Gå til innhold

Formatkrigen snart over?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at det endelig kommer en leser som kan lese begge formatene. Dette er jo egentlig det beste for forbrukerne, da man kan kjøpe filmer i akkurat det formatet de finnes i. For eksempel kan det hende at en film kun er tilgjengelig i HD-DVD, eller Blu-Ray. Da er det jo veldig bra at man kan kjøpe den, uansett hvilket format det er. :)

Lenke til kommentar
Blir det sånn at vi må kaste alle dvder, noe allà VHS i sin tid da DVD kom. Eller vil vanlig dvd være mulig å bli spilt av i HD-dvd/blue-ray spiller?

7647970[/snapback]

 

både HD-DVD og blueray er jo laget for å være bakoverkompatibelt med DVD, så avspilling av DVD-plater vil nok gå fint

Endret av Corwin
Lenke til kommentar
æsj! dette blir jo bare værre. da blir det jo kun 25GB til BD og 15GB til HD-DVD. Nei jeg vil mye heller ha dobbeltlag BD....

7648279[/snapback]

Hva skal du med all lagringsplassen dersom filmene likevel ikke tar mer plass enn 15 eller 25GB? Dette er jo noe som på ingen måte egner seg for backup eller lagringsmedie for PC pga priser og fordi harddisker er så mye enklere å bruke.

 

Støtter bare BR jeg. Håper at den faller snart i pris slik at jeg kan ha 11 dvd filmer på en plate :p

7648498[/snapback]

Jeg tror neppe du får kjøpt 11 DVD-filmer på samme plate i overskuelig fremtid. Hvis du tenker på å brenne det ut selv så er det verd å merke seg at det kan bli vanskelig/umulig å få spillt av materiale uten DRM på stasjonære spillere. Som backup for filmer på PCen så lønner det seg nok mye mer å bruke harddisk som lagringsmedie.

 

Ser ut til at BR har de største gutta med på laget ja. Men det skal nok mer til for å slå ut HD-DVD uansett. Så vi ender nok opp med begge formater denne gangen også.

7648578[/snapback]

Det som teller er ikke hvor mange produsenter som støtter hva, men hvor mange kunder som støtter hva. I følge omfattende undersøkelser av svært mange forum viser det seg at HD-DVD har fått en mye mer positiv mottagelse av folk enn blueray har. Det var snakk om rundt 3 ganger flere som var positiv til HD-DVD enn til blueray. Det var ca like mange nøytrale, men langt flere som var negative til blueray enn til HD-DVD.

 

Hvis jeg skal legge min egen tolkning i resultatene så tror jeg det har å gjøre med at blueray har strengere DRM og "beskyttelse" enn HD-DVD og derfor får en kjølig mottagelse. Forumbrukere flest har vel DRM langt opp i halsen fra før.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg denne 'formatkrigen' bare er vås. Jeg synes det er lite produktivt av oss brukere å velge det ene eller det andre formatet. Det ble ganske tidlig klart at det ville komme kombispillere. Dette dreier seg mer om produsentenes vanvittige trang til å kontrollere markedet. Dersom vi forbrukere går i fella og velger et format forsvinner konkurransen og med den produsentenes trang til å behage oss. De er nemlig ikke interessert i å gi oss det beste formatet. De ønsker å tjene mest mulig penger. Det er for så vidt greit, men vi trenger ikke flere mastodonter enn MS. Allsidighet og mangfold er faktisk en positiv ting.

 

Forøvrig vil jeg selv heller satse på en kombispiller enn plater med ørten lag. Det vil sansynligvis fordyre og det spørs om filmprodusentene/distributørene ønsker å bruke begge formatene.

Lenke til kommentar
æsj! dette blir jo bare værre. da blir det jo kun 25GB til BD og 15GB til HD-DVD. Nei jeg vil mye heller ha dobbeltlag BD....

7648279[/snapback]

Hva skal du med all lagringsplassen dersom filmene likevel ikke tar mer plass enn 15 eller 25GB? Dette er jo noe som på ingen måte egner seg for backup eller lagringsmedie for PC pga priser og fordi harddisker er så mye enklere å bruke.

 

filmene tar jo ikke mere enn 15\25GB fordi det ikke er mere plass enn det. Men enn film kan fint ta 50GB hvis den får den plassen å boltre seg på. Mindre komprimering vil si bedre bilde!

 

når det gjelder hd-dvd\BD og data så kunne jeg ikke brydd meg mindre, kun film som står i mitt hodet. Bruker ikke dvder så veldig ofte engang....(men måtte ha en dl-brenner bare sånn i tilfelle selv om jeg aldri har brent en dl-dvd...)

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Man kan fortsatt ha sikkerhetskopier av dvd'er på BD/ HD DVD. Men det er riktig som det sies at det er vanskelig å gjøre dette av BD/ HD DVD.

 

Som alltid, ny teknologi er dyr i starten og blir billigere etter hvert. Om noen år så koster tomme media det samme som DVD koster i dag.

 

Det som er interessant i denne saken er jo at det blir vanskelig å ha filmene dine på HDD hvis du ønsker det. La oss si at et filmselskap ønsker å maksimere kvaliteten og kjører 40GB til filmen (BD50). Da har du plass til 10 filmer på en 400GB HDD... La oss anta at du har 1TB HDD kapasitet, da kan du ha 25 filmer før du når taket.

 

BD50 filmer kommer ut nå selv om de er i begrenset utvalg i starten så vil det komme mer etterhvert...

 

Mvh

Lenke til kommentar
Det som er interessant i denne saken er jo at det blir vanskelig å ha filmene dine på HDD hvis du ønsker det. La oss si at et filmselskap ønsker å maksimere kvaliteten og kjører 40GB til filmen (BD50). Da har du plass til 10 filmer på en 400GB HDD... La oss anta at du har 1TB HDD kapasitet, da kan du ha 25 filmer før du når taket.

7659161[/snapback]

Per i dag vinner nok harddisk klart med tanke på pris for lagringsplassen. For å ta tak i eksemplet ditt med 25 filmer a 40GB.

 

Harddisk: 3500 kr (1 harddisk) alternativt 2400 kr (2 harddisker) + prisen for lovlig nedlasting av filmene i HD-format.

Blyeray/HD-DVD: Spiller: ca 7000 kr, plater: ca 5000 kr totalt ca 12.000kr

 

Om 2 år har sikkert prisene endret seg. F.eks til:

Harddisk: 1000 kr (1 harddisk) + prisen for lovlig nedlasting av filmene i HD-format.

Blyeray/HD-DVD: Spiller: ca 1000 kr, plater: ca 2500 kr totalt ca 3.500kr

 

Nå har riktignok begge metoder sine fordeler og ulemper. Som f.eks at en harddisk er mye mindre plasskrevende enn 25 plater med cover, at harddisk er tilgjengelig med et tastetrykk fra fjernkontrollen, noe ikke blueray/HD-DVD-plater er, og at harddisk ikke er så enkelt å låne bort og at man ikke kan "pynte" stua med cover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...