Gå til innhold

Ny Core 2 Quad i januar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Xeon-serien har jo Quad helt ned i 1.6GHz til en overkommelig sum. (S771)

7547307[/snapback]

Problemet er at HKene ikke er fullt så overkommelige...

7547446[/snapback]

 

Klart, men Intel har jo Xeon-prosessorer på S775 også, bare litt verre å få tak i i Norge pr. d.d.

 

Uansett legger dette grunnlaget for C2Q

Tenkte jeg skulle prøve 2 Xeon 1.6 Quad'er og se om 8 kjerner funker fett :)

Lenke til kommentar
Hvorfor er alle de nye prossesorene til Intel bare 1- 2 Ghz ?

7547596[/snapback]

De er nå fra 1866MHz til 2993mhz. Grunnen til at de ikke har flere ghz er at dette er en helt annen arkitektur enn den utdaterte netbursten som p-d og p4 brukte. Den nye core 2 douen yter mye bedre pr mhz. En 1866MHz core2 dou banker en 3.6ghz p4 i det aller aller meste.

Lenke til kommentar
Bare meg som syns Intel har forvirrende navn på prossesorene?

7547903[/snapback]

Både ja og nei, jeg er enig i at navnene i seg selv kanskje er lite informative dersom du ikke har litt kjennskap til systemet. Dog sier jo navnene noe om hvordan de forskjellige CPUene yter relativt til hverandre i samme serie, høyere tall er bedre :) Det jeg liker med nye systemet til Intel i forhold til det som AMD har kjørt nå en stund er at de ikke prøver å fortelle noe annet enn relativ ytelse i navngivingen sin. En 5000+ skal i følge den gamle teorien om navngivingen til AMD(vet ikke hva som er gjeldende i dag) yte 5x bedre enn en t-bird(som vel var utgangspunktet deres?). Ellers er det ikke enkelt å komme med korte og informative navn dersom forbruker ikke har forhåndskunnskapene på plass. De fleste av oss litt mer beviste forbrukere leser jo tester og ser nærmere på spec'ene før vi kjøper CPU, så navnet er kanskje ikke så viktig? Endel produsenter har navn som er langt mer kryptiske enn de AMD og Intel har. Hva sier f.eks ett navn som; "Asus P5B Deluxe" deg om ett produkt?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Hvorfor er alle de nye prossesorene til Intel bare 1- 2 Ghz ?

7547596[/snapback]

 

 

De er nå for det meste fra 1.5-3 ghz, og ytelsesmessig er en firekjerner på 2.4 ghz mye bedre enn en intel p4 3.5 ghz.. Du kan jo også tenke på at hver kjerne kjører på 2.4 ghz, så det vil da være 2.4x4.

7547773[/snapback]

Jeg vil bare presisere at ytelsesfordelen overhodet ikke har noe med antall kjerner aa gjoere (saafremt det ikke er stoette for flere kjerner i programmet man kjoerer), men derimot hvordan prosessoren er byggd opp.. Dvs. at hadde men hatt en enkeltkjerne c2d saa ville denne ha hatt bedre ytelse paa 2.4ghz enn en p4 paa 3.8.

Lenke til kommentar
Bare meg som syns Intel har forvirrende navn på prossesorene?

7547903[/snapback]

Både ja og nei, jeg er enig i at navnene i seg selv kanskje er lite informative dersom du ikke har litt kjennskap til systemet. Dog sier jo navnene noe om hvordan de forskjellige CPUene yter relativt til hverandre i samme serie, høyere tall er bedre :) Det jeg liker med nye systemet til Intel i forhold til det som AMD har kjørt nå en stund er at de ikke prøver å fortelle noe annet enn relativ ytelse i navngivingen sin. En 5000+ skal i følge den gamle teorien om navngivingen til AMD(vet ikke hva som er gjeldende i dag) yte 5x bedre enn en t-bird(som vel var utgangspunktet deres?).

7548447[/snapback]

jeg er litt uenig, syns amd sin navnestandard var fin jeg :) Men, når det er sagt: Med introduksjon av alle mulige slags arkitekturer de senere årene, hvor hver arkitektur har sine forskjellige styrker og svakheter, iallefall relativt sett i forhold til eldre generasjoner, så vanskeliggjør det en fornuftig navnestandard som forteller noe annet enn hastighet relativt innen egen serie.

 

(AMD sin navnestandard sa forøvrig at en CPU med rating 5000+ skulle yte ca. likt som en Thunderbird på 5GHz. Men de droppet vel den i det de introduserte dual core, og siden da så har xxxx+ betegnelsen til AMD vært litt forvirrende, ja...)

 

Uansett så er CPU'ene i dag (alle sammen) bra nok til at "mannen i gata" kan få lese dagbladet.no, knotte litt i OpenOffice og skrive e-post med venner/familie. De andre, som ikke har spesiell interesse innen området får fint finne seg i å stole på hva mannen i butikken sier...

Ellers er det ikke enkelt å komme med korte og informative navn dersom forbruker ikke har forhåndskunnskapene på plass. De fleste av oss litt mer beviste forbrukere leser jo tester og ser nærmere på spec'ene før vi kjøper CPU, så navnet er kanskje ikke så viktig? Endel produsenter har navn som er langt mer kryptiske enn de AMD og Intel har. Hva sier f.eks ett navn som; "Asus P5B Deluxe" deg om ett produkt?

Veldig enig. Navn er vanskelig! Jeg brukte 3 måneder på å finne navn til min førstefødte! (og 4 på nr 2!)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Bare meg som syns Intel har forvirrende navn på prossesorene?

7547903[/snapback]

Veldig greit system de har lagt opp synes nå jeg :)

 

Spennende med billige quad-cores ja. Oysfaerg, har du funnet s775 hk med støtte for 2stk Qs?

7547943[/snapback]

 

Støtte for kun én CPU er en av ulempene til Xeon 30-serien, så det blir kun en CPU der.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...