Gå til innhold

Vi får mer spam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikkje ofte det dukkar opp spam i innboksen min i alle fall. Av og til kjem det ein i Gmail-kontoen, men ikkje noko plagsomt. Eg kan ikkje hugse sist eg fekk spam på Hotmail-kontoen. Men det er vel ikkje alle som har det så greit.

 

Spamfilter blir stadig betre så problemet kan i alle fall reduserast for dei fleste.

Lenke til kommentar
Månedens fangst:

post-4232-1166794223_thumb.png

 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye spam, for jeg legger ikke igjen mail adressa på sider jeg ikke stoler på. Forbanna irriterende!

7555974[/snapback]

kan være registert enn plass som har hatt data lekasje...

7556054[/snapback]

 

Og husk at når din adresse først har kommet innpå et par "spam-lists" så blir den adressen ALDRI spamfri igjen.

 

Jeg drifter et par mailservere med noen titalls domener. Statistikken for disse viser at ca 85% av all mail som kommer inn til serveren er spam (blocked eller tagged). De siste 15% har nok en del spam de også, men det er vanskelig å fange opp alt.

 

Om jeg skrur av spam repellant og blacklists så øker prosent spam til over 95% (det viser seg at blacklists og spam repellant tar over halvparten av spammen FØR den ender opp i bayes-filteret)

 

Jeg har også merket enorm økning av spam fra september og til desember

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Og husk at når din adresse først har kommet innpå et par "spam-lists" så blir den adressen ALDRI spamfri igjen.

7556185[/snapback]

Det er det som er så synd. Veldig kjedelig å bytte mail adresse, så derfor bare lar jeg det være. Gmail er ihvertfall ganske flinke til å holde spam unna innboksen. Når jeg brukte hotmail så kom minst halvparten av spamen rett i innboksen.

Lenke til kommentar

Jeg kom i skade for å ikke oppdage at noe jeg klippet fra epost og limte inn i forumet inneholdt epostadressen min. Det var heldigvis en hyggelig fyr som sa i fra om tabben så jeg fikk fjernet den. Jeg har fått en del mer spam i det siste, men det kan hende det er en generell økning og ikke på grunn av tabben.

 

Jeg begynner å lue på om spam kan bli døden for epostsystemet som helhet. Epost har blitt en enorm søppelkasse som jeg tror mange vil gå lei av om dette fortsetter. Men jeg ser ikke helt noe gratis og dekkende alternativ. Gjør dere?

Lenke til kommentar
Jeg kom i skade for å ikke oppdage at noe jeg klippet fra epost og limte inn i forumet inneholdt epostadressen min. Det var heldigvis en hyggelig fyr som sa i fra om tabben så jeg fikk fjernet den. Jeg har fått en del mer spam i det siste, men det kan hende det er en generell økning og ikke på grunn av tabben.

 

Jeg begynner å lue på om spam kan bli døden for epostsystemet som helhet. Epost har blitt en enorm søppelkasse som jeg tror mange vil gå lei av om dette fortsetter. Men jeg ser ikke helt noe gratis og dekkende alternativ. Gjør dere?

7556624[/snapback]

 

Tja, du har jo alltids porto på epost, som vistnok skal drepe all spam. Kunne vært en løsning om epost skulle forsvinne. De store eposttilbyderne kunne hatt menneskelig aktivering av epostkontoene.

Lenke til kommentar

Jeg har helt til nå basert meg mest på Outlooks integrerte spamfilter, noe som faktisk fungerer veldig bra.

For å teste hvor mye spam som kommer til min epost-adresse, deaktiverte jeg Outlook sin funksjon og lot alle filtre på linux-serveren min kun markere spam med *****SPAM******.

 

Det viste seg at jeg fikk over 350 spam-mail i døgnet, og jeg hadde glatt 700 spam på to dager.

 

På denne tiden kom ca. 10-15 mail gjennom. Etter tips fra fetteren min, installerte jeg greylisting og spf-filtrering i tillegg til spamassassin og clamav som jeg hadde fra før.

 

Etter at alt er satt opp, får jeg maks 3-spammail i døgnet, og har flere dager uten. I tillegg er spamassassin selvlærende, noe som fører til bedre filtrering :)

Håper dette kan gi en linux-nerd med sendmail/postfix et lite håp.

 

Min kombinasjon av pakker i debian:

sendmail

clamav-milter

spf-milter

greylist-milter (måtte kompilere fra kildekode pga at .deb ikke finnes)

spamassassin

 

På denne måten merker jeg nesten ikke at det finnes spam engang.

Lenke til kommentar

Noen som merket med disse virusmailene for noen år siden at de gikk igjennom kontaktlista/adresseboka til de som ble infisert? Det er dermed ingen garanti selv om man ikke sprer sin egen epostadresse ut, andre vil gjøre det for deg :)

 

edit: driver selv i disse dager å flytte eposten-servern min over til postfix+grålisting+spamassassin++, ifra qmail+dårlig oppdatert spamassassin. Satser på forbedring.

Endret av 4-Dante
Lenke til kommentar

Selv om du ikke har lagt ut epost addressen din noen steder, eller ikke engang brukt den enda kan du få spam. Spammere bruker botnettet sitt til brute-force for å gjette epost addresser hos store ISP'er. Min epost jonaust att online dott no fikk tilsendt spam noen dager etter jeg fikk den (fikk kabel internett fra Canal digital).

 

Synd at Blue-Frog har gitt opp, jeg ville likt å spamme en spammer. Håper http://www.okopipi.org/ får til noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...