Gå til innhold

Adobe utvider PDF-formatet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er hvem som vinner på å lage nye dokumentformater, jeg mener at dagens pdf og word dokument standard er mer en bra nok til vanlig bruk.

 

Som privat PC og internettbruker er jeg lite interessert i å laste ned diverse program for å lese diverse skriv og publikasjoner på internett. I dag holder det med et pdf leser program og et word leserprogram for det meste av offentlig tilgjengelig dokumenter (brosjyrer, bruksanvisninger, datablad o.l.) på diverse nettsteder.

 

-Men det er jo penger, lisenser og patenter som også styrer den elektroniske dokumenthverdagen, og da kommer brukerenes behov i annen rekke.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvem som vinner på å lage nye dokumentformater, jeg mener at dagens pdf og word dokument standard er mer en bra nok til vanlig bruk.

7506341[/snapback]

Problemet med word-"standarden" er at alle som skal lese dokumentene MÅ ha dyr programvare for å bruke filene. Microsoft setter kjepper i hjulene for at andre skal kunne ta i bruk de samme formatene ved å ikke dokumentere skikkelig hvordan formatet fungerer. Det gjør i sin tur at konkurrerende programvarer hele tiden vil ligge etter i utviklingen og prøve og feile seg frem til hvordan formatet fungerer. Dette er et effektivt hinder mot at fattige land, bedrifter og personer skal kunne ta i bruk formatet skikkelig via billigere programvare enn word. Det hele blir et unødvendig kjøpepress for fattige. Lukkede dokumentformater vil også i sin natur bremse utvilkingstakten på grunn av manglende reell konkurranse. Den såkalte "word-standarden" bør altså absolutt ikke være noen standard. Standarder bør være helt åpne formater slik at vi unngår problemene jeg har nevnt med de lukkede.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvem som vinner på å lage nye dokumentformater, jeg mener at dagens pdf og word dokument standard er mer en bra nok til vanlig bruk.

7506341[/snapback]

Problemet med word-"standarden" er at alle som skal lese dokumentene MÅ ha dyr programvare for å bruke filene.

Med OpenOffice klarer du vel å åpne de aller fleste Word dokumenter, det eneste problemet kan være spesielle tabeller.

 

Ett alternativ er jo Word reader(gratis fra MS) da som gjør at du kan lese alle word filer, blir samme prinsipp som Adobe Acrobat Reader.

Lenke til kommentar

Problemet med word-"standarden" er at alle som skal lese dokumentene MÅ ha dyr programvare for å bruke filene. ......

7506524[/snapback]

 

Minner om at Word leserprogram er gratis. Så i forbindelse med å kun lese og skrive ut er både Word og Adobe gratis.

At Word ikke er et like god "universalt" format som pdf er en annen sak..

Lenke til kommentar

Problemet med word-"standarden" er at alle som skal lese dokumentene MÅ ha dyr programvare for å bruke filene. ......

7506524[/snapback]

 

Minner om at Word leserprogram er gratis. Så i forbindelse med å kun lese og skrive ut er både Word og Adobe gratis.

At Word ikke er et like god "universalt" format som pdf er en annen sak..

7506700[/snapback]

Minner om at Word leserprogrammet som er gratis kun er for windows.

Lenke til kommentar
Eller prøv å grave opp en 10-15 år gammel wordfil for å åpne den i en av dagens utgaver av word...

 

(Dvs det kan jo være at de siste utgavene er mere bakoverkompatible, men det har vært flere tidligere wordversjoner som ikke har villet lese gamle worddokumenter)

 

M.

7506814[/snapback]

Jo, men dette med kompatibilitet er ett generelt problem. Har hatt mye kluss med PDF filer også, dvs jeg har sittet på en maskin som ikke har hatt nyeste Acrobat reader og ikke fått lest dokumentet. Oppsiden her er at dersom du har nyeste Acrobat reader, så åpner du det meste av gamle filer(har ikke hatt problemer).

 

Jeg tror Office XP og 2003 er rimelig bakoverkompatible, har ikke hatt problemer hvertfall. Selv synes jeg de to siste versjonene av Office har inkludert store forbedringer, ikke bare rent brukermessig, men også mht stabilitet og kompatibilitet. Jeg har bare prøvd 2007 litt og det ser hvertfall bra ut, spørsmålet er om det(+Vista) kanskje ikke blir for maskinkrevende for mange, men har som sagt ikke prøvd det veldig mye.

 

Minner om at Word leserprogrammet som er gratis kun er for windows.

Så det finnes ikke til OSX? Hadde en følelse der, men sikkert feil. Windows dekker forøvrig 90-95% av alle PC brukere, så...

Lenke til kommentar
Eller prøv å grave opp en 10-15 år gammel wordfil for å åpne den i en av dagens utgaver av word...

 

(Dvs det kan jo være at de siste utgavene er mere bakoverkompatible, men det har vært flere tidligere wordversjoner som ikke har villet lese gamle worddokumenter)

 

M.

7506814[/snapback]

Jo, men dette med kompatibilitet er ett generelt problem. Har hatt mye kluss med PDF filer også, dvs jeg har sittet på en maskin som ikke har hatt nyeste Acrobat reader og ikke fått lest dokumentet. Oppsiden her er at dersom du har nyeste Acrobat reader, så åpner du det meste av gamle filer(har ikke hatt problemer).

 

Jeg tror Office XP og 2003 er rimelig bakoverkompatible, har ikke hatt problemer hvertfall. Selv synes jeg de to siste versjonene av Office har inkludert store forbedringer, ikke bare rent brukermessig, men også mht stabilitet og kompatibilitet. Jeg har bare prøvd 2007 litt og det ser hvertfall bra ut, spørsmålet er om det(+Vista) kanskje ikke blir for maskinkrevende for mange, men har som sagt ikke prøvd det veldig mye.

 

Minner om at Word leserprogrammet som er gratis kun er for windows.

Så det finnes ikke til OSX? Hadde en følelse der, men sikkert feil. Windows dekker forøvrig 90-95% av alle PC brukere, så...

7507282[/snapback]

 

Dette er tall fra "vesten". Det finnes en verden utenfor Europa og USA. Kina kjører f.eks. hardt på Linux. Der bor det dobbelt så mange mennesker som i Europa og USA til sammen.

Lenke til kommentar
Dette er tall fra "vesten". Det finnes en verden utenfor Europa og USA. Kina kjører f.eks. hardt på Linux. Der bor det dobbelt så mange mennesker som i Europa og USA til sammen.

7509286[/snapback]

Nå tror jeg hva regjeringen satser på og hva folket faktisk gjør kan avvike noe, blant annet tror jeg du vil se at veldig mange kjører piratversjoner av Windows. Jeg var i Kuala Lumpur for noen år siden og der solgte man piratkopierte filmer, Windows XP, spill og det du kan tenke deg på gaten.. og i store kjøpesenter. Og hva jeg har hørt fra andre, så har det ikke blitt bedre der eller i andre land i Asia. I Malaysia var det vel også mye kinesere som drev disse butikkene. Poenget er at de store selskapene ikke klarer å kontrollere buisinessen der på samme måte som her, de har en annen kultur for denne type ting og det tror jeg f.eks MS forstår. For dem er det viktigere å spre Windows og heller bekymre seg for hvordan de skal få betalt på litt lengre sikt, tror jeg. Mao; det er mulig at Linux andelen på offentlige kontorer er større der enn her, men jeg tror 90% er ett rimelig godt estimat for windowsandel uansett marked(lovlige eller ulovlige kopier).

Lenke til kommentar
XPS-formatet er for utskrift i det hele. Gjøre skillet mellom skjerm og utskrift så liten som mulig, samtidig som man kan flytte på dokumentet UTEN å miste kvalitet. Det kan man ikke med PDF.

7507605[/snapback]

Det er jo faktisk akkurat det pdf kan hele poenget med pdf er jo nettopp at man kan flytte et dokument mellom applikasjoner, OS og medier (trykk/skjerm) uten at det forandrer seg i utforming eller mister kvalitet. Vi snakker om et av de store standard data-til-trykkeri formatene som har eksistert siden det tidlige 90-tall!

 

Noen sitater fra Wikis artikkel om emnet:

PDF files do not encode information that is specific to the application software, hardware, or operating system used to create or view the document. This feature ensures that a valid PDF will render exactly the same regardless of its origin or destination (but depending on font availability when fonts are not encapsulated in the file).

 

PDF files are most appropriately used to encode the exact look of a document in a device-independent way. While the PDF format can describe very simple one page documents, it may also be used for many pages, complex documents that use a variety of different fonts, graphics, colors, and images.

 

Dessuten:

Anyone may create applications that read and write PDF files without having to pay royalties to Adobe Systems; Adobe holds a number of patents relating to the PDF format but licenses them on a royalty-free basis for use in developing software that complies with its PDF specification.

 

Dette er mye av grunnen til at pdf har blitt en standard på tvers av platformene. Apple bruker f.eks. en stor del av teknologien direkte til utforming av skjermbilde i OSX. Den eneste forståelige grunnen MS kan ha til å skulle begynne med et annet, teknologisk nesten identisk, format er å motarbeide et godt innarbeidet standardverktøy - for på den måten å knytte verdens databrukere enda tettere opp mot sine egne løsninger. :(

Lenke til kommentar
XPS-formatet er for utskrift i det hele. Gjøre skillet mellom skjerm og utskrift så liten som mulig, samtidig som man kan flytte på dokumentet UTEN å miste kvalitet. Det kan man ikke med PDF.

7507605[/snapback]

Tåkeprat. Har du et eksempel?

 

Det eneste jeg kan tenke meg skaper problemer er om fonter ikke er med i pdf-fila. Det blir sannsynligvis et potensielt problem med MS sitt format og.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
XPS-formatet er for utskrift i det hele. Gjøre skillet mellom skjerm og utskrift så liten som mulig, samtidig som man kan flytte på dokumentet UTEN å miste kvalitet. Det kan man ikke med PDF.

7507605[/snapback]

Tåkeprat. Har du et eksempel?

 

Det eneste jeg kan tenke meg skaper problemer er om fonter ikke er med i pdf-fila. Det blir sannsynligvis et potensielt problem med MS sitt format og.

7511851[/snapback]

XPS lagrer font, vektorgrafikk, bilder og tekst i filen.

Lenke til kommentar
XPS-formatet er for utskrift i det hele. Gjøre skillet mellom skjerm og utskrift så liten som mulig, samtidig som man kan flytte på dokumentet UTEN å miste kvalitet. Det kan man ikke med PDF.

7507605[/snapback]

Tåkeprat. Har du et eksempel?

 

Det eneste jeg kan tenke meg skaper problemer er om fonter ikke er med i pdf-fila. Det blir sannsynligvis et potensielt problem med MS sitt format og.

7511851[/snapback]

XPS lagrer font, vektorgrafikk, bilder og tekst i filen.

7511868[/snapback]

Det gjør jo PDF og....
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...