Gå til innhold

Vil gi deg fem års klagerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har alltid vært en diskusjon mellom produsenter og forbrukere om hvorvidt en mobil (for så vidt all elektronikk) i lovens forstand er en vare som skal "holde" i 2 eller 5 år. Med andre ord, om mobilprodusentene har et reklamasjonsannsvar i 2 eller 5 år (produsentene sier selvfølgelig 2 år, mens vi forbrukere gjerne vil ha 5 år). Eller burde de kanskje gjøre som apple, nekte noe annsvar etter 1 enkelt år? Garantien kommer i tillegg til reklamasjonsretten og bestemmes fritt (så vidt jeg vet) av produsentene selv og har ingenting med rettsaken å gjøre.

Endret av Pellepirat
Lenke til kommentar

"All bærbar elektronikk har i dag to års reklamasjonsrett, noe Forbrukerforsikring er for lite."

 

Er dette riktig?

 

1. Har all bærbarelektronikk 2 år, eller er det bare uenighet om det skal være 2 eller 5? Hvem har bestemt at all bærbar elektronikk har 2 år?

 

2. Gjelder det virklig all bærbar elektronikk? Gjelder det speilreflekskamraer? Bærbare PCer?

 

AtW

Lenke til kommentar

men va er gjennomsnittlig tid før en nordmann bytter mobil.. er det vits med 5 år.. selv om dette er en prinsippsak som jeg støtter(kjekt å ha) men hvor mange har en har en mobil som de bruker hver dag i 2 år .. de som har det er veldig forsiktig med den .. fatttern som er ikke er opptatt av mobiler bare at han kan ringe med de har byttet 6 ganger i løpet av den tiden jeg har hatt 1 mobil siden november 2004 og jeg har villet bytte mange ganger (har hatt råd) men jeg har ikke blitt sint om jeg ikke kunnet tatt det på garantien nå for

tidligere så lå mobil bytte på fire i året .. nå ble plutselig innlegget selvmotsiende mot meg selv :roll: .... garantid i 5 år for pokker.. faen på tide med ny mob får ta det på garantien da :p men poenget er hvor mange er det som har en mobil i 2 år før de bytter

Lenke til kommentar
men va er gjennomsnittlig tid før en nordmann bytter mobil.. er det vits med 5 år.. selv om dette er en prinsippsak som jeg støtter(kjekt å ha) men hvor mange har en har en mobil som de bruker hver dag i 2 år .. de som har det er veldig  forsiktig med den .. fatttern som er ikke er opptatt av mobiler bare at han kan ringe med de har byttet 6 ganger i løpet av den tiden jeg har hatt 1 mobil siden november 2004 og jeg har villet bytte mange ganger (har hatt råd) men jeg har ikke blitt sint om jeg ikke kunnet tatt det på garantien nå for

tidligere så lå mobil bytte på fire i året .. nå ble plutselig  innlegget selvmotsiende mot meg selv :roll: .... garantid i 5 år for pokker.. faen på tide med ny mob får ta det på garantien da :p men poenget er hvor mange er det som har en mobil i 2 år før de bytter

7439923[/snapback]

 

Om folk vanligvis bytter ofte, så er det vel heller ikke så dyrt for produsentene? Jeg synes ikke det bør føre til atdet automatisk ikke er 5 år.

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget er ikke hvor ofte en gj.snittlig nordmann bytter mobiltelefon.

Poenget er hvor lenge skal en vare du bruker flere tusen kroner på vare og hvem som definerer brukertiden på en mobiltelefon. Skal det være de store multinasjonale selskapene som bestemmer at mobilen jeg bruker er ubrukelig om 2 år?

 

Nokia ønsker 2 års reklamasjonsrett rett og slett fordi de lager et så dårlig produkt at de ikke kan garantere for at produktet deres lever lenger enn 2 år.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Jeg har hatt min k700i i to år nå og forventer at den skal fungere uten problemer i noen år til.

 

Gjennomsnittlig bytter vi i Norge mobil annenhvert år. Alt for ofte spør du meg med tanke på miljøet. Nå vurderer jeg selv en 3g-mobil til jul, så jeg er ikke noe bedre selv...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Fra VG 06.12.2006:

- Ved normal bruk har våre telefoner en forventet levetid på tre til fire år, sa Håkan Blom fra Nokias kundeservice. Han var innkalt av Stiftelsen elektronikkbransjen som vitne i saken.

 

Heller ikke Nokias egen sport-serie, vannavvisende telefoner som skal tåle en trøkk og er laget for røffere bruk, har en levetid på mer enn tre til fire år.

 

- Vi gjør ikke noe skille på våre modeller, alle har den samme forventede levetiden, sier Blom.

 

Også Sony Ericsson mener at tre til fire år er forventet levetid ved normal bruk.

- - - VG tekst slutt

 

Nå bytter mange mobil ofte, men det er jo dårlig at en mobil til f.eks. 6000 kroner ikke beregnes å holde mer enn 3 år.

Ellers syntes jeg man kan lage et skille på bruksslitasjedeler (taster, brytere og bevegbare dfekseldeler) og elektronikk innmaten i en mobil.

Min erfaring er at selv lite brukte mobiler får feil og trøbbel etter et par år.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

så sier de også i artikkelen at vi bruker mobilen mer .. vi sliter mer på mobilen en før.. flere sms mp3spiller kamera.. så de trenger "bare" å gjøre den mer slitbar syns jeg vis de skal følge utviklingen vi har av trykking på mobilen.. men de sier også at støtsikre mobilene som 5140 osv ikke skal vare lengre, gjør ikke forskjell på mobilen sier nokia.. det er jo ikke så bra da..

Lenke til kommentar
mens den norske forbrukerloven sier at alle produkter skal ha minst to eller fem års levetid og dermed også tildeles reklamasjonsrett i to eller fem år.
Forbrukerkjøpsloven sier absolutt ingen ting om at elektronikk skal vare i minst to år. Den sier kun at man må reklamere på en mangel innenfor denne tiden (med mindre tingen er ment å vare vesentlig lengre). Det loven sier om levetid er kun at tingen skal: "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".
Lenke til kommentar

Som forhandler synes jeg 5 års reklamasjonsrett hadde vært topp jeg. Da hadde vi sluppet mange sure kunder i butikken. Grunnen til at vi forhandlere ikke vil dekke kostnadene på reperasjon er fordi det er mobilprodusenten som bør dekke den. Og hvis de blir lovpålagt til å gjøre dette får vi ytt bedre service overfor kundene våre.

 

PS! Hvis mobilprodusentene må prise mobilene vesentlig høyere for å gå rundt ved 5 års reklamasjonsrett ønsker jeg kun 2 år.

 

Mon tro om BenQ Siemens gikk konkurs pga 2 års reklamasjonsrett ? :p

Lenke til kommentar
Når det gjelder BS syntes jeg å ha lest på forumet at Norge er landet i Europa de var mest suksessfulle i.

 

Jeg sier hurra for fem års klagerett og på tide!

7443934[/snapback]

 

Det var en liten spøk fra min side:) Regner med at det var helt andre grunner til at de forsvant.. Men om Norge var landet de gjorde det best i, skjønner jeg på en måte at det gikk som det gikk, tok ofte et par uker mellom hver gang jeg fikk spørsmål om en BS mobil.

Endret av glosi
Lenke til kommentar

klarer meg egentlig fint med 2 års reklamasjon.. bytter telefon hvert eneste år uansett, men det har skjelden med at telefonen har vært utslitt, men jeg har bare vært lei den.. og slik er det nok mange her til lands som også mener.

 

Jeg vil heller ha billige telefoner og 2 års reklamasjon kontra 5 år reklmasjon og svindyre telefoner.. men det er nå bare min mening

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...