Gå til innhold

Microsoft søker RSS-patenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, Bill er gutten det!!
Bill har forsvinnende lite med dette å gjøre. Hans rolle nå er basically å være maskot og å gi penger til veldedighet.

7556672[/snapback]

Ja, Bill er gutten det!!

Eksisterende RSS er bare noe grå lort.

7556525[/snapback]

Poenget er at MS til stadighet kommer til dekket bord, forsyner seg gratis, tjener fett, men er ikke fornøyd med det, så derfor legger de til noen utvidelser/modifikasjoner som de gjør proprietære for å presse alle over på sine løsninger :realmad:

7556608[/snapback]

Ja. gutter skal dere bli enige??

Lenke til kommentar
Embrace, extend and extinguish http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

 

Nok en teknologi som MS ønsker å kuppe. De starter med noe som er åpent og legger til ting som de hindrer andre i å bruke. For dermed å fremtvinge at kun deres måte kan brukes i fremtiden.

7556456[/snapback]

Det var akkurat det jeg tenkte. Déjà Vu Java og HTML.

 

Ja. gutter skal dere bli enige??

7556709[/snapback]

Som maskot for microsoft så kan kan man vel i dagligtale mene Microsoft når man skriver Bill. I så fall er guttene allerede enige. :)

Lenke til kommentar
Det var akkurat det jeg tenkte. Déjà Vu Java og HTML.

 

Ja. gutter skal dere bli enige??

7556709[/snapback]

Som maskot for microsoft så kan kan man vel i dagligtale mene Microsoft når man skriver Bill. I så fall er guttene allerede enige. :)

7556784[/snapback]

Hehe.. men det blir vanskligere og vanskligere for den fløyen å skrive M$ :D

Lenke til kommentar

Det verste er at dette er patenter som MS søkte om for 18 mnd siden, men er nå offentlige (er en regel om at patentsøknader i USA er hemmelige i 18 mnd). Jeg siterer fra CNet!

 

If granted, one proposed patent would cover "finding and consuming Web subscriptions in a Web browser." The invention, for example, could allow a user to "subscribe to a particular Web feed, be provided with a user interface that contains distinct indicia to identify new feeds, and...efficiently consume or read RSS feeds using both an RSS reader and a Web browser."

 

A related application, titled "content syndication platform," appears to describe a system that can break down feeds into a format that can be accessed and managed by many different types of applications and users.

 

This is not the first time a company has attempted to patent a means of Web syndication. Last year, an application surfaced for a patent sought by Google that would cover delivery of advertisements via syndicated news feeds.

 

For de av oss som bruker Firefox og Opera, er ikke dette relativt kjent funksjonalitet da. Så her er det ikke engang "Embrace, extend and extinguish", men mere "steal and take them to court". PS! De ønsker sikker mere funksjonalitet etterhvert, og å lukke den inn.

 

Flere kommentarer er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
For de av oss som bruker Firefox og Opera

Dette er lavmål.

Skjønner ikke hvordan man kan klare seg med fx. Firefox som ikke viser noe så enkelt som NRK-nettradio riktig....

Og liknende greier er det med eksisterende RSS. På tide noen tar ansvar og vil sette standerer.

7557441[/snapback]

Det er også viktig med "standerer" i norsk rettskriving.

 

Hvis det hadde vært slik at Firefox ikke viste nettradio riktig i Nrk, noe som ikke stemmer... Kunne det falt deg inn at det hadde noe med Nrk, samt IEs manglende evne til å følge standarder å gjøre? Neppe.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

IE6 SP1:

 

Firefox 3.0a2 Nightly:

 

 

"Who da dumbass now?"

7557553[/snapback]

Du må gjerne vri, vende, og slenge dritt, men det som du viser frem er da voldsomt strømlinjeformet... Fra forge århundre? :tease:

Med Firefox mener man vel "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; nb-NO; rv:1.8.1.1) Gecko/20061204 Firefox/2.0.0.1" , som er omtalt ved åskifte versjon i desse dager.

 

Lavmålet er at man ikke kan diskutere med deg uten at du går OT. og vil fremheve noe utenforstående. Opera har vel ikke noe med "Svarer til Microsoft søker RSS-patenter" å gjøre??

Svar på utfordringen!

Lenke til kommentar
For de av oss som bruker Firefox og Opera

Dette er lavmål.

Skjønner ikke hvordan man kan klare seg med fx. Firefox som ikke viser noe så enkelt som NRK-nettradio riktig....

Og liknende greier er det med eksisterende RSS. På tide noen tar ansvar og vil sette standerer.

7557441[/snapback]

Det er også viktig med "standerer" i norsk rettskriving.

 

Hvis det hadde vært slik at Firefox ikke viste nettradio riktig i Nrk, noe som ikke stemmer... Kunne det falt deg inn at det hadde noe med Nrk, samt IEs manglende evne til å følge standarder å gjøre? Neppe.

7557625[/snapback]

Har du gjort deg så mye bry at du har prøvd?? Eller skal inlegget ditt oppfattes som hets og spam?

Lenke til kommentar
men det som du viser frem er da voldsomt strømlinjeformet... Fra forge århundre?
Brukte bare linken din jeg, så det får være ditt problem.
Lavmålet er at man ikke kan diskutere med deg uten at du går OT.
Jeg bare viste at det du sier ikke stemmer
Opera har vel ikke noe med "Svarer til Microsoft søker RSS-patenter" å gjøre??
Når nevnte jeg Opera?
Svar på utfordringen!
Ok, nå tror jeg jeg nettopp pungterte hjernebarken her. Hvilken utfordring?
Lenke til kommentar

Bare for å komme med enda eksempel for å fyre opp under diskusjonen her:

 

Den nye css2 standarden åpner for brukt av :hover effekt på alle block elements.

 

Allikevel velger IE å ikke støtte hover for annet enn <a> og som følge av dette må programmerere bruke SVÆRE workarounds for å lage nettsider som er kompitable i alle browsere.

 

Beklager, men i de små grå timer når jeg sliter med en kode så tror jeg verden blir et bedre sted uten microsoft.

Lenke til kommentar
Beklager, men i de små grå timer når jeg sliter med en kode så tror jeg verden blir et bedre sted uten microsoft.

7557792[/snapback]

 

Samme tanke har jeg hatt i mange små grå timer.

 

sveinsel: Hadde du virkelig lest patentsøknadene, ville du sett at de omhandler primært funksjonalitet som Opera har hatt i flere år, samt som delvis finnes i Firefox "out of box" og i alle falle finnes i flere extensions.

 

Ellers har ikke IE7 noe funksjonalitet som er særlig bedre når det gjelder RSS. Har jo hovedsaklig kopiert FF sine "Levende bokmerker".

 

At RSS er litt for mye preget av bruk av ulike protokoller (RSS 0.91, RSS 2.0, Atom) er et problem, men det er jo ikke dette MS prøver å patentere. Ellers er RSS etter min mening akkurat så "tynn" som den bør være. Hensikten er jo å få et raskt overblikk over det som skjer (headlines).

Lenke til kommentar
Ja, Bill er gutten det!!

Eksisterende RSS er bare noe grå lort.

7556525[/snapback]

At RSS er litt for mye preget av bruk av ulike protokoller (RSS 0.91, RSS 2.0, Atom) er et problem, men det er jo ikke dette MS prøver å patentere.

7557887[/snapback]

I noe klarere tekst da: Microsoft gjør noe med det. (Prøver ihvertfall.)

Ha en god jul!

Lenke til kommentar

Hensikten med patenter var å fremme innovasjon ved å beskytte oppfinnerens nye oppfinnelser fra plagiering slik at det skulle lønne seg å investere i forskning for å komme opp med noe nytt. Problemet her er at Microsoft er en plagiator som forsøker å patentere uegne oppfinnelser!!

(I tillegg kommer problemet om at patentsystemet i USA er så skadet at de tillatter programvarepatenter, men det er vel en bisak her.)

 

Kan noen holde katten min mens jeg spyr litt? -Takk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...