor som helst via 3G nettet noe som funker greit via Bluetooth fra UMPCen (alle har BT teknologi og WLAN).

 

Men til alt det andre funker den helt topp. Og ikke minst den er også et par ting til:

 

- Sofa surfing

- Sequencer til synth'en (plasser i noteholderen på pianoet ditt)

- Fotobackup enhet på ferie eller ute i felt (hvis man er fotograf)

- Stor fjernkontroll til HTPC og husstyring-system (veldig kult)

 

Så de som blir blind av at det ikke er tastatur på den går glipp av masse områder en UMPC passer ypperlig. Det eneste negative jeg kan se er at du vil kanskje sitte å knotte på den mye hvor du tidligere ikke giddet å ha med laptop'en din og dermed fikk også din bedre halvdel (kone, kjæreste, etc) mer oppmerksomhet! :)

Lenke til kommentar

Stilig at MS har endelig begynt å realisere potensialet med UMPCene med en oppdatert SW pakke. Det jeg lurer på er om den kun kjører på Vista eller om XP tablet edition vil også kjøre den. Samsung leverer ikke Q1 med Vista enda så vidt jeg er bekjent - og ser heller ikke ut til å ha noe oppgraderings-avtale slik mange andre laptop leverandører har.

Lenke til kommentar
Så med andre ord kan UMPC erstatte følgende:

 

- GPS i bil

- Bærbar DVD spiller

- Bærbar mediaspiller

- MP3 spiller

- Kontor laptop

- PDA

- Mange funksjoner i Smartphones og dyre mobiltelefoner.

 

?

 

Hva er de store forskjellene mellom UMPC og Tablet?

7676665[/snapback]

 

Tror jeg heller ville ha kjøpt en tablet eller en bærbar som er like tynn som en tablet og med mulighet med og snu skjermen og legge den på tastaturet...

Seff skal den vanlige laptopen (bærbaren) ha trykkfølsom skjerm (som seff alle LCD skjermer har, de tåler ikke trykk :D :!: :D Neida.. Måtte bare si det...)

 

Kommer det mange farger på en trykkfølsom skjerm når man "trykker" på skjermen som viss man trykker fingeren inn i en vanlig LCD skjerm?

 

Søss har en DS (Nintendo) og jeg trykker Selfølgelig forsiktig. Aldri hardt slik som muttern på 40 år...

Lenke til kommentar
Bare prisene kommer litt ned så vil jeg kjøpe min første private "bærbare" PC, altså UMPC.

7679144[/snapback]

 

OOOH :wow:

SÅ du er en riking? Du sa jo at prisen trengte og gå bare "litt" ned.. HAHA :!:

7680872[/snapback]

Tja ned til 5000,- ellerno så er de vel innen akseptabel rekkevidde? En dyr mobiltelefon ligger i det prissjiktet.

 

Men neida ikke riking, sålangt derifra hehe, noen bruker penger på festing eller andre ting. Ellers er jeg nærmere 40 år med unger, bil og hus som sluker penger så det er først nå jeg har noe som kan kalles litt sparepenger hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...